Bakalářská práce se věnuje tématu příčiny
a projevy syndromu vyhoření u asistentů pedagoga v základním vzdělávání. Snaží
se vytvořit přehledný souhrn informací
a zdůraznit její aktuálnost. Teoretická část
se zabývá integrací a inkluzí, jejich historií, rozdíly a faktory úspěšnosti. Dále asistentem pedagoga a jeho zátěžovými situacemi,
a nakonec vztahem zátěžových situací
a syndromu vyhoření. Praktická část popisuje realizovaný výzkum, který proběhl s šesti asistenty pedagoga a snaží se určit a zhodnotit zátěžové situace, které se vztahují k syndromu vyhoření u asistentů pedagoga.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with causes and symptoms of teacher´s assistants in elementary school. It tries to make synoptic summary of information about the theme and emphasize its topicality. The aim of the theoretical part is to describe inclusion, integration its history, diferences and factors of success. Then it describes teacher´s assistant and his stress situations, and in the end the realationship between stress situations and burnout syndrome. The practical part describes implemented research which consists of six interviews and tries to identify and evaluate stress situations which may relate to burnout syndrome of teacher´s assistants.
Klíčová slova
Inkluze, integrace, asistent pedagoga, žák s SVP, syndrom vyhoření, zátěžové situace
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, integration, teacher´s assistant, student with specific educational needs, burnout syndrome, stress situations
Rozsah průvodní práce
72 s. (111 324 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje tématu příčiny
a projevy syndromu vyhoření u asistentů pedagoga v základním vzdělávání. Snaží
se vytvořit přehledný souhrn informací
a zdůraznit její aktuálnost. Teoretická část
se zabývá integrací a inkluzí, jejich historií, rozdíly a faktory úspěšnosti. Dále asistentem pedagoga a jeho zátěžovými situacemi,
a nakonec vztahem zátěžových situací
a syndromu vyhoření. Praktická část popisuje realizovaný výzkum, který proběhl s šesti asistenty pedagoga a snaží se určit a zhodnotit zátěžové situace, které se vztahují k syndromu vyhoření u asistentů pedagoga.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with causes and symptoms of teacher´s assistants in elementary school. It tries to make synoptic summary of information about the theme and emphasize its topicality. The aim of the theoretical part is to describe inclusion, integration its history, diferences and factors of success. Then it describes teacher´s assistant and his stress situations, and in the end the realationship between stress situations and burnout syndrome. The practical part describes implemented research which consists of six interviews and tries to identify and evaluate stress situations which may relate to burnout syndrome of teacher´s assistants.
Klíčová slova
Inkluze, integrace, asistent pedagoga, žák s SVP, syndrom vyhoření, zátěžové situace
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, integration, teacher´s assistant, student with specific educational needs, burnout syndrome, stress situations
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle práce.
2. Konzultace s odborným pedagogem.
3. Prostudování odborné literatury k danému tématu.
4. Zpracování teoretické části.
5. Vymezení výzkumného problému práce, formulace výzkumného cíle, výzkumných otázek a hypotéz.
6. Zpracování projektu výzkumu, volba výzkumných metod, výzkumného souboru.
7. Realizace výzkumu sběr dat, jejich vyhodnocení, interpretace zjištěných údajů.
8. Závěry a výstupy práce.
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle práce.
2. Konzultace s odborným pedagogem.
3. Prostudování odborné literatury k danému tématu.
4. Zpracování teoretické části.
5. Vymezení výzkumného problému práce, formulace výzkumného cíle, výzkumných otázek a hypotéz.
6. Zpracování projektu výzkumu, volba výzkumných metod, výzkumného souboru.
7. Realizace výzkumu sběr dat, jejich vyhodnocení, interpretace zjištěných údajů.
8. Závěry a výstupy práce.
Seznam doporučené literatury
HALEŠOVÁ, Lucie. Osobnostní charakteristiky a životní spokojenost učitelů ZŠ a SŠ. 2015, 73 s. (115 530 znaků). Diplomové práce. Univerzita Palackého, Filozofická fakulta, Katedra psychologie. Vedoucí práce Eleonora Smékalová.
HONZÁK, Radkin. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Vydání druhé. Praha: Vyšehrad, 2015, 229 s. ISBN 978-80-7429-552-2. KALLWASS, Angelika. Syndrom vyhoření v práci a v osobním životě. Přeložil Petr BABKA. Praha: Portál, 2007, 139 s. ISBN 9788073672997.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998, 131 s. ISBN 8071695513.
KUBINOVÁ, Dominika. Emoční inteligence a emoce strachu učitelů. 2017, 75 s. (123 487 znaků). Diplomové práce. Univerzita Palackého, Filozofická fakulta, Katedra psychologie. Vedoucí práce Eleonora Smékalová.
Seznam doporučené literatury
HALEŠOVÁ, Lucie. Osobnostní charakteristiky a životní spokojenost učitelů ZŠ a SŠ. 2015, 73 s. (115 530 znaků). Diplomové práce. Univerzita Palackého, Filozofická fakulta, Katedra psychologie. Vedoucí práce Eleonora Smékalová.
HONZÁK, Radkin. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Vydání druhé. Praha: Vyšehrad, 2015, 229 s. ISBN 978-80-7429-552-2. KALLWASS, Angelika. Syndrom vyhoření v práci a v osobním životě. Přeložil Petr BABKA. Praha: Portál, 2007, 139 s. ISBN 9788073672997.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998, 131 s. ISBN 8071695513.
KUBINOVÁ, Dominika. Emoční inteligence a emoce strachu učitelů. 2017, 75 s. (123 487 znaků). Diplomové práce. Univerzita Palackého, Filozofická fakulta, Katedra psychologie. Vedoucí práce Eleonora Smékalová.