Bakalářská práce se zabývá vývojem dětské kresby v předškolním věku.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část charakterizuje období předškolního věku a poskytuje podrobně rozpracovaný popis fyzického, psychického a sociálního vývoje dítěte. Druhá kapitola nastiňuje vývoj a význam dětské kresby a možnosti jejího využití. Praktická část práce se věnuje zkoumání vlivu sociálně znevýhodněného prostředí na kresbu dítěte.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with child drawing development in the preschool age.
The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part characterizes preschool period and provides detailed description of physical, mental and social child's development.
The second chapter the thesis outlines development and importance of child's drawing and possibilities of this aplication.
The practical part of thesis deals with research influece of socially disadvantaged milieu on child's drawing.
Klíčová slova
Předškolní věk, dětská kresba, Test kresby lidské postavy, sociálně znevýhodněné prostředí
Klíčová slova v angličtině
preschool-age, children's drawing, human figure test, socially disadvantaged milieu
Rozsah průvodní práce
56 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vývojem dětské kresby v předškolním věku.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část charakterizuje období předškolního věku a poskytuje podrobně rozpracovaný popis fyzického, psychického a sociálního vývoje dítěte. Druhá kapitola nastiňuje vývoj a význam dětské kresby a možnosti jejího využití. Praktická část práce se věnuje zkoumání vlivu sociálně znevýhodněného prostředí na kresbu dítěte.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with child drawing development in the preschool age.
The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part characterizes preschool period and provides detailed description of physical, mental and social child's development.
The second chapter the thesis outlines development and importance of child's drawing and possibilities of this aplication.
The practical part of thesis deals with research influece of socially disadvantaged milieu on child's drawing.
Klíčová slova
Předškolní věk, dětská kresba, Test kresby lidské postavy, sociálně znevýhodněné prostředí
Klíčová slova v angličtině
preschool-age, children's drawing, human figure test, socially disadvantaged milieu
Zásady pro vypracování
- zpracování rešerše a studium odborné literatury
- vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti dětské kresby (vývoj, diagnostická metoda)
- bude dbábno na dodržování zásad publikační etiky
- průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím závěrečné práce
- v závěrečné práci bude uplatněn kvalitativní přístup
Zásady pro vypracování
- zpracování rešerše a studium odborné literatury
- vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti dětské kresby (vývoj, diagnostická metoda)
- bude dbábno na dodržování zásad publikační etiky
- průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím závěrečné práce
- v závěrečné práci bude uplatněn kvalitativní přístup
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2008. ISBN
978-80-7367-415-1
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Eva. Rozvoj grafomotoriky. Brno: Computer Press, a.s., 2006. ISBN 80-251-0977-1
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2630-4.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
LIPNICKÁ, Milena, Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Vyd. 1. Praha: Raabe, 2017 ISBN: 978-80-7496-333-9
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2008. ISBN
978-80-7367-415-1
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Eva. Rozvoj grafomotoriky. Brno: Computer Press, a.s., 2006. ISBN 80-251-0977-1
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2630-4.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
LIPNICKÁ, Milena, Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Vyd. 1. Praha: Raabe, 2017 ISBN: 978-80-7496-333-9
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.