Diplomová práce se zabývá vývojem kresby lidské postavy před nástupem krize dětského výtvarného projevu a možnostmi pedagogického vedení žáků při ní. Vznikl návrh metodické podpory kresby lidské postavy, který byl realizován formou výtvarného projektu na 1. stupni ZŠ a odpovídá cílům RVP ZV.
Anotace v angličtině
The master´s thesis deals with the development of human figure drawing before the onset of the crisis of children's art expression and the possibilities of pedagogical leadership of the pupils in crisis. We created a proposal for methodical support for the human figure drawing. It was implemented in the form of an art project at primary school and corresponds to the objectives of RVP ZV.
children´s artistic expression, the crisis of children´s artistic expression, human figure drawing, art project, RVP ZV
Rozsah průvodní práce
120 s. (206 904 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vývojem kresby lidské postavy před nástupem krize dětského výtvarného projevu a možnostmi pedagogického vedení žáků při ní. Vznikl návrh metodické podpory kresby lidské postavy, který byl realizován formou výtvarného projektu na 1. stupni ZŠ a odpovídá cílům RVP ZV.
Anotace v angličtině
The master´s thesis deals with the development of human figure drawing before the onset of the crisis of children's art expression and the possibilities of pedagogical leadership of the pupils in crisis. We created a proposal for methodical support for the human figure drawing. It was implemented in the form of an art project at primary school and corresponds to the objectives of RVP ZV.
children´s artistic expression, the crisis of children´s artistic expression, human figure drawing, art project, RVP ZV
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navrhnout a ověřit soubor metodických opatření, která proaktivně reagují na krizové období dětského výtvarného projevu. Záměrem autorky je navrhnout sadu vhodných metodických opatření, jež umožní dětem v krizovém období zvládnout kresbu lidské postavy a vyjadřovat se podle svých očekávání a potřeb.
Studium odborné literatury.
Teoretické uchopení tématu kresby lidské postavy na 1. stupni ZŠ.
Vysvětlení pojmů z oblasti geneze dětského výtvarného projevu se zaměřením na krizové období prepuberty a rané puberty.
Zpracování metodického materiálu na téma kresba lidské postavy pro 1. stupeň ZŠ.
Vytvoření příprav na vyučovací jednotky.
Realizace navržených vyučovacích jednotek a ověření metodiky na běžné ZŠ a speciální ZŠ.
Průběžná konzultace s vedoucí diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navrhnout a ověřit soubor metodických opatření, která proaktivně reagují na krizové období dětského výtvarného projevu. Záměrem autorky je navrhnout sadu vhodných metodických opatření, jež umožní dětem v krizovém období zvládnout kresbu lidské postavy a vyjadřovat se podle svých očekávání a potřeb.
Studium odborné literatury.
Teoretické uchopení tématu kresby lidské postavy na 1. stupni ZŠ.
Vysvětlení pojmů z oblasti geneze dětského výtvarného projevu se zaměřením na krizové období prepuberty a rané puberty.
Zpracování metodického materiálu na téma kresba lidské postavy pro 1. stupeň ZŠ.
Vytvoření příprav na vyučovací jednotky.
Realizace navržených vyučovacích jednotek a ověření metodiky na běžné ZŠ a speciální ZŠ.
Průběžná konzultace s vedoucí diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
Výtvarná výchova. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1978.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2003. Texty pro
distanční studium. ISBN 80-7290-121-4.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Přeprac. vyd. Praha: Univerzita
Karlova, 2003. ISBN 80-7290-129-X.
UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902267-1-X.
ROESELOVÁ, Věra. Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000. ISBN 80-902267-3-6. ROESELOVÁ, V. Námět ve
výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000, ISBN: 8090226744
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997. ISBN 80-902267-2-8.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Metodický materiál k pedagogické praxi ve výtvarné výchově. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2015.
ISBN 978-80-244-4756-8.
JENČKOVÁ, Eva. Lidské tělo v pohybu s hudbou. Hradec Králové: Tandem, 2016. Hudba v současné škole. ISBN 978-80-
86901-37-4.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada).
ISBN 80-247-1284-9.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010.
ISBN 978-80-244-2433-0.
ŠTURMA, Jaroslav a Marie VÁGNEROVÁ. Kresba postavy: (modifikace testu F. Goodenoughové). Bratislava:
Psychodiagnostické a didaktické testy, 1982. T.
HUSTON, Steve. Kresba postavy pro začínající i pokročilé umělce: každý tah se počítá. Přeložil Veronika NOHAVICOVÁ.
Brno: Zoner Press, 2016. Encyklopedie Zoner Press. ISBN 978-80-7413-342-8..
CALABRESI, L. Lidské tělo, Praha : Slovart, c2008, 2008 (Na vlastní oči) ISBN 9788073910310
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 2. Přeložil Alena LHOTOVÁ, přeložil Hana PROUSKOVÁ.
Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1.
CHMELAŘOVÁ, Lucie. Analýza kresby u dětí mladšího školního věku. 2015, 71 s. Diplomové práce. Univerzita Palackého,
Pedagogická fakulta, Katedra psychologie a patopsychologie. Vedoucí práce Iveta Tichá.
BRŮŽKOVÁ, Bohuslava. Krize výtvarného projevu [online]. České Budějovice, 2016 [cit. 2017-11-04]. Dostupné z:
. Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. Vedoucí
práce Mgr. Jana Kouřilová, Ph.D..
PRUDILOVÁ, Pavlína. Krize ve výtvarném projevu dětí a její předcházení v pedagogické praxi [online]. Brno, 2016 [cit. 2017-11-04]. Dostupné z: . Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce
Mgr. Martina Želazková.
SKÁLOVÁ, Hana. Emoce v dětském výtvarném projevu [online]. Ústí nad Labem, 2017 [cit. 2017-11-04]. Dostupné z:
. Rigorózní práce. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta.
Vedoucí práce Mgr. Miroslav Hašek.
Seznam doporučené literatury
Výtvarná výchova. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1978.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2003. Texty pro
distanční studium. ISBN 80-7290-121-4.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Přeprac. vyd. Praha: Univerzita
Karlova, 2003. ISBN 80-7290-129-X.
UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902267-1-X.
ROESELOVÁ, Věra. Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000. ISBN 80-902267-3-6. ROESELOVÁ, V. Námět ve
výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000, ISBN: 8090226744
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997. ISBN 80-902267-2-8.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Metodický materiál k pedagogické praxi ve výtvarné výchově. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2015.
ISBN 978-80-244-4756-8.
JENČKOVÁ, Eva. Lidské tělo v pohybu s hudbou. Hradec Králové: Tandem, 2016. Hudba v současné škole. ISBN 978-80-
86901-37-4.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada).
ISBN 80-247-1284-9.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010.
ISBN 978-80-244-2433-0.
ŠTURMA, Jaroslav a Marie VÁGNEROVÁ. Kresba postavy: (modifikace testu F. Goodenoughové). Bratislava:
Psychodiagnostické a didaktické testy, 1982. T.
HUSTON, Steve. Kresba postavy pro začínající i pokročilé umělce: každý tah se počítá. Přeložil Veronika NOHAVICOVÁ.
Brno: Zoner Press, 2016. Encyklopedie Zoner Press. ISBN 978-80-7413-342-8..
CALABRESI, L. Lidské tělo, Praha : Slovart, c2008, 2008 (Na vlastní oči) ISBN 9788073910310
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 2. Přeložil Alena LHOTOVÁ, přeložil Hana PROUSKOVÁ.
Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1.
CHMELAŘOVÁ, Lucie. Analýza kresby u dětí mladšího školního věku. 2015, 71 s. Diplomové práce. Univerzita Palackého,
Pedagogická fakulta, Katedra psychologie a patopsychologie. Vedoucí práce Iveta Tichá.
BRŮŽKOVÁ, Bohuslava. Krize výtvarného projevu [online]. České Budějovice, 2016 [cit. 2017-11-04]. Dostupné z:
. Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. Vedoucí
práce Mgr. Jana Kouřilová, Ph.D..
PRUDILOVÁ, Pavlína. Krize ve výtvarném projevu dětí a její předcházení v pedagogické praxi [online]. Brno, 2016 [cit. 2017-11-04]. Dostupné z: . Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce
Mgr. Martina Želazková.
SKÁLOVÁ, Hana. Emoce v dětském výtvarném projevu [online]. Ústí nad Labem, 2017 [cit. 2017-11-04]. Dostupné z:
. Rigorózní práce. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta.
Vedoucí práce Mgr. Miroslav Hašek.