Bakalářská práce představuje tvůrčí fotografii jako sociálně terapeutický nástroj speciální pedagogiky a zaměřuje se na její specifika při práci s osobami seniorského věku. Terapie fotografií je metodou, jejíž možnosti se v závislosti na rozvoji digitálních technologií v posledních letech výrazně rozšiřují. Pohybuje se na hranici činnosti arteterapeutické, sociálně-terapeutické a ergoterapeutické. Bakalářská práce si klade za cíl konkrétně představit oblasti, v nichž se mohou klienti prostřednictvím této metody rozvíjet. Dále se zabývá místem, které terapie fotografií zaujímá mezi ostatními terapeutickými postupy, a porovnává jejich relevanci pro určité situace. Opírá se o teoretické poznatky v odborné literatuře a vychází z metodik a případových studií vznikajících při práci s osobami seniorského věku.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis describes creative photography used as a social therapeutic means of
special education and focuses on its use particularly when working with elderly people. Photography-
based therapy is a method, whose potential has been growing significantly in accordance with the
development of digital technology in recent years. It hoovers between art therapeutic, social
therapeutic and occupational therapeutic activity. This bachelor thesis´s objective is to introduce
areas in which clients can develop their skills using this method. Furthermore, it deals with the role
that photography-based therapy plays and compares its relevance to other therapeutic methods
when applied in certain situations. It is grounded in theoretical knowledge from scientific literature
and reports to methodology and case studies emerging from work with elderly people.
Klíčová slova
terapie fotografií, fototerapie, Judy Weiser, osoba seniorského věku s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním, expresivní terapie, aktivizace, speciálně pedagogická gerontagogika
Klíčová slova v angličtině
therapeutic photography, phototherapy, Judy Weiser, senior people with physical disability, expressive therapy, activation, special educational gerontology
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce představuje tvůrčí fotografii jako sociálně terapeutický nástroj speciální pedagogiky a zaměřuje se na její specifika při práci s osobami seniorského věku. Terapie fotografií je metodou, jejíž možnosti se v závislosti na rozvoji digitálních technologií v posledních letech výrazně rozšiřují. Pohybuje se na hranici činnosti arteterapeutické, sociálně-terapeutické a ergoterapeutické. Bakalářská práce si klade za cíl konkrétně představit oblasti, v nichž se mohou klienti prostřednictvím této metody rozvíjet. Dále se zabývá místem, které terapie fotografií zaujímá mezi ostatními terapeutickými postupy, a porovnává jejich relevanci pro určité situace. Opírá se o teoretické poznatky v odborné literatuře a vychází z metodik a případových studií vznikajících při práci s osobami seniorského věku.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis describes creative photography used as a social therapeutic means of
special education and focuses on its use particularly when working with elderly people. Photography-
based therapy is a method, whose potential has been growing significantly in accordance with the
development of digital technology in recent years. It hoovers between art therapeutic, social
therapeutic and occupational therapeutic activity. This bachelor thesis´s objective is to introduce
areas in which clients can develop their skills using this method. Furthermore, it deals with the role
that photography-based therapy plays and compares its relevance to other therapeutic methods
when applied in certain situations. It is grounded in theoretical knowledge from scientific literature
and reports to methodology and case studies emerging from work with elderly people.
Klíčová slova
terapie fotografií, fototerapie, Judy Weiser, osoba seniorského věku s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním, expresivní terapie, aktivizace, speciálně pedagogická gerontagogika
Klíčová slova v angličtině
therapeutic photography, phototherapy, Judy Weiser, senior people with physical disability, expressive therapy, activation, special educational gerontology
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce představuje tvůrčí fotografii jako sociálně terapeutický nástroj speciální pedagogiky a zaměřuje se na její specifika při práci s osobami seniorského věku. Terapie fotografií je metodou, jejíž možnosti se v závislosti na rozvoji digitálních technologií v posledních letech výrazně rozšiřují. Pohybuje se na hranici činnosti arteterapeutické, sociálně-terapeutické a ergoterapeutické. Bakalářská práce si klade za cíl konkrétně představit oblasti, v nichž se mohou klienti prostřednictvím této metody rozvíjet. Dále se zabývá místem, které terapie fotografií zaujímá mezi ostatními terapeutickými postupy, a porovnává jejich relevanci pro určité situace. Opírá se o teoretické poznatky v odborné literatuře a vychází z metodik a případových studií vznikajících při práci s osobami seniorského věku.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce představuje tvůrčí fotografii jako sociálně terapeutický nástroj speciální pedagogiky a zaměřuje se na její specifika při práci s osobami seniorského věku. Terapie fotografií je metodou, jejíž možnosti se v závislosti na rozvoji digitálních technologií v posledních letech výrazně rozšiřují. Pohybuje se na hranici činnosti arteterapeutické, sociálně-terapeutické a ergoterapeutické. Bakalářská práce si klade za cíl konkrétně představit oblasti, v nichž se mohou klienti prostřednictvím této metody rozvíjet. Dále se zabývá místem, které terapie fotografií zaujímá mezi ostatními terapeutickými postupy, a porovnává jejich relevanci pro určité situace. Opírá se o teoretické poznatky v odborné literatuře a vychází z metodik a případových studií vznikajících při práci s osobami seniorského věku.
Seznam doporučené literatury
DE BOTTON, Alain a ARMSTRONG, John. Umění jako terapie. Vyd. 1. Zlín: Kniha Zlin, 2014. 239 s. Tema. ISBN 978-80-7473-161-7
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. 2. přeprac. vyd. Praha : Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
KOZÁKOVÁ, Z., MÜLLER, O. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku. 1. vyd. Olomouc : UP, 2006. 54 s. ISBN 80-244-1552-6.
KULKA, Jiří. Psychologie umění. Vyd. 2., přeprac. a dopl., V Grada Publishing 1. Praha: Grada, 2008. 435 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2329-7
MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 1. vyd. Olomouc : UP, 2007. 295 s. ISBN 80-244-1075-3.
MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. 1. vyd. Brno : MU, 2004. 203 s. ISBN 80-210- 3345-2.
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2009. 201 s. ISBN 978-80-87054-18-5
STEJSKALOVÁ, Marina. Psychoterapie uměním. Vyd. 1. Praha: Pressto Publishing, 2012. 193 s. ISBN 978-80-905141-0-2
Seznam doporučené literatury
DE BOTTON, Alain a ARMSTRONG, John. Umění jako terapie. Vyd. 1. Zlín: Kniha Zlin, 2014. 239 s. Tema. ISBN 978-80-7473-161-7
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. 2. přeprac. vyd. Praha : Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
KOZÁKOVÁ, Z., MÜLLER, O. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku. 1. vyd. Olomouc : UP, 2006. 54 s. ISBN 80-244-1552-6.
KULKA, Jiří. Psychologie umění. Vyd. 2., přeprac. a dopl., V Grada Publishing 1. Praha: Grada, 2008. 435 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2329-7
MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 1. vyd. Olomouc : UP, 2007. 295 s. ISBN 80-244-1075-3.
MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. 1. vyd. Brno : MU, 2004. 203 s. ISBN 80-210- 3345-2.
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2009. 201 s. ISBN 978-80-87054-18-5
STEJSKALOVÁ, Marina. Psychoterapie uměním. Vyd. 1. Praha: Pressto Publishing, 2012. 193 s. ISBN 978-80-905141-0-2