Bakalářská práce s názvem Senioři se sluchovým postižením a ICT (informační a komunikační technologie) je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce se věnuje problematice seniorů se sluchovým postižením, kteří využívají ICT. Zaměřuje se na různé oblasti sluchového postiženi v období dospělosti a stáří. Následující část se zabývá vzděláváním seniorů a seniory, kteří přicházejí do styku s ICT a následně prozkoumává jejich kognitivní změny v dospělosti a staří. Představena je i nezisková organizace Centrum pro neslyšící a nedoslýchavé pro Prahu a Středočeský kraj, o.p.s. (zkratka CNN), a od jejího vzniku až po současnost. Praktická část se zabývá organizací CNN - a to konkrétně sociálně aktivizační službou, která nabízí kurzy počítačové gramotnosti. Ve výzkumném šetření je použit test a rozhovor se seniory se sluchovým postižením, kteří využívali sociálně aktivizační služby - konkrétně kurzu počítačové gramotnosti. Cílem výzkumného šetření je zjistit, jak fungovalo toto vzdělávání. V závěru bakalářské práce jsou v souladu se získanými výsledky vznesena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis named Seniors with hearing impairment and ICT (Information and Communication Technologies) is divided into theoretical and research part. The theoretical part focuses on description of the elderly people with hearing impairment who use ICT. It focuses on various types of hearing impairment in the period of adulthood, presenile and elderly period. The following chapter aims at the education of adults and elderly and it also concerns changes in the cognitive functions in adulthood, presenile and elderly period. The nonprofit organisation Centrum pro neslyšící a nedoslýchavé pro Prahu a Středočeský kraj, o.p.s. (CNN - Centre for Deaf and hard-of-hearing Prague and Central Bohemia region) is introduced. The research part concentrates on the organisation CNN and special attention is paid to the social activation services which include courses of computer literacy. In the research, tests and dialogues with the elderly with hearing impairment who attended social activation services, particularly the course of computer literacy, are used. The aim of the research is to find out how the education worked. The recommendations for further practice based on outcomes of the research are formulated at the end of the thesis.
Klíčová slova
Senior se sluchovým postižením, ICT, organizace pro sluchově postižené, CNN, senioři a vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Elderly people with hearing impairment, ICT, organisations for people with hearing impairment, organisation CNN, elderly, education
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Senioři se sluchovým postižením a ICT (informační a komunikační technologie) je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce se věnuje problematice seniorů se sluchovým postižením, kteří využívají ICT. Zaměřuje se na různé oblasti sluchového postiženi v období dospělosti a stáří. Následující část se zabývá vzděláváním seniorů a seniory, kteří přicházejí do styku s ICT a následně prozkoumává jejich kognitivní změny v dospělosti a staří. Představena je i nezisková organizace Centrum pro neslyšící a nedoslýchavé pro Prahu a Středočeský kraj, o.p.s. (zkratka CNN), a od jejího vzniku až po současnost. Praktická část se zabývá organizací CNN - a to konkrétně sociálně aktivizační službou, která nabízí kurzy počítačové gramotnosti. Ve výzkumném šetření je použit test a rozhovor se seniory se sluchovým postižením, kteří využívali sociálně aktivizační služby - konkrétně kurzu počítačové gramotnosti. Cílem výzkumného šetření je zjistit, jak fungovalo toto vzdělávání. V závěru bakalářské práce jsou v souladu se získanými výsledky vznesena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis named Seniors with hearing impairment and ICT (Information and Communication Technologies) is divided into theoretical and research part. The theoretical part focuses on description of the elderly people with hearing impairment who use ICT. It focuses on various types of hearing impairment in the period of adulthood, presenile and elderly period. The following chapter aims at the education of adults and elderly and it also concerns changes in the cognitive functions in adulthood, presenile and elderly period. The nonprofit organisation Centrum pro neslyšící a nedoslýchavé pro Prahu a Středočeský kraj, o.p.s. (CNN - Centre for Deaf and hard-of-hearing Prague and Central Bohemia region) is introduced. The research part concentrates on the organisation CNN and special attention is paid to the social activation services which include courses of computer literacy. In the research, tests and dialogues with the elderly with hearing impairment who attended social activation services, particularly the course of computer literacy, are used. The aim of the research is to find out how the education worked. The recommendations for further practice based on outcomes of the research are formulated at the end of the thesis.
Klíčová slova
Senior se sluchovým postižením, ICT, organizace pro sluchově postižené, CNN, senioři a vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Elderly people with hearing impairment, ICT, organisations for people with hearing impairment, organisation CNN, elderly, education
Zásady pro vypracování
1. vyhledávání a studium odborné literatury a elektronických zdrojů
2. příprava teoretické části práce
3. příprava praktické části práce
4. sběr dat a jejich zpracování do praktické části práce
5. finalizace závěrečné práce
6. průběžné konzultace s vedoucí práce
Zásady pro vypracování
1. vyhledávání a studium odborné literatury a elektronických zdrojů
2. příprava teoretické části práce
3. příprava praktické části práce
4. sběr dat a jejich zpracování do praktické části práce
5. finalizace závěrečné práce
6. průběžné konzultace s vedoucí práce
Seznam doporučené literatury
http://www.cnn-ops.cz/Socialne-aktivizacni-sluzby-2.html
BRDICKA, B. Role internetu ve vzdelavani. Kladno: AISIS o.s. 2003. ISBN 80-239-0106-0
CEJPEK, J. Informace, komunikace a mysleni: uvod do informacni vedy. Praha: Karolinum 1998. ISBN 80-7184-767-4
DOSTAL, J. Informacni a pocitacova gramotnost klicove pojmy informacni vychovy. In. Infotech 2007 Moderni informacni a komunikacni technologie ve vzdelavani: sbornik prispevku, dil 1. Olomouc: Votobia 2007, s. 6065. ISBN 978-80-7220-301-7
DOSTAL, J. Pocitac ve vzdelavani. Olomouc: Votobia 2007. ISBN 80-7220-295-3
Seznam doporučené literatury
http://www.cnn-ops.cz/Socialne-aktivizacni-sluzby-2.html
BRDICKA, B. Role internetu ve vzdelavani. Kladno: AISIS o.s. 2003. ISBN 80-239-0106-0
CEJPEK, J. Informace, komunikace a mysleni: uvod do informacni vedy. Praha: Karolinum 1998. ISBN 80-7184-767-4
DOSTAL, J. Informacni a pocitacova gramotnost klicove pojmy informacni vychovy. In. Infotech 2007 Moderni informacni a komunikacni technologie ve vzdelavani: sbornik prispevku, dil 1. Olomouc: Votobia 2007, s. 6065. ISBN 978-80-7220-301-7
DOSTAL, J. Pocitac ve vzdelavani. Olomouc: Votobia 2007. ISBN 80-7220-295-3