Cílem práce bylo provést neoformalistickou analýzu vybraných snímků Tima Burtona, jejíž základní principy byly čerpány z textu Kristin Thompsonové Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod, a určit dominanty těchto snímků, kterými jsou prvky expresionismu a gotiky. Předmětem analýz bylo nalézt tyto prvky, ty následně interpretovat z hlediska toho, jakým způsobem je Burton využívá ve svých filmech a komparovat analyzované složky mezi jednotlivými filmy. Analýzy se zaměřily na charakteristiku žánru a postav, mizanscénu, kameru, střih, zvuk a hudbu. Na základě provedených analýz bylo zjištěno, že je Burton ve svých filmech silně ovlivněn expresionismem i gotikou a jeho styl se s ohledem na žánr ani dobu příliš nemění.
Anotace v angličtině
The aim of this work was to do neoformalist analysis of Tim Burton's selected films, whose basic principles were drawn from Kristin Thompson's text Neoformalist film analysis: one approach, many methods, and define dominants of these films, which are elements of expressionism and gothic. The subject of analyses was to find these elements, to interpret them in terms of how Burton uses them in his films and compare the analyzed components between particular films. Analyses focused on genre and character characteristic, mise-en-scene, camera, film cut, sound and music. Based on the analyses was find out, Burton is strongly influenced by expressionism and gothic in his films and his style doesn't much change considering genre and period.
Cílem práce bylo provést neoformalistickou analýzu vybraných snímků Tima Burtona, jejíž základní principy byly čerpány z textu Kristin Thompsonové Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod, a určit dominanty těchto snímků, kterými jsou prvky expresionismu a gotiky. Předmětem analýz bylo nalézt tyto prvky, ty následně interpretovat z hlediska toho, jakým způsobem je Burton využívá ve svých filmech a komparovat analyzované složky mezi jednotlivými filmy. Analýzy se zaměřily na charakteristiku žánru a postav, mizanscénu, kameru, střih, zvuk a hudbu. Na základě provedených analýz bylo zjištěno, že je Burton ve svých filmech silně ovlivněn expresionismem i gotikou a jeho styl se s ohledem na žánr ani dobu příliš nemění.
Anotace v angličtině
The aim of this work was to do neoformalist analysis of Tim Burton's selected films, whose basic principles were drawn from Kristin Thompson's text Neoformalist film analysis: one approach, many methods, and define dominants of these films, which are elements of expressionism and gothic. The subject of analyses was to find these elements, to interpret them in terms of how Burton uses them in his films and compare the analyzed components between particular films. Analyses focused on genre and character characteristic, mise-en-scene, camera, film cut, sound and music. Based on the analyses was find out, Burton is strongly influenced by expressionism and gothic in his films and his style doesn't much change considering genre and period.
Diplomová práce bude zaměřena na analýzu a interpretaci expresionistických a gotických prvků v animovaných filmech režiséra Tima Burtona. Předmětem analýzy budou Burtonovy krátkometrážní animované filmy Na špičce celerové příšery (1979) a Vincent (1982) a jeho tři celovečerní animované filmy Ukradené Vánoce Tima Burtona (1993), Mrtvá nevěsta Tima Burtona (2005) a Frankenweenie: Domácí mazlíček (2012). U všech jmenovaných snímků budou provedeny analýzy mizanscény,témat,kamery, střihu a zvukz. Na základě komparace expresionistických a gotických prvků ve výše uvedených snímcích budou určeny ozvláštňující a konvenční prvky Burtonova výtvarného stylu.
Cílem práce bude analýza a interpretace vybraných snímků, nalézení prvků expresionismu a gotiky v nich a jejich následná interpretace z hlediska toho, jakým způsobem je Burton využívá ve svých filmech a čeho jejich aplikací dosahuje.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na analýzu a interpretaci expresionistických a gotických prvků v animovaných filmech režiséra Tima Burtona. Předmětem analýzy budou Burtonovy krátkometrážní animované filmy Na špičce celerové příšery (1979) a Vincent (1982) a jeho tři celovečerní animované filmy Ukradené Vánoce Tima Burtona (1993), Mrtvá nevěsta Tima Burtona (2005) a Frankenweenie: Domácí mazlíček (2012). U všech jmenovaných snímků budou provedeny analýzy mizanscény,témat,kamery, střihu a zvukz. Na základě komparace expresionistických a gotických prvků ve výše uvedených snímcích budou určeny ozvláštňující a konvenční prvky Burtonova výtvarného stylu.
Cílem práce bude analýza a interpretace vybraných snímků, nalézení prvků expresionismu a gotiky v nich a jejich následná interpretace z hlediska toho, jakým způsobem je Burton využívá ve svých filmech a čeho jejich aplikací dosahuje.
Seznam doporučené literatury
BERNSTEIN, Rachel. REID, Jennifer. JOHNSON, Kelsey. SHELL, Jenifer. Tim Burton: The Artist's Process. 2011.
BORDWELL, David - THOMPSON, Kristin. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011.
COOKE, Mervyn. Dějiny filmové hudby. 1. vyd. Praha : Casablanca ; Nakladatelství AMU, 2011. ISBN 978-80-87292-14-3.
GREGOR, Lukáš. Základy analýzy animovaného filmu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2011.
PRIEBE, Kenneth A. The Advanced Art of stop-motion animation. Cengage Learning, 2011.
SMITH, Jim. Tim Burton. London: Virgin, 2002.
THOMPSON, Kristin - BORDWELL, David. Dějiny filmu : přehled světové kinematografie. 2., opr. vyd. V Praze : Akademie múzických umění ; Nakladatelství Lidové noviny, 2011.
URC, Rudolf. Animovaný film. Vyd. 2. Martin: Osveta, 1984.
WELLS, Paul. Understanding animation. London ; New York : Routledge, c1998.
Seznam doporučené literatury
BERNSTEIN, Rachel. REID, Jennifer. JOHNSON, Kelsey. SHELL, Jenifer. Tim Burton: The Artist's Process. 2011.
BORDWELL, David - THOMPSON, Kristin. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011.
COOKE, Mervyn. Dějiny filmové hudby. 1. vyd. Praha : Casablanca ; Nakladatelství AMU, 2011. ISBN 978-80-87292-14-3.
GREGOR, Lukáš. Základy analýzy animovaného filmu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2011.
PRIEBE, Kenneth A. The Advanced Art of stop-motion animation. Cengage Learning, 2011.
SMITH, Jim. Tim Burton. London: Virgin, 2002.
THOMPSON, Kristin - BORDWELL, David. Dějiny filmu : přehled světové kinematografie. 2., opr. vyd. V Praze : Akademie múzických umění ; Nakladatelství Lidové noviny, 2011.
URC, Rudolf. Animovaný film. Vyd. 2. Martin: Osveta, 1984.
WELLS, Paul. Understanding animation. London ; New York : Routledge, c1998.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila cíle, výzkumnou otázku, metodu a závěry své práce. V průběhu diskuse dokázala částečně zodpovědět otázky týkajíci se metodologie a validity dosažených závěrů.
Práce byla zkontrolována systémem These. Obhájená práce není plagiát.