Bakalářská práce s názvem Přínos pedagogiky Marie Montessori při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni základních škol má dvě hlavní části. V teoretické části popisuje základní principy Montessori pedagogiky a další její specifika. Praktická část se věnuje výzkumu prospěšnosti pedagogiky Marie Montessori při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni základních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled The Contribution of Maria Montessori's pedagogy for the education of the pupils with special educational needs at the 2nd stage of primary schools has two main parts. The theoretical part describes the basic principles of Montessori pedagogy and its other specifics. The practical part is devoted to research of the usefulness of pedagogy of Marie Montessori in education of pupils with special educational needs at the 2nd stage of primary schools.
Klíčová slova
Marie Montessori, Montessori pedagogika, alternativní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, ADHD
Klíčová slova v angličtině
Marie Montessori, Montessori pedagogy, alternative education, child with special educational needs, ADHD
Rozsah průvodní práce
61 s. (104 558 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Přínos pedagogiky Marie Montessori při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni základních škol má dvě hlavní části. V teoretické části popisuje základní principy Montessori pedagogiky a další její specifika. Praktická část se věnuje výzkumu prospěšnosti pedagogiky Marie Montessori při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni základních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled The Contribution of Maria Montessori's pedagogy for the education of the pupils with special educational needs at the 2nd stage of primary schools has two main parts. The theoretical part describes the basic principles of Montessori pedagogy and its other specifics. The practical part is devoted to research of the usefulness of pedagogy of Marie Montessori in education of pupils with special educational needs at the 2nd stage of primary schools.
Klíčová slova
Marie Montessori, Montessori pedagogika, alternativní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, ADHD
Klíčová slova v angličtině
Marie Montessori, Montessori pedagogy, alternative education, child with special educational needs, ADHD
Zásady pro vypracování
Cíl práce
Za cíle si kladu především dodržování standardů psaní, důsledné citace zdrojů, podrobné studium příslušné literatury, pravidelné konzultace s vedoucím práce a plnění časového harmonogramu.
Hlavním cílem bakalářské práce je prokázat prospěšnost pedagogiky Marie Montessori při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni základních škol. Dílčími cíli je zjistit, jak se liší výukové programy na Montessori škole od tradičního vzdělávání a jaké jsou výhody a nevýhody pedagogiky Montessori. Dalším dílčím cílem je prokázání využitelnosti Montessori principů a pomůcek při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a objasnit, jak vypadá výuka na jedné z Montessori škol v České republice.
Struktura (obsah) práce
I. TEORETICKÁ ČÁST
1. Alternativní školy
2. Montessori pedagogika
2.1 Charakteristika
2.2 Základní principy
2.3 Prostředí ve škole
2.4 Role učitele
3. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
II. PRAKTICKÁ ČÁST
4. Výzkumné šetření
Zásady pro vypracování
Cíl práce
Za cíle si kladu především dodržování standardů psaní, důsledné citace zdrojů, podrobné studium příslušné literatury, pravidelné konzultace s vedoucím práce a plnění časového harmonogramu.
Hlavním cílem bakalářské práce je prokázat prospěšnost pedagogiky Marie Montessori při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni základních škol. Dílčími cíli je zjistit, jak se liší výukové programy na Montessori škole od tradičního vzdělávání a jaké jsou výhody a nevýhody pedagogiky Montessori. Dalším dílčím cílem je prokázání využitelnosti Montessori principů a pomůcek při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a objasnit, jak vypadá výuka na jedné z Montessori škol v České republice.
Struktura (obsah) práce
I. TEORETICKÁ ČÁST
1. Alternativní školy
2. Montessori pedagogika
2.1 Charakteristika
2.2 Základní principy
2.3 Prostředí ve škole
2.4 Role učitele
3. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
II. PRAKTICKÁ ČÁST
4. Výzkumné šetření
Seznam doporučené literatury
KREJČOVÁ, Lenka a kol. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 1. vydání, Brno: Edika, 2014. 248 s. ISBN: 978-80-266-0600-0.
KUCHARSKÁ, Anna. Specifické poruchy učení a chování: sborník 1997-98. 1. vydání, Praha: Portál, 1998. 179 s. ISBN: 80-7178-244-0.
KUCHARSKÁ, Anna. Specifické poruchy učení a chování: sborník 1999. 1. vydání, Praha: Portál, 1999. 141 s. ISBN: 80-7178-294-7.
MONTESSORIOVÁ, Maria. Od dětství k dospívání. 1. vydání, Praha: Triton, 2011. 117 s. ISBN 978-80-7387-478-0.
MONTESSORIOVÁ, Maria. Tajuplné dětství. 2. vydání, Praha: Triton, 2012. 179s. ISBN 978-80-7387-382-0.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. vydání, Praha: Portál, 1996. 108 s. ISBN 80-7178-072-3.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3. vydání, Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori (Učební pomůcka pro veřejnost). 1. vydání, Praha: Nakladatelství Public History, 1999. 63 s. ISBN 80-902193-7-3.
Seznam doporučené literatury
KREJČOVÁ, Lenka a kol. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 1. vydání, Brno: Edika, 2014. 248 s. ISBN: 978-80-266-0600-0.
KUCHARSKÁ, Anna. Specifické poruchy učení a chování: sborník 1997-98. 1. vydání, Praha: Portál, 1998. 179 s. ISBN: 80-7178-244-0.
KUCHARSKÁ, Anna. Specifické poruchy učení a chování: sborník 1999. 1. vydání, Praha: Portál, 1999. 141 s. ISBN: 80-7178-294-7.
MONTESSORIOVÁ, Maria. Od dětství k dospívání. 1. vydání, Praha: Triton, 2011. 117 s. ISBN 978-80-7387-478-0.
MONTESSORIOVÁ, Maria. Tajuplné dětství. 2. vydání, Praha: Triton, 2012. 179s. ISBN 978-80-7387-382-0.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. vydání, Praha: Portál, 1996. 108 s. ISBN 80-7178-072-3.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3. vydání, Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori (Učební pomůcka pro veřejnost). 1. vydání, Praha: Nakladatelství Public History, 1999. 63 s. ISBN 80-902193-7-3.