Bakalářská práce se zabývá začátky učitelů v této profesi. Teoretická část je zaměřena na pojem profese učitele a na oblasti, které jsou s touto profesí spojeny. Praktická část vychází z termínů uvedených v teoretické části. Jejím hlavním cílem bylo zjistit, jak hodnotí začínající učitelé své první roky v praxi a jaký je rozdíl mezi učitelovým očekáváním před vstupem do profese a realitou po nástupu do profese. Ke sběru dat byla zvolena kvalitativní metoda polostrukturovaný rozhovor. Získaná data byla analyzována, interpretována a poté rozdělena do sedmi kategorií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the beginnings of teachers in this profession. The theoretical part focuses on the concept of the teaching profession and the areas that are associated with this profession. The practical part is based on the terms mentioned in the theoretical part. Its main aim was to find out how beginning teachers evaluate their first years in practice and what is the difference between the teacher's expectations before entering the profession and the reality after entering the profession. A qualitative method of semi-structured interview was chosen to collect data. The data collected was analyzed, interpreted and then divided into seven categories.
Klíčová slova
profese učitele, role a kompetence učitele, specifika učitelské profese, profesní dráha učitele, začínající učitel, uvádění začínajícího učitele
Klíčová slova v angličtině
teaching profession, roles and competences of a teacher, specifics of the teaching profession, career path of a teacher, beginning teacher, introduction of a beginning teacher
Rozsah průvodní práce
53 s. (95 779 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá začátky učitelů v této profesi. Teoretická část je zaměřena na pojem profese učitele a na oblasti, které jsou s touto profesí spojeny. Praktická část vychází z termínů uvedených v teoretické části. Jejím hlavním cílem bylo zjistit, jak hodnotí začínající učitelé své první roky v praxi a jaký je rozdíl mezi učitelovým očekáváním před vstupem do profese a realitou po nástupu do profese. Ke sběru dat byla zvolena kvalitativní metoda polostrukturovaný rozhovor. Získaná data byla analyzována, interpretována a poté rozdělena do sedmi kategorií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the beginnings of teachers in this profession. The theoretical part focuses on the concept of the teaching profession and the areas that are associated with this profession. The practical part is based on the terms mentioned in the theoretical part. Its main aim was to find out how beginning teachers evaluate their first years in practice and what is the difference between the teacher's expectations before entering the profession and the reality after entering the profession. A qualitative method of semi-structured interview was chosen to collect data. The data collected was analyzed, interpreted and then divided into seven categories.
Klíčová slova
profese učitele, role a kompetence učitele, specifika učitelské profese, profesní dráha učitele, začínající učitel, uvádění začínajícího učitele
Klíčová slova v angličtině
teaching profession, roles and competences of a teacher, specifics of the teaching profession, career path of a teacher, beginning teacher, introduction of a beginning teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše, studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti profese učitele, jeho připravenosti na toto povolání a problémů začínajících učitelů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše, studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti profese učitele, jeho připravenosti na toto povolání a problémů začínajících učitelů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ANDRYSOVÁ, P. Osobnostní učitelství. Olomouc : PdF UP, 2016. ISBN 978-80-244-5088-9.
PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha : Triton, 2004. ISBN 80-7254-474-8.
PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367- 546-2.
PRŮCHA, J. Učitel : současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 154 s. ISBN 80-7178-321-7.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
Seznam doporučené literatury
ANDRYSOVÁ, P. Osobnostní učitelství. Olomouc : PdF UP, 2016. ISBN 978-80-244-5088-9.
PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha : Triton, 2004. ISBN 80-7254-474-8.
PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367- 546-2.
PRŮCHA, J. Učitel : současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 154 s. ISBN 80-7178-321-7.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.