Po terminologickém vymezení chyby jako odchylky od normy seznamuje předložená disertační práce s funkcemi chyby v lidském učení. Následuje charakteristika základních prvků školního prostředí uzpůsobeného pro práci s chybou. Obsah poslední kapitoly teoretické části práce vysvětluje, jak se utváří hodnota chyby. V praktické části práce je pomocí smíšeného výzkumného designu s převahou kvalitativní metodologie zkoumána hodnota chyby pro studenty učitelství pro 2. stupeň základních a středních škol na PdF UPOL. Konkrétně je zkoumána hodnota vlastní chyby, chyby žáků a chyby obecně. Hodnota chyby žáků je zkoumána v kontextu školního hodnocení.
Anotace v angličtině
After the terminological definition of errors as deviations from the norm, the presented dissertation acquaints with the functions of errors in human learning. After that, the basic elements of the school environment adapted to learning from errors is described. The last chapter of the theoretical part of the thesis explains how the value of error is formed. In the practical part of the dissertation, the value of error for students of teaching for the secondary schools at PdF UPOL is investigated using mixed research design. Specifically, the value of one's own mistake, students' mistakes, and mistakes in general are examined. The value of pupils' error is examined in the context of school evaluation.
Klíčová slova
Hodnota, chyba, funkce chyby v učení, školní prostředí vhodné pro práci s chybou, hodnota chyby.
Klíčová slova v angličtině
Value, error, functions of errors in learning, school environment suitable for learning from errors, error value.
Rozsah průvodní práce
197 s. (393 369 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Po terminologickém vymezení chyby jako odchylky od normy seznamuje předložená disertační práce s funkcemi chyby v lidském učení. Následuje charakteristika základních prvků školního prostředí uzpůsobeného pro práci s chybou. Obsah poslední kapitoly teoretické části práce vysvětluje, jak se utváří hodnota chyby. V praktické části práce je pomocí smíšeného výzkumného designu s převahou kvalitativní metodologie zkoumána hodnota chyby pro studenty učitelství pro 2. stupeň základních a středních škol na PdF UPOL. Konkrétně je zkoumána hodnota vlastní chyby, chyby žáků a chyby obecně. Hodnota chyby žáků je zkoumána v kontextu školního hodnocení.
Anotace v angličtině
After the terminological definition of errors as deviations from the norm, the presented dissertation acquaints with the functions of errors in human learning. After that, the basic elements of the school environment adapted to learning from errors is described. The last chapter of the theoretical part of the thesis explains how the value of error is formed. In the practical part of the dissertation, the value of error for students of teaching for the secondary schools at PdF UPOL is investigated using mixed research design. Specifically, the value of one's own mistake, students' mistakes, and mistakes in general are examined. The value of pupils' error is examined in the context of school evaluation.
Klíčová slova
Hodnota, chyba, funkce chyby v učení, školní prostředí vhodné pro práci s chybou, hodnota chyby.
Klíčová slova v angličtině
Value, error, functions of errors in learning, school environment suitable for learning from errors, error value.
Zásady pro vypracování
Sběr dat: proběhl v roce 2017
Jaro-léto 2018: zpracování teoretické části DISP
Jaro-léto 2018: analýza a interpretace dat
Podzim 2018: kompilace DISP
Zima 2018: obhajoba DISP
Zásady pro vypracování
Sběr dat: proběhl v roce 2017
Jaro-léto 2018: zpracování teoretické části DISP
Jaro-léto 2018: analýza a interpretace dat
Podzim 2018: kompilace DISP
Zima 2018: obhajoba DISP
Seznam doporučené literatury
BROŽÍK, Václav. Hodnotenie a hodnoty. Prešov: Vydavatelstvo Michala Vaška, 2004. 238 s. ISBN 80-8050-680-9.
DWECK, Carol S. Mindset: The new psychology of success. Updated Edition. USA: Random House, 2016. 288 s. ISBN 978-0-345-47232-8.
DWECK, Carol S. Test Your Mindset. 2006, [online] Dostupné z: www.mindsetonline.com/testyourmindset/step1.php, [cit. 2018-1-31].
HATTIE, John A. C., Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. 1. vyd. New Yourk: Routledge, 2009. 378 s. ISBN 0-415-47618-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikce. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 408 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
KULIČ, Václav. Chyba a učení: Funkce chybného výkonu v učení a v jeho řízení. 1. vyd. Praha: SPN, 1971. 244 s.
SLAVÍK, Jan. Problém chyby v tvořivě výrazové výchově [online]. Pedagogika, 1994, roč. 44, č. 2, ISSN [cit. 2017-2-14] Dostupné z: file:///C:/Users/oem/Downloads/Pedag_1994_2_04_Problem_119_128.pdf
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: Východiska a nové metody pro praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. 190 s. ISBN 80-7178-262-9.
STARÝ, Karel., LAUFKOVÁ, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 2016. 176 s. ISBN 978-80-262-1001-6.
STAUER, Gabriele., DRESEL, Markus. A constructive error climate as an element of effective learning environments. Psychological Test and Assessment Modeling [online]. 2015, vol.57, no. 2 [cit. 2017-7-20] Dostupné z: http://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/download/ptam/2-2015_20150624/08_Steuer.pdf.
STAUER, Gabriele., ROSENTRITT-BRUNN, Gisela., DRESEL, Markus (2013). Dealing with errors in mathematics classrooms. Structure and relevance of perceived error climate. Contemporary Educational Psychology [online]. 2013, vol.38, no. 3 [cit. 2017-6-24] Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0361476X1300012X.
TULIS, Maria., STAUER, Gabriele., DRESEL, Markus. Learning from errors: Process and contextual conditions: Towards a model of individual processes within contexts. In Fehler: Ihre Funktionen im Kontext individueller und gesellschaftlicher Entwicklung. GARTMEIER, M., Et al. (eds.) [online]. 2015, [cit. 2017-5-24] Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/308665814_Learning_from_errors_Process_and_contextual_conditions_Towards_a_model_of_individual_processes_within_contexts.
Seznam doporučené literatury
BROŽÍK, Václav. Hodnotenie a hodnoty. Prešov: Vydavatelstvo Michala Vaška, 2004. 238 s. ISBN 80-8050-680-9.
DWECK, Carol S. Mindset: The new psychology of success. Updated Edition. USA: Random House, 2016. 288 s. ISBN 978-0-345-47232-8.
DWECK, Carol S. Test Your Mindset. 2006, [online] Dostupné z: www.mindsetonline.com/testyourmindset/step1.php, [cit. 2018-1-31].
HATTIE, John A. C., Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. 1. vyd. New Yourk: Routledge, 2009. 378 s. ISBN 0-415-47618-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikce. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 408 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
KULIČ, Václav. Chyba a učení: Funkce chybného výkonu v učení a v jeho řízení. 1. vyd. Praha: SPN, 1971. 244 s.
SLAVÍK, Jan. Problém chyby v tvořivě výrazové výchově [online]. Pedagogika, 1994, roč. 44, č. 2, ISSN [cit. 2017-2-14] Dostupné z: file:///C:/Users/oem/Downloads/Pedag_1994_2_04_Problem_119_128.pdf
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: Východiska a nové metody pro praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. 190 s. ISBN 80-7178-262-9.
STARÝ, Karel., LAUFKOVÁ, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 2016. 176 s. ISBN 978-80-262-1001-6.
STAUER, Gabriele., DRESEL, Markus. A constructive error climate as an element of effective learning environments. Psychological Test and Assessment Modeling [online]. 2015, vol.57, no. 2 [cit. 2017-7-20] Dostupné z: http://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/download/ptam/2-2015_20150624/08_Steuer.pdf.
STAUER, Gabriele., ROSENTRITT-BRUNN, Gisela., DRESEL, Markus (2013). Dealing with errors in mathematics classrooms. Structure and relevance of perceived error climate. Contemporary Educational Psychology [online]. 2013, vol.38, no. 3 [cit. 2017-6-24] Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0361476X1300012X.
TULIS, Maria., STAUER, Gabriele., DRESEL, Markus. Learning from errors: Process and contextual conditions: Towards a model of individual processes within contexts. In Fehler: Ihre Funktionen im Kontext individueller und gesellschaftlicher Entwicklung. GARTMEIER, M., Et al. (eds.) [online]. 2015, [cit. 2017-5-24] Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/308665814_Learning_from_errors_Process_and_contextual_conditions_Towards_a_model_of_individual_processes_within_contexts.