Tato diplomová práce se zabývá hodnocením Ligy férového fotbalu (LFF), která je jednou ze dvou hlavních aktivit projektu Fotbal pro rozvoj (FPR). Ten ve svých aktivitách využívá neformální vzdělávání a sport, tzv. fotbal3, pro rozvoj a sociální změnu, čímž se řadí do mezinárodního hnutí sport pro rozvoj a mír (Sport for Development and Peace). Teoretickým východiskem je přístup zaměřený na schopnosti (Capability Approach) v rámci lidského rozvoje, k němuž přispívá osobnostním rozvojem svých účastníků. Tato práce předkládá sadu kompetencí, které mají účastníci v LFF, často pocházející ze sociálně vyloučených lokalit, rozvíjet za účelem usnadnění svého života, a zároveň ověřuje, které z těchto kompetencí se rozvíjejí a co tento proces ovlivňuje. Výzkum proběhl s hráči a trenéry (sociálními pracovníky) pražské LFF a s koordinátory projektu FPR za využití individuálních polostrukturovaných rozhovorů, fokusní skupiny a online Google formulářů. Na základě tematické analýzy z výzkumu vyplynulo, že LFF představuje pro své účastníky bezpečný prostor a nabízí různé příležitosti k rozvoji všech definovaných kompetencí, přičemž hlavním faktorem ovlivňujícím rozvoj participantů je práce trenéra (sociálního pracovníka) nad rámec aktivit LFF.
Annotation in English
This thesis aim is to evaluate the Fair-Play Football League which is one of two main activities of Football for Development project. This project uses non-formal education and sport, so called football3, for development and social change and thanks to this, it is a part of Sport for Development and Peace movement. The theoretical framework of the project is based on the Capability Approach within the human development which is deepened by the personal development of project participants. This thesis presents a set of competencies which are expected to be developed by the participants of the League. Since the participants often come from socially excluded communities, such competencies should help them to make their lives easier. Also, the thesis verifies which of these competencies are really being developed and what influences this process. The players and coaches (social workers) from the Prague League and coordinators of Football for Development were included in the research and individual semi-structured interviews, focus group and online Google forms were used. Based on thematic analysis, the research results show that the League constitutes a safe space for its participants and offers various opportunities for developing all defined competencies where the work of the coach (social worker) outside of the League is a crucial factor influencing the development of the participants.
Keywords
Lidský rozvoj, přístup zaměřený na schopnosti, osobnostní rozvoj, sport a rozvoj, neformální vzdělávání, kompetence, Fotbal pro rozvoj, Liga férového fotbalu,
fotbal3
Keywords in English
Human development, capability approach, personal development, sport and development, non-formal education, competencies, Football for Development, Fair-Play Football League, football3
Length of the covering note
160 s. (379 522 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá hodnocením Ligy férového fotbalu (LFF), která je jednou ze dvou hlavních aktivit projektu Fotbal pro rozvoj (FPR). Ten ve svých aktivitách využívá neformální vzdělávání a sport, tzv. fotbal3, pro rozvoj a sociální změnu, čímž se řadí do mezinárodního hnutí sport pro rozvoj a mír (Sport for Development and Peace). Teoretickým východiskem je přístup zaměřený na schopnosti (Capability Approach) v rámci lidského rozvoje, k němuž přispívá osobnostním rozvojem svých účastníků. Tato práce předkládá sadu kompetencí, které mají účastníci v LFF, často pocházející ze sociálně vyloučených lokalit, rozvíjet za účelem usnadnění svého života, a zároveň ověřuje, které z těchto kompetencí se rozvíjejí a co tento proces ovlivňuje. Výzkum proběhl s hráči a trenéry (sociálními pracovníky) pražské LFF a s koordinátory projektu FPR za využití individuálních polostrukturovaných rozhovorů, fokusní skupiny a online Google formulářů. Na základě tematické analýzy z výzkumu vyplynulo, že LFF představuje pro své účastníky bezpečný prostor a nabízí různé příležitosti k rozvoji všech definovaných kompetencí, přičemž hlavním faktorem ovlivňujícím rozvoj participantů je práce trenéra (sociálního pracovníka) nad rámec aktivit LFF.
Annotation in English
This thesis aim is to evaluate the Fair-Play Football League which is one of two main activities of Football for Development project. This project uses non-formal education and sport, so called football3, for development and social change and thanks to this, it is a part of Sport for Development and Peace movement. The theoretical framework of the project is based on the Capability Approach within the human development which is deepened by the personal development of project participants. This thesis presents a set of competencies which are expected to be developed by the participants of the League. Since the participants often come from socially excluded communities, such competencies should help them to make their lives easier. Also, the thesis verifies which of these competencies are really being developed and what influences this process. The players and coaches (social workers) from the Prague League and coordinators of Football for Development were included in the research and individual semi-structured interviews, focus group and online Google forms were used. Based on thematic analysis, the research results show that the League constitutes a safe space for its participants and offers various opportunities for developing all defined competencies where the work of the coach (social worker) outside of the League is a crucial factor influencing the development of the participants.
Keywords
Lidský rozvoj, přístup zaměřený na schopnosti, osobnostní rozvoj, sport a rozvoj, neformální vzdělávání, kompetence, Fotbal pro rozvoj, Liga férového fotbalu,
fotbal3
Keywords in English
Human development, capability approach, personal development, sport and development, non-formal education, competencies, Football for Development, Fair-Play Football League, football3
Research Plan
Cílem této diplomové práce je zhodnotit projekt Fotbal pro rozvoj ve vybraných lokalitách v České republice. Projekt využívá především koncept Fotbal3, který je založen na hodnotách fair-play, inkluzi a vzájemném respektu. Tento koncept pochází původně z Kolumbie, jeho využívání je rozšířeno celosvětově a do ČR se dostal z Keni už téměř před 15 lety. Důraz bude kladen především na analýzu kompetencí, které tento nástroj rozvíjí, a to u dětí a mládeže, které v duchu Fotbalu3 trénují a účastní se Ligy férového fotbalu. Participativní metody a vlastní pozorování budou hlavními nástroji sběru dat, který bude probíhat od jara do podzimu 2019.
Research Plan
Cílem této diplomové práce je zhodnotit projekt Fotbal pro rozvoj ve vybraných lokalitách v České republice. Projekt využívá především koncept Fotbal3, který je založen na hodnotách fair-play, inkluzi a vzájemném respektu. Tento koncept pochází původně z Kolumbie, jeho využívání je rozšířeno celosvětově a do ČR se dostal z Keni už téměř před 15 lety. Důraz bude kladen především na analýzu kompetencí, které tento nástroj rozvíjí, a to u dětí a mládeže, které v duchu Fotbalu3 trénují a účastní se Ligy férového fotbalu. Participativní metody a vlastní pozorování budou hlavními nástroji sběru dat, který bude probíhat od jara do podzimu 2019.
Recommended resources
AMBROZY, V. - HOFMANN, A. - KYNCL, Š. - ŽWAK, P. (2016): Fotbal jako nástroj pro neformální vzdělávání. Praha, INEX - Sdružení dobrovolných aktivit, 129 s. [online] Dostupné z: https://docplayer.cz/114092210-Fotbal-jako-nastroj-pro-neformalni-vzdelavani.html?fbclid=IwAR1B-ZffCWFR6YBSOnjfh4DZisUN9LZoESVQ0R0CjvADTwPPAKmeHdYsVGs.
FOX, L. - HEBEL, M. - MEIJERS, B. - SPRINGBORG, G. (2014): Football3 handbook: How to use football for social change. Berlín, Streetfootballworld, 64 s. [online] Dostupné z: https://www.streetfootballworld.org/sites/default/files/football3%20Handbook.pdf?fbclid=IwAR2rP5oRAMqZLaCQZGV_rEBl3ZWOG_xyozi2oR893PPO96OWn7MLRuSP7ho.
HAVLÍČKOVÁ, D. - ŽÁRSKÁ, K. (2012): Kompetence v neformálním vzdělávání. Praha: Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 22 s.
UJFALUŠI, R. (2007): Jak se hraje fotbal v Africe. Praha: Gutenberg, 159 s.
WERQUIN, P. (2012): "The missing link to connect education and employment: recognition of non-formal and informal learning outcomes." Journal of Education and Work, Vol. 23, No. 3, pp. 259-278. [online] Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13639080.2012.687574?needAccess=true&instName=Masaryk+University.
Recommended resources
AMBROZY, V. - HOFMANN, A. - KYNCL, Š. - ŽWAK, P. (2016): Fotbal jako nástroj pro neformální vzdělávání. Praha, INEX - Sdružení dobrovolných aktivit, 129 s. [online] Dostupné z: https://docplayer.cz/114092210-Fotbal-jako-nastroj-pro-neformalni-vzdelavani.html?fbclid=IwAR1B-ZffCWFR6YBSOnjfh4DZisUN9LZoESVQ0R0CjvADTwPPAKmeHdYsVGs.
FOX, L. - HEBEL, M. - MEIJERS, B. - SPRINGBORG, G. (2014): Football3 handbook: How to use football for social change. Berlín, Streetfootballworld, 64 s. [online] Dostupné z: https://www.streetfootballworld.org/sites/default/files/football3%20Handbook.pdf?fbclid=IwAR2rP5oRAMqZLaCQZGV_rEBl3ZWOG_xyozi2oR893PPO96OWn7MLRuSP7ho.
HAVLÍČKOVÁ, D. - ŽÁRSKÁ, K. (2012): Kompetence v neformálním vzdělávání. Praha: Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 22 s.
UJFALUŠI, R. (2007): Jak se hraje fotbal v Africe. Praha: Gutenberg, 159 s.
WERQUIN, P. (2012): "The missing link to connect education and employment: recognition of non-formal and informal learning outcomes." Journal of Education and Work, Vol. 23, No. 3, pp. 259-278. [online] Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13639080.2012.687574?needAccess=true&instName=Masaryk+University.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations, tables
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka Lenka Martináková prezentovala záměr, cíle a výsledky své diplomové práce zaměřené na projekt Fotbal pro rozvoj. Byly prezentovány posudky vedoucího práce a jejího oponenta. Diskuze se týkala následujících otázek: Jak se bude dále pracovat s kompetencemi a výsledky výzkumu? Co by dnes studentka ve výzkumu udělala jinak? Diskutována byla také například práce s daty a jejich interpretace či modifikace dílčích výzkumných otázek.