Předkládaná bakalářská práce se zabývá změnami v používání kognitivních heuristik v průběhu života a jejich vztahem k preferovaným stylům myšlení. Reaguje tak na nedostatek výzkumů v této oblasti. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je věnovaná lidskému myšlení jako takovému, jeho vývoji, kognitivním heuristikám (konkrétně pracujeme s heuristikou kotvení, dostupnosti, reprezentativnosti a klamem konjunkce) a Sternbergovým stylům myšlení. V praktické části popisujeme náš výzkum. Zvolili jsme formu dotazníkového šetření. Respondentům (n=150), které můžeme rozdělit do pěti věkových kategorií (žáci základní školy, studenti střední školy a vysoké školy, dospělí nad 26 let a senioři starší 65 let), byly předloženy dva dotazníky: námi sestavený dotazník kognitivních heuristik a Sternberg-Wagnerův inventář stylů myšlení. Výsledky výzkumu ukazují, že vliv věku a preferovaného stylu myšlení je vzhledem k různým typům kognitivních heuristik různý. Vliv stylu myšlení se prokázal pouze u heuristiky kotvení. Obecně můžeme říci, že věk měl vliv na přesnost odhadů. Nejmenší tendenci k náchylnosti k efektům heuristik lze pozorovat u studentů VŠ a dospělých.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the use of cognitive heuristics throughout the life span and their relation to thinking styles. It responds to the lack of research in this area. The theoretical part is devoted to human thinking in general, its development, cognitive heuristics (anchoring, availability and representativeness heuristics and the conjunction fallacy) and Sternberg's thinking styles. In the practical part we describe our research. We have chosen a form of questionnaire inquiry. Two questionnaires (questionnaire of cognitive heuristics and Sternberg-Wagner's Thinking Styles Inventory) were submitted to respondents (n = 150), who can be divided into five age groups (primary school pupils, high school and university students, adults over 26 and seniors over 65 years): Results of this research show that the influence of age and preferred style of thinking is different due to different types of cognitive heuristics. The influence of the thinking style has been demonstrated only with the anchoring heuristic. We can generally say that age had an impact on the accuracy of one's estimates. The smallest tendency to susceptibility to the effects of heuristics can be observed among university students and adults.
Klíčová slova
kognitivní heuristiky, styly myšlení, rozhodování, iracionalita, teorie duálních procesů
Klíčová slova v angličtině
cognitive heuristics, thinking styles, decision-making, irrationality, dual-process theory
Rozsah průvodní práce
70 s. (123 724 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se zabývá změnami v používání kognitivních heuristik v průběhu života a jejich vztahem k preferovaným stylům myšlení. Reaguje tak na nedostatek výzkumů v této oblasti. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je věnovaná lidskému myšlení jako takovému, jeho vývoji, kognitivním heuristikám (konkrétně pracujeme s heuristikou kotvení, dostupnosti, reprezentativnosti a klamem konjunkce) a Sternbergovým stylům myšlení. V praktické části popisujeme náš výzkum. Zvolili jsme formu dotazníkového šetření. Respondentům (n=150), které můžeme rozdělit do pěti věkových kategorií (žáci základní školy, studenti střední školy a vysoké školy, dospělí nad 26 let a senioři starší 65 let), byly předloženy dva dotazníky: námi sestavený dotazník kognitivních heuristik a Sternberg-Wagnerův inventář stylů myšlení. Výsledky výzkumu ukazují, že vliv věku a preferovaného stylu myšlení je vzhledem k různým typům kognitivních heuristik různý. Vliv stylu myšlení se prokázal pouze u heuristiky kotvení. Obecně můžeme říci, že věk měl vliv na přesnost odhadů. Nejmenší tendenci k náchylnosti k efektům heuristik lze pozorovat u studentů VŠ a dospělých.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the use of cognitive heuristics throughout the life span and their relation to thinking styles. It responds to the lack of research in this area. The theoretical part is devoted to human thinking in general, its development, cognitive heuristics (anchoring, availability and representativeness heuristics and the conjunction fallacy) and Sternberg's thinking styles. In the practical part we describe our research. We have chosen a form of questionnaire inquiry. Two questionnaires (questionnaire of cognitive heuristics and Sternberg-Wagner's Thinking Styles Inventory) were submitted to respondents (n = 150), who can be divided into five age groups (primary school pupils, high school and university students, adults over 26 and seniors over 65 years): Results of this research show that the influence of age and preferred style of thinking is different due to different types of cognitive heuristics. The influence of the thinking style has been demonstrated only with the anchoring heuristic. We can generally say that age had an impact on the accuracy of one's estimates. The smallest tendency to susceptibility to the effects of heuristics can be observed among university students and adults.
Klíčová slova
kognitivní heuristiky, styly myšlení, rozhodování, iracionalita, teorie duálních procesů
Klíčová slova v angličtině
cognitive heuristics, thinking styles, decision-making, irrationality, dual-process theory
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s manuálem pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci a citačních norem Americké psychologické asociace.
2. Studium relevantní odborné literatury v oblasti lidského myšlení a rozhodování.
3. Zpracování osnovy teoretické části práce.
4. Upřesnění výzkumného záměru, formulace cílů, výzkumných otázek a volba vhodných výzkumných metod, způsobu zpracování dat a získání výzkumného souboru.
5. Průběžné zpracování teoretické části, zahrnutí tuzemských i zahraničních studií na podobné téma.
6. Realizace výzkumu, průběžné vedení záznamu o průběhu a organizaci výzkumu, vyhodnocení a analýza získaných dat, zpracování a interpretace výsledků.
7. Vypracování praktické části práce, odpovědi na výzkumné otázky, zpracování diskuze, přínosy práce
Cílem práce je formou dotazníkového šetření a několika rozhovorů zmapovat užívání kognitivních heuristik při myšlení a rozhodování, a to napříč různými věkovými skupinami. Dále pak zjistit, zda míra užívání kognitivních heuristik souvisí s preferovaným kognitivním stylem.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s manuálem pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci a citačních norem Americké psychologické asociace.
2. Studium relevantní odborné literatury v oblasti lidského myšlení a rozhodování.
3. Zpracování osnovy teoretické části práce.
4. Upřesnění výzkumného záměru, formulace cílů, výzkumných otázek a volba vhodných výzkumných metod, způsobu zpracování dat a získání výzkumného souboru.
5. Průběžné zpracování teoretické části, zahrnutí tuzemských i zahraničních studií na podobné téma.
6. Realizace výzkumu, průběžné vedení záznamu o průběhu a organizaci výzkumu, vyhodnocení a analýza získaných dat, zpracování a interpretace výsledků.
7. Vypracování praktické části práce, odpovědi na výzkumné otázky, zpracování diskuze, přínosy práce
Cílem práce je formou dotazníkového šetření a několika rozhovorů zmapovat užívání kognitivních heuristik při myšlení a rozhodování, a to napříč různými věkovými skupinami. Dále pak zjistit, zda míra užívání kognitivních heuristik souvisí s preferovaným kognitivním stylem.
Seznam doporučené literatury
- Gillovich, D., & Griffin, D., & Kahneman, D. (2002). Heuristics and biases: the psychology of intuitive judgment. Cambridge: Cambridge University Press.
- Kahneman, D. (2012). Myšlení: rychlé a pomalé. V Brně: Jan Melvil.
- Kahneman, D., & Tversky, A. (1982). Judgment under uncertainty: heuristics and biases. New York: Cambridge University Press.
- Sternberg, R. J. (1997). Thinking styles. Cambridge: Cambridge University Press.
- Sternberg, R.J., & Wagner, R.K. (1991). Thinking Styles Inventory (unpublished test). New Haven, CT: Yale University.
Seznam doporučené literatury
- Gillovich, D., & Griffin, D., & Kahneman, D. (2002). Heuristics and biases: the psychology of intuitive judgment. Cambridge: Cambridge University Press.
- Kahneman, D. (2012). Myšlení: rychlé a pomalé. V Brně: Jan Melvil.
- Kahneman, D., & Tversky, A. (1982). Judgment under uncertainty: heuristics and biases. New York: Cambridge University Press.
- Sternberg, R. J. (1997). Thinking styles. Cambridge: Cambridge University Press.
- Sternberg, R.J., & Wagner, R.K. (1991). Thinking Styles Inventory (unpublished test). New Haven, CT: Yale University.
Přílohy volně vložené
1 CD, 1 podklad pro zadání bakalářské práce studenta