Diplomová práce je zaměřena na vzdělávání nadaných žáků a jeho legislativní ukotvení v České republice. Teoretická část obsahuje vymezení základních pojmů týkajících se nadání, identifikace nadaných, jejich zvláštnosti a vzdělávání. Součástí je i kazuistika nadané žákyně. Praktická část vyhodnocuje dotazníky vyplněné učiteli základních škol zaměřené na jejich postoj k současným zákonným normám v oblasti nadaných žáků a jejich vzdělávání.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the education of gifted pupils and its legislative anchoring in the Czech Republic. The theoretical part contains the definition of basic terms related to giftedness, identification of gifted, their particularities and education. It also includes a case study of gifted girl. The practical part evaluates questionnaires completed by primary school teachers focused on their attitude to current legal standards in the field of gifted pupils and their education.
Diplomová práce je zaměřena na vzdělávání nadaných žáků a jeho legislativní ukotvení v České republice. Teoretická část obsahuje vymezení základních pojmů týkajících se nadání, identifikace nadaných, jejich zvláštnosti a vzdělávání. Součástí je i kazuistika nadané žákyně. Praktická část vyhodnocuje dotazníky vyplněné učiteli základních škol zaměřené na jejich postoj k současným zákonným normám v oblasti nadaných žáků a jejich vzdělávání.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the education of gifted pupils and its legislative anchoring in the Czech Republic. The theoretical part contains the definition of basic terms related to giftedness, identification of gifted, their particularities and education. It also includes a case study of gifted girl. The practical part evaluates questionnaires completed by primary school teachers focused on their attitude to current legal standards in the field of gifted pupils and their education.
Zpracování rešerše, studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti - nadání, vzdělávání nadaných, legislativy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního i kvalitativního výzkumu formou dotazníku, rozhovoru a případové studie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše, studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti - nadání, vzdělávání nadaných, legislativy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního i kvalitativního výzkumu formou dotazníku, rozhovoru a případové studie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3857-4.
HÜTHER, Gerald a Uli HAUSER. Každé dítě má talent: jak rozvíjet vrozené nadání. Přeložil Eva ŠPAČKOVÁ. Praha: Euromedia, 2017. Esence. ISBN 978-80-7549-325-5.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1998-6.
KOVÁŘOVÁ, Renata a Jana ŠKRABÁNKOVÁ. Nadání a současnost. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-218-0.
KOVÁŘOVÁ, Renata. Nadaný žák v kontextu doby. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-394-1.
STEHLÍKOVÁ, Monika. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.
Seznam doporučené literatury
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3857-4.
HÜTHER, Gerald a Uli HAUSER. Každé dítě má talent: jak rozvíjet vrozené nadání. Přeložil Eva ŠPAČKOVÁ. Praha: Euromedia, 2017. Esence. ISBN 978-80-7549-325-5.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1998-6.
KOVÁŘOVÁ, Renata a Jana ŠKRABÁNKOVÁ. Nadání a současnost. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-218-0.
KOVÁŘOVÁ, Renata. Nadaný žák v kontextu doby. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-394-1.
STEHLÍKOVÁ, Monika. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.