Informace o kvalifikační práci Porovnávání kognitivní náročnosti otázek v písemných testech z přírodopisu na 2. stupni základních škol a odpovídajících ročnících víceletých gymnázií
Cílem práce bylo srovnat kognitivní náročnost testových otázek typy testových úloh používané v didaktických testech z přírodopisu na 2. stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. V teoretické části byla formou literární rešerše zpracována problematika hodnocení výsledků vyučování, dělení typů testových otázek a kategorizace kognitivní náročnosti testových úloh s využitím revidované Bloomovy taxonomie a shrnutí dosavadních výsledků studií v této oblasti. V praktické části byl sestaven vzorek testových otázek z přírodopisu a biologie, které učitelé využívají při hodnocení výsledků vyučování. Byla provedena analýza testových úloh podle typů otázek a kognitivní náročnosti a bylo provedeno srovnání učitelů obou typů škol. Bylo provedeno dotazníkové šetření pro zjištění doplňujících informací. Z výsledků vyplývá, že učitelé základních škol využívají více otevřených typů otázek než učitelé víceletých gymnázií, a to v poměru přibližně 6:4. Učitelé obou typů škol využívají z uzavřených typů otázek nejvíce položky s 1 správnou odpovědí. Učitelé obou typů škol využívají ve svých písemných testech pouze otázky spadající do úrovní Zapamatovat si a Porozumět (učitelé základních škol s větším podílem v úrovni zapamatovat si). Učitelé obou typů škol využívají ve svých písemných testech pouze faktické a konceptuální poznatky.
Přírodopis, biologie, didaktické testy, testová úloha, základní škola, víceleté gymnázium, učitelé, žáci, Bloomova taxonomie, kognitivní úroveň, typy otázek
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to compare the cognitive complexity and types of assessment tasks in biology tests at lower secondary schools including grammar schools. The theoretical part of the thesis is focused on assessment of learning outcomes and describes different categorical systems of assessment tasks used for their analysis, including the revised Bloom taxonomy. Results of several empirical studies focused on task formats in biology tests were reviewed as well. In the practical part of the thesis, an in-depth analysis of biology assessment tasks obtained from biology teachers at lower secondary schools, including grammar schools, was performed. Tasks in biology tests were analysed in the knowledge dimension and the cognitive process dimension using revised Bloom taxonomy, the task format was also examined. Moreover, brief questionnaire survey was performed among biology teachers to gather supplementary data about their attitudes to assessment of pupils' learning outcomes. The results indicate that teachers at lower secondary schools use more open-ended test questions as compared to teachers at grammar schools in a ratio approximately 6:4. Among close-ended question, teachers at both types of schools use mostly multiple-choice questions. Teachers at both types of schools use mostly questions focused on lower-order cognitive skills (i.e., types of the cognitive process Remember and Understand) and the tasks assess mostly factual and conceptual knowledge of pupils.
Klíčová slova
Přírodopis, biologie, didaktické testy, testová úloha, základní škola, víceleté gymnázium, učitelé, žáci, Bloomova taxonomie, kognitivní úroveň, typy otázek
Cílem práce bylo srovnat kognitivní náročnost testových otázek typy testových úloh používané v didaktických testech z přírodopisu na 2. stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. V teoretické části byla formou literární rešerše zpracována problematika hodnocení výsledků vyučování, dělení typů testových otázek a kategorizace kognitivní náročnosti testových úloh s využitím revidované Bloomovy taxonomie a shrnutí dosavadních výsledků studií v této oblasti. V praktické části byl sestaven vzorek testových otázek z přírodopisu a biologie, které učitelé využívají při hodnocení výsledků vyučování. Byla provedena analýza testových úloh podle typů otázek a kognitivní náročnosti a bylo provedeno srovnání učitelů obou typů škol. Bylo provedeno dotazníkové šetření pro zjištění doplňujících informací. Z výsledků vyplývá, že učitelé základních škol využívají více otevřených typů otázek než učitelé víceletých gymnázií, a to v poměru přibližně 6:4. Učitelé obou typů škol využívají z uzavřených typů otázek nejvíce položky s 1 správnou odpovědí. Učitelé obou typů škol využívají ve svých písemných testech pouze otázky spadající do úrovní Zapamatovat si a Porozumět (učitelé základních škol s větším podílem v úrovni zapamatovat si). Učitelé obou typů škol využívají ve svých písemných testech pouze faktické a konceptuální poznatky.
Přírodopis, biologie, didaktické testy, testová úloha, základní škola, víceleté gymnázium, učitelé, žáci, Bloomova taxonomie, kognitivní úroveň, typy otázek
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to compare the cognitive complexity and types of assessment tasks in biology tests at lower secondary schools including grammar schools. The theoretical part of the thesis is focused on assessment of learning outcomes and describes different categorical systems of assessment tasks used for their analysis, including the revised Bloom taxonomy. Results of several empirical studies focused on task formats in biology tests were reviewed as well. In the practical part of the thesis, an in-depth analysis of biology assessment tasks obtained from biology teachers at lower secondary schools, including grammar schools, was performed. Tasks in biology tests were analysed in the knowledge dimension and the cognitive process dimension using revised Bloom taxonomy, the task format was also examined. Moreover, brief questionnaire survey was performed among biology teachers to gather supplementary data about their attitudes to assessment of pupils' learning outcomes. The results indicate that teachers at lower secondary schools use more open-ended test questions as compared to teachers at grammar schools in a ratio approximately 6:4. Among close-ended question, teachers at both types of schools use mostly multiple-choice questions. Teachers at both types of schools use mostly questions focused on lower-order cognitive skills (i.e., types of the cognitive process Remember and Understand) and the tasks assess mostly factual and conceptual knowledge of pupils.
Klíčová slova
Přírodopis, biologie, didaktické testy, testová úloha, základní škola, víceleté gymnázium, učitelé, žáci, Bloomova taxonomie, kognitivní úroveň, typy otázek
V teoretické části diplomové práce bude formou literární rešerše zpracována problematika hodnocení výsledků vyučování a učení. Důraz bude kladen zejména na využití písemných testů, druhy testových úloh a problematiku hodnocení kognitivní náročnosti úloh. Zároveň budou stručně shrnuty dosavadní výsledky výzkumů zaměřených na zjišťování kognitivní náročnosti úloh v testech z biologie. V praktické části diplomové práce bude provedena analýza reprezentativního vzorku testových úloh (položek) v písemných testech z přírodopisu (biologie), které zadávají učitelé na 2. stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Hodnocena bude kognitivní náročnost úloh a druhy použitých testových úloh. Výsledky empirického šetření budou zpracovány s využitím relevantních statistických metod. Veškerá použitá literatura a elektronické zdroje budou řádně citovány v textu práce a seznamu použité literatury podle platných norem. Diplomová práce bude mít minimální rozsah 60 stran normovaného textu.
Zásady pro vypracování
V teoretické části diplomové práce bude formou literární rešerše zpracována problematika hodnocení výsledků vyučování a učení. Důraz bude kladen zejména na využití písemných testů, druhy testových úloh a problematiku hodnocení kognitivní náročnosti úloh. Zároveň budou stručně shrnuty dosavadní výsledky výzkumů zaměřených na zjišťování kognitivní náročnosti úloh v testech z biologie. V praktické části diplomové práce bude provedena analýza reprezentativního vzorku testových úloh (položek) v písemných testech z přírodopisu (biologie), které zadávají učitelé na 2. stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Hodnocena bude kognitivní náročnost úloh a druhy použitých testových úloh. Výsledky empirického šetření budou zpracovány s využitím relevantních statistických metod. Veškerá použitá literatura a elektronické zdroje budou řádně citovány v textu práce a seznamu použité literatury podle platných norem. Diplomová práce bude mít minimální rozsah 60 stran normovaného textu.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, R., & PŘÍHODOVÁ, S. Mezinárodní šetření PISA 2015. Národní zpráva. Přírodovědná gramotnost. Praha: Česká školní inspekce 2016, 53 s. ISBN: 978-80-88087-08-3.
BUDÍKOVÁ, M., KRÁLOVÁ, M. & MAROŠ, B. Průvodce základními statistickými metodami. Praha: Grada Publishing, 2010, 272 s. ISBN: 978-80-247-3243-5.
BYČKOVSKÝ, P. & KOTÁSEK, J. Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: revize Bloomovy taxonomie. Pedagogika 2004, LIV(3), s. 227-242. ISSN: 0031-3815.
CROWE, A., DIRKS, C. & WENDEROTH, M. P. Biology in Bloom: Implementing Blooms Taxonomy to Enhance Student Learning in Biology. CBE-Life Sciences Education 2008, 7(4), s. 368-381. ISSN: 1931-7913.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN: 978-80-7315-185-0.
HARMS, U. & Germ, M. What do biology tests look like in German grammar schools? A descriptive study about task formats and teachers intentions for surveying different cognitive dimensions. In: M. Hamman, M. Reiss, C. Boulter & Tunnincliffe, S. D. Biology in Context: Learning and Teaching for the twenty-first century. London: Institute of Education, University of London, 2008, 370 s. ISBN: 978-0-85473-798-7.
HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha: Portál, 2012, 736 s. ISBN: 978-80-262-0200.
CHIN, Ch. Teacher Questioning in Science Classrooms: Approaches that Stimulate Productive Thinking. Journal of Research in Science Teaching 2007, 44(6), s. 815-843. ISSN: 1098-2736.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2016, 256 s. ISBN: 978-80-247-5326-3.
JEŘÁBEK, O. & BÍLEK, M. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 91 s. ISBN: 978-80-244-2494-1.
KRATHWOHL, D. R. A Revision of Blooms Taxonomy: An Overview. Theory into Practice 2002, 41(4), s. 212-218. ISSN: 0040-5841.
LEMONS, P. & LEMONS, J. D. Questions for Assessing Higher-Order Cognitive Skills: Its Not Just Blooms. CBE-Life Sciences Education 2013, 12(1), s. 47-58. ISSN: 1931-7913.
MEŠKOVÁ, M. Motivace žáků efektivní komunikací. Praha: Portál, 2012, 136 s. ISBN: 978-80-262-0198-4.
MOMSEN, J. L., LONG, T. M., WYSE, S. A. & EBERT-MAY, D. Just the Facts? Introductory Undergraduate Biology Courses Focus on Low-Level Cognitive Skills. CBE-Life Sciences Education 2010, 9(4), s. 435-440. ISSN: 1931-7913.
STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. et al. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016, 176 s. ISBN: 978-80-262-1001-6.
ŠTUKA, Č., MARTINKOVÁ, P., VEJRAŽKA, M., TRNKA, J. & KOMENDA, M. Testování při výuce medicíny. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2013, 156 s. ISBN: 978-80-246-2369-6.
ŠVAŘÍČEK, R. Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica 2011, 16(1), s. 9-46. ISSN: 2336-4521.
WALKER, I. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada Publishing, 2013, 224 s. ISBN: 978-80-247-3920-5.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, R., & PŘÍHODOVÁ, S. Mezinárodní šetření PISA 2015. Národní zpráva. Přírodovědná gramotnost. Praha: Česká školní inspekce 2016, 53 s. ISBN: 978-80-88087-08-3.
BUDÍKOVÁ, M., KRÁLOVÁ, M. & MAROŠ, B. Průvodce základními statistickými metodami. Praha: Grada Publishing, 2010, 272 s. ISBN: 978-80-247-3243-5.
BYČKOVSKÝ, P. & KOTÁSEK, J. Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: revize Bloomovy taxonomie. Pedagogika 2004, LIV(3), s. 227-242. ISSN: 0031-3815.
CROWE, A., DIRKS, C. & WENDEROTH, M. P. Biology in Bloom: Implementing Blooms Taxonomy to Enhance Student Learning in Biology. CBE-Life Sciences Education 2008, 7(4), s. 368-381. ISSN: 1931-7913.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN: 978-80-7315-185-0.
HARMS, U. & Germ, M. What do biology tests look like in German grammar schools? A descriptive study about task formats and teachers intentions for surveying different cognitive dimensions. In: M. Hamman, M. Reiss, C. Boulter & Tunnincliffe, S. D. Biology in Context: Learning and Teaching for the twenty-first century. London: Institute of Education, University of London, 2008, 370 s. ISBN: 978-0-85473-798-7.
HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha: Portál, 2012, 736 s. ISBN: 978-80-262-0200.
CHIN, Ch. Teacher Questioning in Science Classrooms: Approaches that Stimulate Productive Thinking. Journal of Research in Science Teaching 2007, 44(6), s. 815-843. ISSN: 1098-2736.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2016, 256 s. ISBN: 978-80-247-5326-3.
JEŘÁBEK, O. & BÍLEK, M. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 91 s. ISBN: 978-80-244-2494-1.
KRATHWOHL, D. R. A Revision of Blooms Taxonomy: An Overview. Theory into Practice 2002, 41(4), s. 212-218. ISSN: 0040-5841.
LEMONS, P. & LEMONS, J. D. Questions for Assessing Higher-Order Cognitive Skills: Its Not Just Blooms. CBE-Life Sciences Education 2013, 12(1), s. 47-58. ISSN: 1931-7913.
MEŠKOVÁ, M. Motivace žáků efektivní komunikací. Praha: Portál, 2012, 136 s. ISBN: 978-80-262-0198-4.
MOMSEN, J. L., LONG, T. M., WYSE, S. A. & EBERT-MAY, D. Just the Facts? Introductory Undergraduate Biology Courses Focus on Low-Level Cognitive Skills. CBE-Life Sciences Education 2010, 9(4), s. 435-440. ISSN: 1931-7913.
STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. et al. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016, 176 s. ISBN: 978-80-262-1001-6.
ŠTUKA, Č., MARTINKOVÁ, P., VEJRAŽKA, M., TRNKA, J. & KOMENDA, M. Testování při výuce medicíny. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2013, 156 s. ISBN: 978-80-246-2369-6.
ŠVAŘÍČEK, R. Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica 2011, 16(1), s. 9-46. ISSN: 2336-4521.
WALKER, I. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada Publishing, 2013, 224 s. ISBN: 978-80-247-3920-5.