Tato diplomová práce se zabývá otázkami spolupráce pracovníků školního poradenského pracoviště s třídními učiteli a rodiči při řešení školní neúspěšnosti na prvním stupni základní školy, zejména působením všech zúčastněných při snaze jí předejít či ji odstranit. V teoretické části je popsáno školní poradenské pracoviště, školní neúspěšnost, její příčiny a samotná spolupráce rodičů a školy.
Empirická část práce je věnována konkrétnímu prostředí základních školy. Realizací smíšeného výzkumu mezi pracovníky školy (členy školního poradenského pracoviště a třídními učiteli) a rodiči byl zjišťován názor na rozšíření školního poradenského pracoviště. Bylo zkoumáno, jak dotazovaní hodnotí vzájemnou spolupráci, zda vidí v rozšíření přínos a v čem jej shledávají. Práce také zjišťuje využití poradenských služeb rodiči a jejich pohled na věc.
V závěru jsou uvedeny výsledky výzkumného šetření, které mohou posloužit jako odraz kvality poskytovaných služeb a případných nedostatků, které je třeba zlepšit.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with questions of solving school failure at the first stage of primary school. Problems are solved in cooperation of school counseling staff with class teachers and parents. Thesis is focused on the involvement of all concerned in trying to prevent or eliminate it. In the theoretical part the school counseling workplace, school failure, its causes and the actual cooperation of parents and school are described.
The empirical part of the thesis is focused on the specific environment of elementary school. The opinion on the extension of the school counseling workplace of school staff (members of the school counseling workplace and class teachers) was survyed by conducting mixed research. It was ascertained how is evaluated the cooperation of those employees, if they see benefits in enlargement and in what they find it. Also was detected, how counseling services are used by parents and their point of wiev.
In conclusion, the results of the research are presented, which can serve as a reflection of the quality of services provided and any shortcomings that need to be improved.
Klíčová slova
školní poradenské pracoviště, rodič, třídní učitel, školní neúspěšnost, příčiny školního neúspěchu, spolupráce,
Klíčová slova v angličtině
school counseling workplace, parent, class teacher, school failure, causes of school failure, cooperation
Rozsah průvodní práce
77 s. (130 491 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá otázkami spolupráce pracovníků školního poradenského pracoviště s třídními učiteli a rodiči při řešení školní neúspěšnosti na prvním stupni základní školy, zejména působením všech zúčastněných při snaze jí předejít či ji odstranit. V teoretické části je popsáno školní poradenské pracoviště, školní neúspěšnost, její příčiny a samotná spolupráce rodičů a školy.
Empirická část práce je věnována konkrétnímu prostředí základních školy. Realizací smíšeného výzkumu mezi pracovníky školy (členy školního poradenského pracoviště a třídními učiteli) a rodiči byl zjišťován názor na rozšíření školního poradenského pracoviště. Bylo zkoumáno, jak dotazovaní hodnotí vzájemnou spolupráci, zda vidí v rozšíření přínos a v čem jej shledávají. Práce také zjišťuje využití poradenských služeb rodiči a jejich pohled na věc.
V závěru jsou uvedeny výsledky výzkumného šetření, které mohou posloužit jako odraz kvality poskytovaných služeb a případných nedostatků, které je třeba zlepšit.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with questions of solving school failure at the first stage of primary school. Problems are solved in cooperation of school counseling staff with class teachers and parents. Thesis is focused on the involvement of all concerned in trying to prevent or eliminate it. In the theoretical part the school counseling workplace, school failure, its causes and the actual cooperation of parents and school are described.
The empirical part of the thesis is focused on the specific environment of elementary school. The opinion on the extension of the school counseling workplace of school staff (members of the school counseling workplace and class teachers) was survyed by conducting mixed research. It was ascertained how is evaluated the cooperation of those employees, if they see benefits in enlargement and in what they find it. Also was detected, how counseling services are used by parents and their point of wiev.
In conclusion, the results of the research are presented, which can serve as a reflection of the quality of services provided and any shortcomings that need to be improved.
Klíčová slova
školní poradenské pracoviště, rodič, třídní učitel, školní neúspěšnost, příčiny školního neúspěchu, spolupráce,
Klíčová slova v angličtině
school counseling workplace, parent, class teacher, school failure, causes of school failure, cooperation
Zásady pro vypracování
- studium odborné literatury
- vypracování teoretické části práce
- pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce
- realizace výzkumného šetření
- vyhodnocení výzkumu
- interpretace výsledků praktické části
Zásady pro vypracování
- studium odborné literatury
- vypracování teoretické části práce
- pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce
- realizace výzkumného šetření
- vyhodnocení výzkumu
- interpretace výsledků praktické části
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha: SPN, 1983, 381 s. ISBN46-00-13/2.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013, 184 s.ISBN 978-80-247-4640-1.
HELUS, Z., et al. Psychologie školní úspěšnosti žáka. 1. vyd. Praha: SPN, 1979.
KALHOUS, Z. OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, 446 s. ISBN 80-7178-253-X.
KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
KOHOUTEK, R. Pedagogická psychologie. Brno: IMS, 2006, 267s.
KYRIACOU, CH., Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Praha : Portál, 2004, s. 92-97, ISBN 80-7178-965-8.
MATĚJČEK, Z. Škola rodičů. Praha: Maxdorf, 2000, 285 s. ISBN 80-85912-29-5.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 2.vyd. Praha: Portál, 2002, 488s. ISBN 80-7178-631-4.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-7178-029-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744.
Metodický pokyn MŠMT č.j. 27 317/2004-24. Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
Vyhláška č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v plném znění
Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících
Hermochová Soňa. Jak být dobrý třídní učitel. [online]. 2009 [cit. 2017-12-19]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/9869/jak_byt_dobry_tridni_ucitel.pdf
Třídní učitel a jeho role ve výchovně - vzdělávacím procesu. In: Evropský sociální fond Praha a EU [online]. [cit. 2017-12-19]. Dostupné z: http://kuhv.vscht.cz/files/uzel/0017037/T%C3%A9ma_11_2.pdf
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha: SPN, 1983, 381 s. ISBN46-00-13/2.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013, 184 s.ISBN 978-80-247-4640-1.
HELUS, Z., et al. Psychologie školní úspěšnosti žáka. 1. vyd. Praha: SPN, 1979.
KALHOUS, Z. OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, 446 s. ISBN 80-7178-253-X.
KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
KOHOUTEK, R. Pedagogická psychologie. Brno: IMS, 2006, 267s.
KYRIACOU, CH., Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Praha : Portál, 2004, s. 92-97, ISBN 80-7178-965-8.
MATĚJČEK, Z. Škola rodičů. Praha: Maxdorf, 2000, 285 s. ISBN 80-85912-29-5.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 2.vyd. Praha: Portál, 2002, 488s. ISBN 80-7178-631-4.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-7178-029-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744.
Metodický pokyn MŠMT č.j. 27 317/2004-24. Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
Vyhláška č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v plném znění
Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících
Hermochová Soňa. Jak být dobrý třídní učitel. [online]. 2009 [cit. 2017-12-19]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/9869/jak_byt_dobry_tridni_ucitel.pdf
Třídní učitel a jeho role ve výchovně - vzdělávacím procesu. In: Evropský sociální fond Praha a EU [online]. [cit. 2017-12-19]. Dostupné z: http://kuhv.vscht.cz/files/uzel/0017037/T%C3%A9ma_11_2.pdf