Diplomová práce je zaměřena na význam konstrukčních stavebnic v pracovních činnostech na primární škole. Cílem práce je teoreticky zpracovat problematiku začleňování konstrukčních stavebnic do výuky technické výchovy na primární škole a prezentovat výsledky výzkumného šetření zaměřeného na problematiku konstrukčních stavebnic. Empirická část diplomové práce je založena na kvalitativním výzkumu s prvky případové studie za použití polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy. Výzkumné šetření zjišťuje, zda a jakým způsobem jsou na primární škole zařazovány do výuky technické výchovy konstrukční činnosti a stavebnice.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the importance of construction kits in work activities on primary school. The aim of the thesis is theoretically process the issue of integration construction kits into the teaching of technical education on primary school and to present the results of a research focused on the issue of construction kits. The empirical part of the thesis is based on qualitative research with elements of a case study using semi-structured interviews with teachers. The research finds out whether and how they are included in the teaching of technical education of construction activities and kits on primary school.
construction activities, construction kits, primary education, technical education, early school age pupil, educational process
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na význam konstrukčních stavebnic v pracovních činnostech na primární škole. Cílem práce je teoreticky zpracovat problematiku začleňování konstrukčních stavebnic do výuky technické výchovy na primární škole a prezentovat výsledky výzkumného šetření zaměřeného na problematiku konstrukčních stavebnic. Empirická část diplomové práce je založena na kvalitativním výzkumu s prvky případové studie za použití polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy. Výzkumné šetření zjišťuje, zda a jakým způsobem jsou na primární škole zařazovány do výuky technické výchovy konstrukční činnosti a stavebnice.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the importance of construction kits in work activities on primary school. The aim of the thesis is theoretically process the issue of integration construction kits into the teaching of technical education on primary school and to present the results of a research focused on the issue of construction kits. The empirical part of the thesis is based on qualitative research with elements of a case study using semi-structured interviews with teachers. The research finds out whether and how they are included in the teaching of technical education of construction activities and kits on primary school.
construction activities, construction kits, primary education, technical education, early school age pupil, educational process
Zásady pro vypracování
Studium literatury k tématu konstrukčních stavebnic, edukace primární školy
Cíl diplomové práce:
- vytvořit soubor metodických listů jako inspiraci pro použití konstrukčních stavebnic ve výuce pracovních činností na primární škole
- zkoumat zařazení konstrukčních stavebnic do výuky na 1. stupni ZŠ
Struktura (obsah) diplomové práce:
1. teoretická část
- charakteristika stavebnic
- technické myšlení a prostorová představivost
- konstrukční činnosti
- zařazení stavebnic do RVP ZV
2. empirická část
- výzkumné šetření na ZŠ
- soubor metodických listů k práci s konstrukčními stavebnicemi
Zásady pro vypracování
Studium literatury k tématu konstrukčních stavebnic, edukace primární školy
Cíl diplomové práce:
- vytvořit soubor metodických listů jako inspiraci pro použití konstrukčních stavebnic ve výuce pracovních činností na primární škole
- zkoumat zařazení konstrukčních stavebnic do výuky na 1. stupni ZŠ
Struktura (obsah) diplomové práce:
1. teoretická část
- charakteristika stavebnic
- technické myšlení a prostorová představivost
- konstrukční činnosti
- zařazení stavebnic do RVP ZV
2. empirická část
- výzkumné šetření na ZŠ
- soubor metodických listů k práci s konstrukčními stavebnicemi
Seznam doporučené literatury
KOCIÁNOVÁ, Ludmila. Praktické činnosti pro 1.-5. ročník základních škol: učebnice zpracovaná podle osnov vzdělávacího programu Základní škola. Praha: Fortuna, 1997. Praktické činnosti. ISBN 8071684414.
HONZÍKOVÁ, Jarmila a Margaréta SOJKOVÁ. Tvůrčí technické dovednosti. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2014, 133 s. ISBN 978-80-261-0412-4.
HAVELKA, Martin a Čestmír SERAFÍN. Konstrukční a elektrotechnická stavebnice ve výuce obecně technického předmětu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 170 s. Skripta. ISBN 80-244-0692-6.
MAREŠ, Jiří, Jan PRŮCHA a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 8071787728.
Seznam doporučené literatury
KOCIÁNOVÁ, Ludmila. Praktické činnosti pro 1.-5. ročník základních škol: učebnice zpracovaná podle osnov vzdělávacího programu Základní škola. Praha: Fortuna, 1997. Praktické činnosti. ISBN 8071684414.
HONZÍKOVÁ, Jarmila a Margaréta SOJKOVÁ. Tvůrčí technické dovednosti. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2014, 133 s. ISBN 978-80-261-0412-4.
HAVELKA, Martin a Čestmír SERAFÍN. Konstrukční a elektrotechnická stavebnice ve výuce obecně technického předmětu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 170 s. Skripta. ISBN 80-244-0692-6.
MAREŠ, Jiří, Jan PRŮCHA a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 8071787728.