Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou diagnostiky dílčích funkcí u dětí předškolního věku. Deficity dílčích funkcí jsou jedním z výrazných determinantů školní úspěšnosti a ve školním věku mají významný podíl na rozvoji specifických poruch učení. V teoretické části je popsán vývoj dítěte v období předškolního věku, jsou definovány jednotlivé dílčí funkce a jsou prezentovány současné možnosti pedagogické i speciálněpedagogické diagnostiky. Zdůrazněn je význam rozvojových programů vhodných pro předškolní děti. Praktická část se zabývá přístupy učitelů 1.stupně základní školy k pedagogické diagnostice a nápravě dílčích funkcí u dětí ve Správním obvodu obce s rozšířenou působností Mělník.
Anotace v angličtině
This thesis deals of problematic of the diagnostic of deficits in partial functions of preschool age children. Partial function deficits are one of the most significant factors of school success. In the school age have partial functions share on the development of learning disorders. The theoretical section describes child evolution in preschool age by the view of psychology, further are definated partial functions and described contemporary options of educational and special education diagnostic. The thesis emphasize options of development programs suitable for preschool age children. Practical section deals with approaches of elementary school teachers to educational diagnostics and correction of partial functions in Administrative district Municipality with extended powers Mělník.
Klíčová slova
deficity dílčích funkcí, dílčí funkce, klinické diagnostické metody, pedagogická diagnostika, předškolní věk, speciálněpedagogická diagnostika, školní úspěšnost, školní zralost, testové diagnostické metody
Klíčová slova v angličtině
clinical diagnostics methods, educational diagnostics, partial functions, partial functions deficits, preschool age, school readiness, school success, special education diagnostics,tests diagnostics methods
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou diagnostiky dílčích funkcí u dětí předškolního věku. Deficity dílčích funkcí jsou jedním z výrazných determinantů školní úspěšnosti a ve školním věku mají významný podíl na rozvoji specifických poruch učení. V teoretické části je popsán vývoj dítěte v období předškolního věku, jsou definovány jednotlivé dílčí funkce a jsou prezentovány současné možnosti pedagogické i speciálněpedagogické diagnostiky. Zdůrazněn je význam rozvojových programů vhodných pro předškolní děti. Praktická část se zabývá přístupy učitelů 1.stupně základní školy k pedagogické diagnostice a nápravě dílčích funkcí u dětí ve Správním obvodu obce s rozšířenou působností Mělník.
Anotace v angličtině
This thesis deals of problematic of the diagnostic of deficits in partial functions of preschool age children. Partial function deficits are one of the most significant factors of school success. In the school age have partial functions share on the development of learning disorders. The theoretical section describes child evolution in preschool age by the view of psychology, further are definated partial functions and described contemporary options of educational and special education diagnostic. The thesis emphasize options of development programs suitable for preschool age children. Practical section deals with approaches of elementary school teachers to educational diagnostics and correction of partial functions in Administrative district Municipality with extended powers Mělník.
Klíčová slova
deficity dílčích funkcí, dílčí funkce, klinické diagnostické metody, pedagogická diagnostika, předškolní věk, speciálněpedagogická diagnostika, školní úspěšnost, školní zralost, testové diagnostické metody
Klíčová slova v angličtině
clinical diagnostics methods, educational diagnostics, partial functions, partial functions deficits, preschool age, school readiness, school success, special education diagnostics,tests diagnostics methods
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou diagnostiky deficitů dílčích funkcí u dětí v předškolním věku. Praktická část bude zpracována kvantitativním výzkumným šetřením za využití testové metody, metody analýzy výsledků činností a pozorování. V průběhu zpracovávání budou dílčí výsledky práce pravidelně konzultovány s vedoucím práce.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou diagnostiky deficitů dílčích funkcí u dětí v předškolním věku. Praktická část bude zpracována kvantitativním výzkumným šetřením za využití testové metody, metody analýzy výsledků činností a pozorování. V průběhu zpracovávání budou dílčí výsledky práce pravidelně konzultovány s vedoucím práce.
Seznam doporučené literatury
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 175 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-262-0645-3.
KOCUROVÁ, Marie. Specifické poruchy učení a chování. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000. 95 s. ISBN 80-7082-705-X.
MERTIN, Václav, ed. a GILLERNOVÁ, Ilona, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. 247 stran. ISBN 978-80-262-0977-5.
POKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Vyd. 5. Praha: Portál, 2011. 153 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-931-6.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 3., rozš. a opr. Praha: Portál, 2001. 336 s. ISBN 80-7178-570-9.
ŘÍČAN, Pavel a kol. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. 603 s. Psyché. ISBN 80-247-1049-8.
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Překlad Věra Pokorná. Vydání šesté. Praha: Portál, 2016. 63 stran. ISBN 978-80-262-1082-5.
VÁGNEROVÁ, Marie a KLÉGROVÁ, Jarmila. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008. 538 s. ISBN 978-80-246-1538-7.
ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie v předškolním věku?. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. 197 s. ISBN 978-80-262-0194-6.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. 207 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0044-4.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.
Seznam doporučené literatury
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 175 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-262-0645-3.
KOCUROVÁ, Marie. Specifické poruchy učení a chování. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000. 95 s. ISBN 80-7082-705-X.
MERTIN, Václav, ed. a GILLERNOVÁ, Ilona, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. 247 stran. ISBN 978-80-262-0977-5.
POKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Vyd. 5. Praha: Portál, 2011. 153 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-931-6.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 3., rozš. a opr. Praha: Portál, 2001. 336 s. ISBN 80-7178-570-9.
ŘÍČAN, Pavel a kol. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. 603 s. Psyché. ISBN 80-247-1049-8.
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Překlad Věra Pokorná. Vydání šesté. Praha: Portál, 2016. 63 stran. ISBN 978-80-262-1082-5.
VÁGNEROVÁ, Marie a KLÉGROVÁ, Jarmila. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008. 538 s. ISBN 978-80-246-1538-7.
ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie v předškolním věku?. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. 197 s. ISBN 978-80-262-0194-6.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. 207 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0044-4.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.