Práce se zabývá polským národnostním školstvím na území Těšínského Slezska. Ve své teoretické částí se zaměřuje na stručné dějiny tohoto regionu a analyzuje časoprostorovou organizaci menšinových škol. Součástí práce jsou dva empirická šetření. První šetření zkoumá faktory, jež se podílejí na rozhodnutí rodičů zapsat/nezapsat dítě do polské školy. Dále práce zjišťuje postoje ředitelů těchto škol k dané problematice.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the Polish national education in the Teschen Silesia region. The theoretical part briefly describes the history of this region and analyses the spatial and temporal organization of minority schools. This thesis also includes two empirical surveys. The first survey examines the factors influencing the parents' decision to enroll their child at a Polish school. The second part focuses on the school headmasters' attitudes on this issue.
Klíčová slova
Těšínské Slezsko, polská menšina, národnostní školství, faktory zápisu do škol
Klíčová slova v angličtině
Teschen Silesia, Polish national, minority education, school enrollment factors
Rozsah průvodní práce
70 s. + 13 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá polským národnostním školstvím na území Těšínského Slezska. Ve své teoretické částí se zaměřuje na stručné dějiny tohoto regionu a analyzuje časoprostorovou organizaci menšinových škol. Součástí práce jsou dva empirická šetření. První šetření zkoumá faktory, jež se podílejí na rozhodnutí rodičů zapsat/nezapsat dítě do polské školy. Dále práce zjišťuje postoje ředitelů těchto škol k dané problematice.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the Polish national education in the Teschen Silesia region. The theoretical part briefly describes the history of this region and analyses the spatial and temporal organization of minority schools. This thesis also includes two empirical surveys. The first survey examines the factors influencing the parents' decision to enroll their child at a Polish school. The second part focuses on the school headmasters' attitudes on this issue.
Klíčová slova
Těšínské Slezsko, polská menšina, národnostní školství, faktory zápisu do škol
Klíčová slova v angličtině
Teschen Silesia, Polish national, minority education, school enrollment factors
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude provést analýzu polského národnostního školství na území regionu Těšínského Slezska (okres Karviná a Frýdek-Místek), a to jak z ohledem na společenské procesy ovlivňující charakter národnostního vzdělávání, tak časoprostorovou organizaci škol pro vzdělávaní polské národnosti v regionu. Pro tuto část bude diplomantka využívat široké spektrum knižních i statistických zdrojů vztahujících se k dané problematice. Druhá část diplomové práce bude věnována empirickému výzkumu, jehož podstatou bude hodnocení postojů hlavních aktérů vzdělávacího procesu polské národnostní menšiny. V prvé řadě se diplomantka zaměří na skupinu ředitelů polských národnostních škol, jejichž aktivity mohou významně ovlivnit také zápisy žáků do jejich škol. V dalším kroku půjde o výzkum postojů matek a otců nejen ze smíšených manželství k možnostem a důvodům zápisů/nezápisů jejich dětí do polských národnostních škol.Důvod tohoto výzkumu je logický: dlouhodobě se ukazuje, že asimilace je klíčovým zdrojem nezapisování dětí ze smíšených manželství do polských škol v tomto regionu. V závěru budou diskutovány získané výsledky.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude provést analýzu polského národnostního školství na území regionu Těšínského Slezska (okres Karviná a Frýdek-Místek), a to jak z ohledem na společenské procesy ovlivňující charakter národnostního vzdělávání, tak časoprostorovou organizaci škol pro vzdělávaní polské národnosti v regionu. Pro tuto část bude diplomantka využívat široké spektrum knižních i statistických zdrojů vztahujících se k dané problematice. Druhá část diplomové práce bude věnována empirickému výzkumu, jehož podstatou bude hodnocení postojů hlavních aktérů vzdělávacího procesu polské národnostní menšiny. V prvé řadě se diplomantka zaměří na skupinu ředitelů polských národnostních škol, jejichž aktivity mohou významně ovlivnit také zápisy žáků do jejich škol. V dalším kroku půjde o výzkum postojů matek a otců nejen ze smíšených manželství k možnostem a důvodům zápisů/nezápisů jejich dětí do polských národnostních škol.Důvod tohoto výzkumu je logický: dlouhodobě se ukazuje, že asimilace je klíčovým zdrojem nezapisování dětí ze smíšených manželství do polských škol v tomto regionu. V závěru budou diskutovány získané výsledky.
Seznam doporučené literatury
BIZOŃ,A., KADŁUBIEC, D., PUSTÓWKA, T., RAKOWSKA, M., SIWEK, T., SŁOWIACZEK, M., SZYMECZEK, J., RAKOWSKI, Z., SIEDLACZEK, M. Wizja 2035.
BRANNA, J. Polacy w Czechach. Wybór dokumentów prawnych dotyczących mniejszości narodowych. Varšava: Wspólnota Polska. 2004.
GĄSIOR, G. Obecność Polaków na Zaolziu w ujęciu historycznym i współczesnym. Warszawa: Biuro Senatu Biuro analiz i dokumentacji, 2016.
KADŁUBIEC, D. a kol. Polská národní menšina na Těšínsku v České republice. Ostrava: Ostravská univerzita, 1997.
KEDZIOROWA, J. Vzdělávání příslušníků národnostních menšin v procesu reformy školství v ČR [Diplomová práce]. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
KOSTKOVA, H. Polská národnostní menšina společenský status v regionálně geografickém a historickém kontextu [Diplomová práce]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007.
MACURA, J. Z dziejów szkolnictwa polskiego na Zaolziu. Český Těšín: Towarzystwo Nauczycieli Polskich w Republice Czeskiej,1998.
ZAHRADNIK,S. Polacy na Zaolziu w historii, statystyce i dokumentach. Český Těšín: Zarząd Główny PZKO w Czechosłowacji,1995.
Seznam doporučené literatury
BIZOŃ,A., KADŁUBIEC, D., PUSTÓWKA, T., RAKOWSKA, M., SIWEK, T., SŁOWIACZEK, M., SZYMECZEK, J., RAKOWSKI, Z., SIEDLACZEK, M. Wizja 2035.
BRANNA, J. Polacy w Czechach. Wybór dokumentów prawnych dotyczących mniejszości narodowych. Varšava: Wspólnota Polska. 2004.
GĄSIOR, G. Obecność Polaków na Zaolziu w ujęciu historycznym i współczesnym. Warszawa: Biuro Senatu Biuro analiz i dokumentacji, 2016.
KADŁUBIEC, D. a kol. Polská národní menšina na Těšínsku v České republice. Ostrava: Ostravská univerzita, 1997.
KEDZIOROWA, J. Vzdělávání příslušníků národnostních menšin v procesu reformy školství v ČR [Diplomová práce]. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
KOSTKOVA, H. Polská národnostní menšina společenský status v regionálně geografickém a historickém kontextu [Diplomová práce]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007.
MACURA, J. Z dziejów szkolnictwa polskiego na Zaolziu. Český Těšín: Towarzystwo Nauczycieli Polskich w Republice Czeskiej,1998.
ZAHRADNIK,S. Polacy na Zaolziu w historii, statystyce i dokumentach. Český Těšín: Zarząd Główny PZKO w Czechosłowacji,1995.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v úvodu své obhajoby seznámila komisi s hlavními cíli práce a také s použitými metodami. Studentka provedla dotazníkové šetření, které probíhalo mezi dvěma skupinami respondentů: rodiči a řediteli národnostních škol. V další části prezentace se zaměřila na hlavní výsledky své práce. Dále v krátkosti shrnula hlavní závěry.
V reakci na posudky vedoucího a oponenta práce se studentka zaměřila na:
- ty výsledky práce, které studentka považuje za stěžejní - dobrá situace polských škoíl a zájem rodičů o ně; geografická blízkost nehraje roli; centrum polské menšiny do budoucna pravěpodobně přčesune od Těšína na Jablunkovsko
- využitelnost diplomové práce v praxi - sledování vývoje počtu žáků s polským občanstvím v národnostníh školách
- úřední přejmenování Olzy na Olši - je označeno za "neoprávněné" - české úřady neměly právo přejmenovat řeku, jelikož nekonzultovaly etymologii slova s odborníky
- doložení nucené migrace Poláků z Těšínska - literatura o tom nepojednává, doložit to zřejmě nejde. Dle mého názoru byly nucené migrace spíš jako následek tehdejší situace
- sčítání lidu z r. 2011 - reálný pokles počtu obyvatel nebo změna metodiky?