Diplomová práce byla zaměřena na alternativní školství, především na Montessori preprimární a primární vzdělávání. Práce se v teoretické části zabývá reformní pedagogikou a problematikou alternativních škol, charakterizuje alternativní školy jako takové a objasňuje příčiny jejich vzniku. Dále se zabývá Marií Montessori a jejími principy výuky a výchovy. Následující části se zabývají Montessori pedagogikou a vzděláváním s prvky Montessori v České republice. Empirická část popisuje kvalitativní přístup, který pomocí metody analýzy, pozorování a metody interview zjišťuje, zda spolupráce učitelů přispívá k hladkému přechodu dítěte z Montessori mateřské do základní školy. Cílem empirické části diplomové práce je popsat strategie učitelů pro spolupráci při přechodu dítěte z MŠ Montessori do ZŠ.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on alternative education, especially on Montessori pre-primary and primary educational system. The theoretical part deals with reform pedagogy and alternative schools. Alternative schools in general are defined, causes of their origin are clarified and principles of teaching and education of Maria Montessori are described in this part as well. The following parts deal with Montessori pedagogy and general education based on elements of Montessori in the Czech Republic. Using the methods of analysis, observation and interview it was investigated and described in the empirical part whether the cooperation between teachers contributes to a smooth transition of a child from Montessori pre-primary to Montessori primary school. The aim of the empirical part of the thesis is to describe the teacher collaboration strategies, chosen by the sample of teachers, for transition of a child from Montessori pre- primary school to regular primary school.
Reform school, alternative school, Pre-primary of Education, primary of Education, Maria Montessori, montessori school.
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce byla zaměřena na alternativní školství, především na Montessori preprimární a primární vzdělávání. Práce se v teoretické části zabývá reformní pedagogikou a problematikou alternativních škol, charakterizuje alternativní školy jako takové a objasňuje příčiny jejich vzniku. Dále se zabývá Marií Montessori a jejími principy výuky a výchovy. Následující části se zabývají Montessori pedagogikou a vzděláváním s prvky Montessori v České republice. Empirická část popisuje kvalitativní přístup, který pomocí metody analýzy, pozorování a metody interview zjišťuje, zda spolupráce učitelů přispívá k hladkému přechodu dítěte z Montessori mateřské do základní školy. Cílem empirické části diplomové práce je popsat strategie učitelů pro spolupráci při přechodu dítěte z MŠ Montessori do ZŠ.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on alternative education, especially on Montessori pre-primary and primary educational system. The theoretical part deals with reform pedagogy and alternative schools. Alternative schools in general are defined, causes of their origin are clarified and principles of teaching and education of Maria Montessori are described in this part as well. The following parts deal with Montessori pedagogy and general education based on elements of Montessori in the Czech Republic. Using the methods of analysis, observation and interview it was investigated and described in the empirical part whether the cooperation between teachers contributes to a smooth transition of a child from Montessori pre-primary to Montessori primary school. The aim of the empirical part of the thesis is to describe the teacher collaboration strategies, chosen by the sample of teachers, for transition of a child from Montessori pre- primary school to regular primary school.
Reform school, alternative school, Pre-primary of Education, primary of Education, Maria Montessori, montessori school.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teoretické části
2. Sběr literatury
3. Četba literatury
4. Struktura teoretické části
5. Empirická část
6. Empirická část- tvorba, nástroje
7. Sběr empirických dat
8. Analýza dat
9. Vyhodnocení empirické části
10. Finalizace DP
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teoretické části
2. Sběr literatury
3. Četba literatury
4. Struktura teoretické části
5. Empirická část
6. Empirická část- tvorba, nástroje
7. Sběr empirických dat
8. Analýza dat
9. Vyhodnocení empirické části
10. Finalizace DP
Seznam doporučené literatury
MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-717-8071-5.
LUDWIG, Harald. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou: (praxe reformně pedagogické koncepce). Vyd. 2. Praha [sic?]: Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
LILLARD, Paula Polk. a Lynn Lillard. JESSEN. Montessori from the start: the child at home from birth to age three. New York: Schocken Books, c2003. ISBN 08-052-1112-8.
Seznam doporučené literatury
MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-717-8071-5.
LUDWIG, Harald. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou: (praxe reformně pedagogické koncepce). Vyd. 2. Praha [sic?]: Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
LILLARD, Paula Polk. a Lynn Lillard. JESSEN. Montessori from the start: the child at home from birth to age three. New York: Schocken Books, c2003. ISBN 08-052-1112-8.