Diplomová práce zpracovává téma kognitivního rozvoje u dětí v předškolním věku před nástupem do základního vzdělávání. Teoretická část obsahuje shrnutí základních poznatků týkajících tohoto tématu. Obsahuje kapitolu věnovanou kognitivním procesům, kognitivnímu vývoji a vývoji dítěte předškolního věku. Kapitola o rozvoji kognitivních schopností obsahuje uvedení do tématu předškolního vzdělávání, popisuje vztah vzdělávacích cílů RVP PV ke kognitivnímu rozvoji, jsou zde obsaženy náměty pro aktivity podporující kognitivní rozvoj, které mohou využívat pedagogové v praxi. Cílem praktické části diplomové práce je zjištění úrovně kognitivního rozvoje u předškolních dětí v posledním ročníku mateřské školy. Pro výzkumné šetření byla použita metoda Barevné progresivní matice, testovaný soubor tvořilo 55 dětí. Obecný cíl byl rozpracován do hypotéz, které byly zaměřeny na vztah mezi výsledky testu k věku a k pohlaví dětí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with cognitive development of preschool aged children before entering elementary education. The theoretical part contains a short overview of the discussed topic. It is composed of a chapter focused on cognitive processes, cognitive development, and general development of preschool children. Chapter discussing cognitive abilities contains an introduction to preschool education and it describes relations of educational aims of RVP PV to cognitive development. Moreover, it contains sources of activities promoting cognitive development that can be used by teachers in practice. The aim of the practical part is an inspection of cognitive-developmental level of preschool children in the last year of their preschool education. Research evaluation is based on Colored progressive matrices with 55 children tested. The general aim was formulated in hypothesis that are focused on relation between test results and sex and age of examined children.
Diplomová práce zpracovává téma kognitivního rozvoje u dětí v předškolním věku před nástupem do základního vzdělávání. Teoretická část obsahuje shrnutí základních poznatků týkajících tohoto tématu. Obsahuje kapitolu věnovanou kognitivním procesům, kognitivnímu vývoji a vývoji dítěte předškolního věku. Kapitola o rozvoji kognitivních schopností obsahuje uvedení do tématu předškolního vzdělávání, popisuje vztah vzdělávacích cílů RVP PV ke kognitivnímu rozvoji, jsou zde obsaženy náměty pro aktivity podporující kognitivní rozvoj, které mohou využívat pedagogové v praxi. Cílem praktické části diplomové práce je zjištění úrovně kognitivního rozvoje u předškolních dětí v posledním ročníku mateřské školy. Pro výzkumné šetření byla použita metoda Barevné progresivní matice, testovaný soubor tvořilo 55 dětí. Obecný cíl byl rozpracován do hypotéz, které byly zaměřeny na vztah mezi výsledky testu k věku a k pohlaví dětí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with cognitive development of preschool aged children before entering elementary education. The theoretical part contains a short overview of the discussed topic. It is composed of a chapter focused on cognitive processes, cognitive development, and general development of preschool children. Chapter discussing cognitive abilities contains an introduction to preschool education and it describes relations of educational aims of RVP PV to cognitive development. Moreover, it contains sources of activities promoting cognitive development that can be used by teachers in practice. The aim of the practical part is an inspection of cognitive-developmental level of preschool children in the last year of their preschool education. Research evaluation is based on Colored progressive matrices with 55 children tested. The general aim was formulated in hypothesis that are focused on relation between test results and sex and age of examined children.
Cíl práce: shrnutí informací o období předškolního věku s důrazem na kognitivní schopnosti, zkoumání kognitivních schopností předškoláků, interpretace a vyhodnocení výsledků, návrh činností rozvíjejících kognitivní schopnosti
Struktura práce: vývoj dítěte v předškolním věku, kognitivní schopnosti, výzkum kognitivních schopností předškoláků, vyhodnocení výsledků, soubor činností rozvíjejících kognitivní schopnosti
Zásady pro vypracování
Cíl práce: shrnutí informací o období předškolního věku s důrazem na kognitivní schopnosti, zkoumání kognitivních schopností předškoláků, interpretace a vyhodnocení výsledků, návrh činností rozvíjejících kognitivní schopnosti
Struktura práce: vývoj dítěte v předškolním věku, kognitivní schopnosti, výzkum kognitivních schopností předškoláků, vyhodnocení výsledků, soubor činností rozvíjejících kognitivní schopnosti
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem
do školy. Brno: Computer Press, 2011 b. ISBN 978-80-251-2569-4.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy: Druhé, rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
NÁDVORNÍKOVÁ, H. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-87-9
NAKONEČNÝ, Milan. Obecná psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015, 662 s. ISBN 978-80-7387-929-7.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017.
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E., a kolektiv. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem
do školy. Brno: Computer Press, 2011 b. ISBN 978-80-251-2569-4.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy: Druhé, rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
NÁDVORNÍKOVÁ, H. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-87-9
NAKONEČNÝ, Milan. Obecná psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015, 662 s. ISBN 978-80-7387-929-7.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017.
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E., a kolektiv. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5