Bakalářská práce se zaměřuje na využití Montessori pedagogiky v prostředí lesní školky. Teoretická část je věnována předškolnímu vzdělávání v České republice a některým jeho alternativním způsobům. Blíže pak popisuje Montessori pedagogiku a její základní principy a myšlenky. Dále se věnuje specifikům předškolní výchovy a vzdělávání v lesních mateřských školách. Cílem práce je zjistit, zda se v lesních mateřských školách v České republice využívá Montessori pedagogika a pokud ano, jestli ji lesní mateřské školy využívají jako celý koncept, nebo pouze některé prvky. V poslední části práce je proveden dotazníkový průzkum, který zjišťuje potřebné informace od provozovatelů lesních mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the application of Montessori pedagogy in the forest preschool. The theoretical part describes preschool education in the Czech republic and some alternative ways. Principles and philosophy of Montessori pedagogy are described in more detail. There are also shown the specifics of preschool education in the forest preschool. The aim of the thesis is to analyse if Montessori pedagogy is applied in forest preschools in the Czech republic and, if so, whether it is applied as a whole concept or only there are applied just some elements. The last part of this bachelor thesis includes a questionnaire, which acquires all needed information from the operators of forest preschools.
Klíčová slova
Montessori pedagogika, lesní mateřská škola, předškolní vzdělávání, alternativní předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Montessori Pedagogy, forest preschool, preschool education, alternative preschool education
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na využití Montessori pedagogiky v prostředí lesní školky. Teoretická část je věnována předškolnímu vzdělávání v České republice a některým jeho alternativním způsobům. Blíže pak popisuje Montessori pedagogiku a její základní principy a myšlenky. Dále se věnuje specifikům předškolní výchovy a vzdělávání v lesních mateřských školách. Cílem práce je zjistit, zda se v lesních mateřských školách v České republice využívá Montessori pedagogika a pokud ano, jestli ji lesní mateřské školy využívají jako celý koncept, nebo pouze některé prvky. V poslední části práce je proveden dotazníkový průzkum, který zjišťuje potřebné informace od provozovatelů lesních mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the application of Montessori pedagogy in the forest preschool. The theoretical part describes preschool education in the Czech republic and some alternative ways. Principles and philosophy of Montessori pedagogy are described in more detail. There are also shown the specifics of preschool education in the forest preschool. The aim of the thesis is to analyse if Montessori pedagogy is applied in forest preschools in the Czech republic and, if so, whether it is applied as a whole concept or only there are applied just some elements. The last part of this bachelor thesis includes a questionnaire, which acquires all needed information from the operators of forest preschools.
Klíčová slova
Montessori pedagogika, lesní mateřská škola, předškolní vzdělávání, alternativní předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Montessori Pedagogy, forest preschool, preschool education, alternative preschool education
Zásady pro vypracování
Student pracuje systematicky a samostatně. Při zpracovávání kvalifikační práce se řídí pokyny vedoucího práce.
Student pravidelně (minimálně jednou měsíčně) konzultuje se svým vedoucím práce výsledky své činnosti na kvalifikační práci.
Nejpozději do ukončení zkouškového období letního semestru předposledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci osnovu kvalifikační práce a text alespoň jedné kapitoly. Po schválení osnovy a předložené kapitoly kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu zápočet.
Nejpozději do poloviny (leden) posledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci text všech dalších kapitol. Po schválení předloženého textu kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu další zápočet.
Nejpozději 1 měsíc před termínem, do kterého je potřeba splnit všechny studijní povinnosti studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci a schválení celou kvalifikační práci. Po schválení celé kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu poslední zápočet.
Vedoucí práce stanovuje rozsah a počet konzultací dle potřeb studujícího s ohledem na své časové možnosti. Opakované neplnění těchto zásad pro vypracování ze strany studujícího opravňuje vedoucího práce k odstoupení od vedení kvalifikační práce.
Zásady pro vypracování
Student pracuje systematicky a samostatně. Při zpracovávání kvalifikační práce se řídí pokyny vedoucího práce.
Student pravidelně (minimálně jednou měsíčně) konzultuje se svým vedoucím práce výsledky své činnosti na kvalifikační práci.
Nejpozději do ukončení zkouškového období letního semestru předposledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci osnovu kvalifikační práce a text alespoň jedné kapitoly. Po schválení osnovy a předložené kapitoly kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu zápočet.
Nejpozději do poloviny (leden) posledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci text všech dalších kapitol. Po schválení předloženého textu kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu další zápočet.
Nejpozději 1 měsíc před termínem, do kterého je potřeba splnit všechny studijní povinnosti studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci a schválení celou kvalifikační práci. Po schválení celé kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu poslední zápočet.
Vedoucí práce stanovuje rozsah a počet konzultací dle potřeb studujícího s ohledem na své časové možnosti. Opakované neplnění těchto zásad pro vypracování ze strany studujícího opravňuje vedoucího práce k odstoupení od vedení kvalifikační práce.
Seznam doporučené literatury
KONRAD, Franz-Michael. Kindergarten oder Kinderhaus?: Montessori-Rezeption und pädagogischer Diskurs in Deutschland bis 1939. Freiburg im Breisgau: Lambertus, 1997, 359 s. ISBN 3784109896.
MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl: vývoj a výchova dítěte od narození do šesti let. Přeložil Jan VOLÍN. Praha: SPS - nakladatelství světových pedagogických směrů, 2003, 197 s. ISBN 8086189023.
MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Praha: Portál, 2017, 349 s. ISBN 978-80-262-1234-8.
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2010. 73 s. ISBN 978-80-7212-537-1.
Seznam doporučené literatury
KONRAD, Franz-Michael. Kindergarten oder Kinderhaus?: Montessori-Rezeption und pädagogischer Diskurs in Deutschland bis 1939. Freiburg im Breisgau: Lambertus, 1997, 359 s. ISBN 3784109896.
MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl: vývoj a výchova dítěte od narození do šesti let. Přeložil Jan VOLÍN. Praha: SPS - nakladatelství světových pedagogických směrů, 2003, 197 s. ISBN 8086189023.
MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Praha: Portál, 2017, 349 s. ISBN 978-80-262-1234-8.
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2010. 73 s. ISBN 978-80-7212-537-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Uchazečka byla komisí vyzvána k představení kvalifikační práce, jejích cílů, průběhu zpracování a dosažených výsledků. Dále byly uchazečce položeny následující otázky:
1. Jak jste dospěla k rozhodnutí propojení Montessori pedagogiky a lesních školek?
2. Jaké výsledky Vás v šetření překvapily?
3. CO je podstatou lesní školky?
Uchazečka reagovala na položené otázky adekvátně.
Na základě posudků vedoucí práce a oponentky, zhodnocení průběhu obhajoby a způsobu zodpovězení položených otázek se komise usnesla na závěrečném hodnocení: A
Předseda: Mgr. FOJTÍKOVÁ ROUBALOVÁ Marcela, PhD.
Členové: PhDr. Ing. Ludmila TROCHTOVÁ
doc. Dr. Ludvík DŘÍMAL, Th.D.