Diplomová práce se zabývá problematikou strachu z umírání a smrti u žáků oboru Praktická sestra. Tato problematika byla sledována na středních zdravotnických školách v Moravskoslezském kraji, které souhlasily s výzkumným šetřením. Ve výzkumu bylo využito standardizovaného dotazníku Collett-Lester fear of death scale revised. Dotazník byl anonymní a zcela dobrovolný. Žáci hodnotili na Likertově škále jednotlivé aspekty související s vlastním umíráním a smrtí a s umíráním a smrtí u druhých. Na základě výsledků dotazníkového šetření můžeme konstatovat, že žákyně oboru Praktická sestra pociťují větší míru strachu z vlastního umírání i ze smrti druhých než žáci oboru Praktická sestra. Dále pak můžeme konstatovat, že žáci 1. a 2. ročníku pociťují menší míru strachu z umírání než žáci 3. a 4. ročníku.
Anotace v angličtině
The theses deal with the fear of dying and death problematics at students of nursing. This problematics was monitored at high medical schools in the Moravian-Silesian Region that agreed with research. In the survey was used standardized questionnaire Collett-Lester fear of death scale revised the name of questionnaire. The questionnaire was anonymous and completely voluntary. Students rated on Likert's scale individual aspect related to self dying and death and dying and death at others. According to the results of the survey it conducted us to the following results: female nursing students experience greater fear of self dying and death of others than male nursing students. We can also conclude that students of first and second grade of high school have less fear of dying than students of third and fourth grade of high school.
Klíčová slova
Umírání, Smrt, Strach, Úzkost, Žák
Klíčová slova v angličtině
Dying, Death, Fear, Anxiety, Student
Rozsah průvodní práce
90 stran (123 304 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou strachu z umírání a smrti u žáků oboru Praktická sestra. Tato problematika byla sledována na středních zdravotnických školách v Moravskoslezském kraji, které souhlasily s výzkumným šetřením. Ve výzkumu bylo využito standardizovaného dotazníku Collett-Lester fear of death scale revised. Dotazník byl anonymní a zcela dobrovolný. Žáci hodnotili na Likertově škále jednotlivé aspekty související s vlastním umíráním a smrtí a s umíráním a smrtí u druhých. Na základě výsledků dotazníkového šetření můžeme konstatovat, že žákyně oboru Praktická sestra pociťují větší míru strachu z vlastního umírání i ze smrti druhých než žáci oboru Praktická sestra. Dále pak můžeme konstatovat, že žáci 1. a 2. ročníku pociťují menší míru strachu z umírání než žáci 3. a 4. ročníku.
Anotace v angličtině
The theses deal with the fear of dying and death problematics at students of nursing. This problematics was monitored at high medical schools in the Moravian-Silesian Region that agreed with research. In the survey was used standardized questionnaire Collett-Lester fear of death scale revised the name of questionnaire. The questionnaire was anonymous and completely voluntary. Students rated on Likert's scale individual aspect related to self dying and death and dying and death at others. According to the results of the survey it conducted us to the following results: female nursing students experience greater fear of self dying and death of others than male nursing students. We can also conclude that students of first and second grade of high school have less fear of dying than students of third and fourth grade of high school.
Klíčová slova
Umírání, Smrt, Strach, Úzkost, Žák
Klíčová slova v angličtině
Dying, Death, Fear, Anxiety, Student
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury (odborná rešerše)
2. Vymezení cílů teoretické části práce
3. Napsání teoretické části práce
4. Vymezení hypotéz
5. Za pomocí zvoleného výzkumného nástroje provedení empirického šetření
6. Diskuze
7. Sumarizace celé práce
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury (odborná rešerše)
2. Vymezení cílů teoretické části práce
3. Napsání teoretické části práce
4. Vymezení hypotéz
5. Za pomocí zvoleného výzkumného nástroje provedení empirického šetření
6. Diskuze
7. Sumarizace celé práce
Seznam doporučené literatury
[1] DIAS, M., et. al. Nursing undergraduate education in relation to the death-dying process: perceptionsin light of the complex thinking. Revista Gaúcha de Enfermagem. 2014, vol. 35, issue 4, p. 79 - 85. ISSN 1983-1447.
[2] GUZOWSKI, A., et. al. Współczesne postawy wobec śmierci i umierania. Medycyna Paliatywna, 2013, vol. 5, issue 4, p. 163 - 170. ISSN 2081-2833.
[3] KÜBLER-ROSS, E. O smrti a umírání: co by se lidé měli naučit od umírajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0911-9.
[4] SOCHOCKA, L., KRAJEWSKA-KUŁAK, E., GUZOWSKI, A. Dziecko wobec doświadczeń wynikających ze śmierci i umierania. Analiza opinii osob młodych. Medycyna Paliatywna, 2015, vol. 7, issue 4, p. 256 - 267. ISSN 20812833.
[5] ŠPATENKOVÁ, N., et al. O posledních věcech člověka. Praha: Galen, 2014. ISBN 978-80-7492-138-4.
Seznam doporučené literatury
[1] DIAS, M., et. al. Nursing undergraduate education in relation to the death-dying process: perceptionsin light of the complex thinking. Revista Gaúcha de Enfermagem. 2014, vol. 35, issue 4, p. 79 - 85. ISSN 1983-1447.
[2] GUZOWSKI, A., et. al. Współczesne postawy wobec śmierci i umierania. Medycyna Paliatywna, 2013, vol. 5, issue 4, p. 163 - 170. ISSN 2081-2833.
[3] KÜBLER-ROSS, E. O smrti a umírání: co by se lidé měli naučit od umírajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0911-9.
[4] SOCHOCKA, L., KRAJEWSKA-KUŁAK, E., GUZOWSKI, A. Dziecko wobec doświadczeń wynikających ze śmierci i umierania. Analiza opinii osob młodych. Medycyna Paliatywna, 2015, vol. 7, issue 4, p. 256 - 267. ISSN 20812833.
[5] ŠPATENKOVÁ, N., et al. O posledních věcech člověka. Praha: Galen, 2014. ISBN 978-80-7492-138-4.