Diplomová práce se zabývá problematikou předpokladů pro čtení a psaní na začátku základního vzdělávání. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku dítěte mladšího školního věku, vstup dítěte do základní školy, gramotnost, současné pojetí prvopočátečního čtení a psaní v rámci RVP ZV, diagnostiku schopností a dovedností pro čtení a psaní a psychologické aspekty, které ovlivňují nácvik elementárního čtení a psaní. Empirická část je založena na kvalitativním šetření a obsahuje kazuistiky vybraného vzorku žáků, výsledky a diskusi. Cílem diplomové práce je zprostředkovat náhled na úroveň předpokladů pro čtení a psaní v elementární třídě na základě Testu rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky.
Anotace v angličtině
The thesis is about the preconditions of reading and writing in the first phase of primary-school education. The theoretical part focuses
on the characteristics of young school-age children, children entering primary school, literacy, contemporary concept of first grade reading and writing within Framework Education Programme for primary education, diagnostics of preconditions of reading and writing and psychological aspects that influence practicing in reading and writing in elementary schools. The empirical part is based on a qualitative survey and it includes case studies of a selected sample of pupils, results and discussions. The aim of this thesis is to provide an overview of the level of the preconditions of reading and writing in the first phase of primary education through Reading and Writing Risk Test for Early School Children.
Klíčová slova
Dítě mladšího školního věku, školní zralost, školní připravenost, vstup do základní školy, elementární třída, předpoklady pro čtení a psaní, kognitivní zralost, percepční zralost, grafomotorika, artikulace
Klíčová slova v angličtině
Child of younger school age, school maturity, school readiness, entry to primary school, elementary class, preconditions of reading and writing, cognitive maturity, perceptual maturity, graphomotorics, articulation
Rozsah průvodní práce
93 s. Obr. př. 28 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou předpokladů pro čtení a psaní na začátku základního vzdělávání. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku dítěte mladšího školního věku, vstup dítěte do základní školy, gramotnost, současné pojetí prvopočátečního čtení a psaní v rámci RVP ZV, diagnostiku schopností a dovedností pro čtení a psaní a psychologické aspekty, které ovlivňují nácvik elementárního čtení a psaní. Empirická část je založena na kvalitativním šetření a obsahuje kazuistiky vybraného vzorku žáků, výsledky a diskusi. Cílem diplomové práce je zprostředkovat náhled na úroveň předpokladů pro čtení a psaní v elementární třídě na základě Testu rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky.
Anotace v angličtině
The thesis is about the preconditions of reading and writing in the first phase of primary-school education. The theoretical part focuses
on the characteristics of young school-age children, children entering primary school, literacy, contemporary concept of first grade reading and writing within Framework Education Programme for primary education, diagnostics of preconditions of reading and writing and psychological aspects that influence practicing in reading and writing in elementary schools. The empirical part is based on a qualitative survey and it includes case studies of a selected sample of pupils, results and discussions. The aim of this thesis is to provide an overview of the level of the preconditions of reading and writing in the first phase of primary education through Reading and Writing Risk Test for Early School Children.
Klíčová slova
Dítě mladšího školního věku, školní zralost, školní připravenost, vstup do základní školy, elementární třída, předpoklady pro čtení a psaní, kognitivní zralost, percepční zralost, grafomotorika, artikulace
Klíčová slova v angličtině
Child of younger school age, school maturity, school readiness, entry to primary school, elementary class, preconditions of reading and writing, cognitive maturity, perceptual maturity, graphomotorics, articulation
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Vytyčení koncepce práce
3. Zpracování teoretické části práce
4. Konkretizace metod sběru a analýzy dat
5. Sběr dat potřebných k vypracování praktické části práce
6. Analýza a interpretace dat
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Vytyčení koncepce práce
3. Zpracování teoretické části práce
4. Konkretizace metod sběru a analýzy dat
5. Sběr dat potřebných k vypracování praktické části práce
6. Analýza a interpretace dat
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-3246-6.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. 5. vyd. Praha: D + H, 2007. ISBN 978-80-903869-3-8.
KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou: školní zralost, spolupráce s rodiči, učíme se číst a psát, nápady pro celý rok. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2038-8.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-3246-6.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. 5. vyd. Praha: D + H, 2007. ISBN 978-80-903869-3-8.
KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou: školní zralost, spolupráce s rodiči, učíme se číst a psát, nápady pro celý rok. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2038-8.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
Přílohy volně vložené
Příloha 1 Anamnestický dotazník
Příloha 2 Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky
Příloha 3 Obrazový materiál 1/S6
Příloha 4 Obrazový materiál 2/S7
Příloha 5 Obrazový materiál 3/S8
Příloha 6 Obrazový materiál 4/S9
Příloha 7 Obrazový materiál 5/S11
Příloha 8 Normy k Testu rizika poruch pro rané školáky
Příloha 9 Dívka D - subtest 4/S9, subtest 5/S11
Příloha 10 Chlapec C - subtest 4/S9, subtest 5/S11