Diplomová práce se zabývá úpravou literární předlohy pro čtenáře se sluchovým postižením. Nejprve jsme se zabývali problematikou sluchového postižení, jeho dopadu na rozvoj řeči a také s tím souvisejícími komunikačními systémy. Vzhledem k tématu jsme se v práci soustředili především na problematiku čtení a faktory, které jej ovlivňují. V neposlední řadě jsme se věnovali metodice úpravy knih, na kterou jsme konkrétními kroky navázali v praktické části. Součástí práce je také ověření upraveného textu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with an adjustment of literary artwork for readers with a hearing impairment. At first, we have dealt with a problematic of a hearing impairment, impact on a speech development and communication systems that relate to this issue. Due to the topic we have focused on a problem-atic of reading and influencing factors, because these issues have been the most important for us. We have also paid attention to methodology of an adjustment of books and this issue we have extended in specific steps in a practical part. The verifying of adjusted text is a part of this thesis, too.
Klíčová slova
sluchové postižení, komunikační systémy neslyšících,
čtení neslyšících, úprava knihy, zjednodušené texty
Klíčová slova v angličtině
hearing impairment, communication systems of the deaf, reading books by the deaf, book adjustment, simplified texts
Rozsah průvodní práce
72s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá úpravou literární předlohy pro čtenáře se sluchovým postižením. Nejprve jsme se zabývali problematikou sluchového postižení, jeho dopadu na rozvoj řeči a také s tím souvisejícími komunikačními systémy. Vzhledem k tématu jsme se v práci soustředili především na problematiku čtení a faktory, které jej ovlivňují. V neposlední řadě jsme se věnovali metodice úpravy knih, na kterou jsme konkrétními kroky navázali v praktické části. Součástí práce je také ověření upraveného textu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with an adjustment of literary artwork for readers with a hearing impairment. At first, we have dealt with a problematic of a hearing impairment, impact on a speech development and communication systems that relate to this issue. Due to the topic we have focused on a problem-atic of reading and influencing factors, because these issues have been the most important for us. We have also paid attention to methodology of an adjustment of books and this issue we have extended in specific steps in a practical part. The verifying of adjusted text is a part of this thesis, too.
Klíčová slova
sluchové postižení, komunikační systémy neslyšících,
čtení neslyšících, úprava knihy, zjednodušené texty
Klíčová slova v angličtině
hearing impairment, communication systems of the deaf, reading books by the deaf, book adjustment, simplified texts
Zásady pro vypracování
Výběr a prostudování vhodné literatury a pramenů. Výběr pohádkové knihy k úpravě pro děti se sluchovým postižením. Rozvržení struktury práce. Zpracování teoretické části diplomové práce. Úprava pohádkové knihy pro děti se sluchovým postižením. Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
Zásady pro vypracování
Výběr a prostudování vhodné literatury a pramenů. Výběr pohádkové knihy k úpravě pro děti se sluchovým postižením. Rozvržení struktury práce. Zpracování teoretické části diplomové práce. Úprava pohádkové knihy pro děti se sluchovým postižením. Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
Seznam doporučené literatury
POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0766-3.
POUL, J. Jak vést neslyšící dítě k četbě. 2. vyd.Praha: GONG, 1991. ISSN 0323-0732.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0433-8.
DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů: pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Pra-ha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2389-1.
KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra, 2014. ISBN 978-80-903863-2-7.
Seznam doporučené literatury
POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0766-3.
POUL, J. Jak vést neslyšící dítě k četbě. 2. vyd.Praha: GONG, 1991. ISSN 0323-0732.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0433-8.
DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů: pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Pra-ha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2389-1.
KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra, 2014. ISBN 978-80-903863-2-7.