Bakalářská práce se věnuje tématu vzdělávání vietnamských žáků na základní škole Štefánikova v Pardubicích. Teoretická část se zabývá historii vietnamského etnika a jeho příchodem do České republiky, náhledem na legislativu a vzděláváním vietnamských žáků na českých školách. Dále se soustředí na výuku vietnamského žáka, na přiměřený způsob hodnocení těchto žáků a na přípravu pedagogů na výuku, ve které je vietnamský žák. Praktická část popisuje realizovaný výzkum, který proběhl formou devíti polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy, kteří v současné době vyučují alespoň jednoho vietnamského žáka, a zkoumal průběh výuky těchto žáků v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of education of Vietnamese pupils at the elementary school Štefánikova in Pardubice. The theoretical part deals with the history of Vietnamese ethnicity and its arrival in the Czech Republic, with a view of legislation and education of Vietnamese pupils at Czech schools. It is also focused on teaching of Vietnamese pupil and appropriate evaluation of these pupils and preparation of teachers for the lessons where is vietnamese pupil. The practical part describes the realized research, which took the form of nine interviews with teachers who currently teach at least one Vietnamese pupil and examined the course of teaching these pupils in practice.
Klíčová slova
Vietnamský žák, základní škola, multikulturní výchova, výuka vietnamského žáka, hodnocení
Bakalářská práce se věnuje tématu vzdělávání vietnamských žáků na základní škole Štefánikova v Pardubicích. Teoretická část se zabývá historii vietnamského etnika a jeho příchodem do České republiky, náhledem na legislativu a vzděláváním vietnamských žáků na českých školách. Dále se soustředí na výuku vietnamského žáka, na přiměřený způsob hodnocení těchto žáků a na přípravu pedagogů na výuku, ve které je vietnamský žák. Praktická část popisuje realizovaný výzkum, který proběhl formou devíti polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy, kteří v současné době vyučují alespoň jednoho vietnamského žáka, a zkoumal průběh výuky těchto žáků v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of education of Vietnamese pupils at the elementary school Štefánikova in Pardubice. The theoretical part deals with the history of Vietnamese ethnicity and its arrival in the Czech Republic, with a view of legislation and education of Vietnamese pupils at Czech schools. It is also focused on teaching of Vietnamese pupil and appropriate evaluation of these pupils and preparation of teachers for the lessons where is vietnamese pupil. The practical part describes the realized research, which took the form of nine interviews with teachers who currently teach at least one Vietnamese pupil and examined the course of teaching these pupils in practice.
Klíčová slova
Vietnamský žák, základní škola, multikulturní výchova, výuka vietnamského žáka, hodnocení
Vysvětlím a definuji pojmy integrace a inkluze, žák s odlišným mateřským jazykem.
Vymezím cílovou skupinu a popíši proces integrace.
Zaměřím se na výuku vietnamského žáka, na hodnocení a na to, jak se cítí žáci ve školním prostředí.
Vysvětlím, jak se vietnamští žáci připravují na výuku.
Popíši, jak integraci vnímají učitelé, jak pomáhají vietnamským žákům začlenit se mezi ostatní žáky.
Vysvětlím, jak by se dle učitelů mohla integrace žáků zlepšit a co je dle nich správně.
Zjistím, jaké možnosti pomoci škola vietnamským žákům nabízí.
Výzkum proběhne formou rozhovoru s učiteli, kteří jsou třídními učiteli vietnamských žáků a učiteli, kteří se s těmito žáky nejčastěji setkávají ve vyučovacích hodinách.
Druhý rozhovor bude veden s vietnamskými žáky, kteří na danou základní školu dochází.
Oba rozhovory doplním o pozorování, při kterém se zaměřím, jak se vietnamští žáci snaží začlenit mezi ostatní, jak tomu napomáhají učitelé a jak čeští žáci.
Zásady pro vypracování
Vysvětlím a definuji pojmy integrace a inkluze, žák s odlišným mateřským jazykem.
Vymezím cílovou skupinu a popíši proces integrace.
Zaměřím se na výuku vietnamského žáka, na hodnocení a na to, jak se cítí žáci ve školním prostředí.
Vysvětlím, jak se vietnamští žáci připravují na výuku.
Popíši, jak integraci vnímají učitelé, jak pomáhají vietnamským žákům začlenit se mezi ostatní žáky.
Vysvětlím, jak by se dle učitelů mohla integrace žáků zlepšit a co je dle nich správně.
Zjistím, jaké možnosti pomoci škola vietnamským žákům nabízí.
Výzkum proběhne formou rozhovoru s učiteli, kteří jsou třídními učiteli vietnamských žáků a učiteli, kteří se s těmito žáky nejčastěji setkávají ve vyučovacích hodinách.
Druhý rozhovor bude veden s vietnamskými žáky, kteří na danou základní školu dochází.
Oba rozhovory doplním o pozorování, při kterém se zaměřím, jak se vietnamští žáci snaží začlenit mezi ostatní, jak tomu napomáhají učitelé a jak čeští žáci.
Seznam doporučené literatury
FREIDINGEROVÁ, Tereza. Vietnamci v Česku a ve světě: migrační a adaptační tendence. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy Praha, 2014, 232 s. Studie. ISBN 978-80-7419-174-9.
JARKOVSKÁ, Lucie, LIŠKOVÁ Kateřina, OBROVSKÁ, Jana a Adéla SOURALOVÁ. Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2015. 256 s. ISBN 978-80-262- 0792-4. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
JELÍNEK, Stanislav. K některým otázkám bilingvismu (I). Cizí jazyky, 2004/2005, roč. 48, č. 5. s. 153-155. ISSN 1210-0811.
SYSLO, Jiří. Cizinec, žák základní školy. 2009, 77 s. Diplomové práce. Univerzita Palackého, Katedra pedagogiky s celoškolskou působností. Vedoucí práce Jitka Plischke.
SMEJKALOVÁ, Hana. Adaptační strategie vietnamské komunity. 2014, 86 s. Diplomové práce. Univerzita Palackého, Katedra křesťanské sociální práce. Vedoucí práce Pavlína Jurníčková.
Cesta za žákovskými projekty: metodická příručka projektové výuky a zážitkové pedagogiky Prázdninové školy Lipnice. Editor Jana KINDLMANNOVÁ. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013, 149 s. ISBN 978-80-905502-0-9.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011, 167 s. ISBN 978-80-7387-502-2
SACKÝ, Igor. Cizinci v české republice a jejich integrace. 2012, 120 s. Diplomové práce. Univerzita Palackého, Katedra pedagogiky s celoškolskou působností. Vedoucí práce Dagmar Pitnerová.
JARKOVSKÁ, Lucie, Kateřina LIŠKOVÁ, Jana OBROVSKÁ a Adéla SOURALOVÁ. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015, 255 s. ISBN 978-80-262-0792-4.
Seznam doporučené literatury
FREIDINGEROVÁ, Tereza. Vietnamci v Česku a ve světě: migrační a adaptační tendence. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy Praha, 2014, 232 s. Studie. ISBN 978-80-7419-174-9.
JARKOVSKÁ, Lucie, LIŠKOVÁ Kateřina, OBROVSKÁ, Jana a Adéla SOURALOVÁ. Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2015. 256 s. ISBN 978-80-262- 0792-4. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
JELÍNEK, Stanislav. K některým otázkám bilingvismu (I). Cizí jazyky, 2004/2005, roč. 48, č. 5. s. 153-155. ISSN 1210-0811.
SYSLO, Jiří. Cizinec, žák základní školy. 2009, 77 s. Diplomové práce. Univerzita Palackého, Katedra pedagogiky s celoškolskou působností. Vedoucí práce Jitka Plischke.
SMEJKALOVÁ, Hana. Adaptační strategie vietnamské komunity. 2014, 86 s. Diplomové práce. Univerzita Palackého, Katedra křesťanské sociální práce. Vedoucí práce Pavlína Jurníčková.
Cesta za žákovskými projekty: metodická příručka projektové výuky a zážitkové pedagogiky Prázdninové školy Lipnice. Editor Jana KINDLMANNOVÁ. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013, 149 s. ISBN 978-80-905502-0-9.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011, 167 s. ISBN 978-80-7387-502-2
SACKÝ, Igor. Cizinci v české republice a jejich integrace. 2012, 120 s. Diplomové práce. Univerzita Palackého, Katedra pedagogiky s celoškolskou působností. Vedoucí práce Dagmar Pitnerová.
JARKOVSKÁ, Lucie, Kateřina LIŠKOVÁ, Jana OBROVSKÁ a Adéla SOURALOVÁ. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015, 255 s. ISBN 978-80-262-0792-4.