Diplomová práce má za hlavní cíl porovnat výsledky sebehodnocení pohybové gramotnosti a hlavní motivy pro vykonávání pohybové aktivity mezi žáky Základní školy Větrná v Uherském Hradišti a žáky studujícími na čtyřletém Gymnáziu ve Starém Městě. Výzkum byl realizován v rámci povinné učitelské praxe magisterského studia v březnu a na přelomu září a října v roce 2018. Výzkumu se zúčastnilo celkem 272 žáků z obou škol ve věku od 9 do 20 let. Pro získání dat byly použity celkem 4 standardizované dotazníky, PLAYself (dotazník pro sebehodnocení pohybové gramotnosti, sestavený podle kanadského nástroje - Physical Literacy Assessment for Youth), MPAM-R (dotazník pro zjišťování motivace k pohybové aktivitě), DOVE (dotazník pro hodnocení obecné vlastní efektivity) a DOPA (dotazník pro hodnocení vlastní efektivity v oblasti pohybových aktivit). Z výsledků vyplývá, že v sebehodnocení pohybové gramotnosti dosáhli lepších výsledků žáci střední školy než žáci základní školy. Při porovnávání hlavních motivů pro vykonávání pohybové aktivity bylo zjištěno, že společným převažujícím motivem pro obě pohlaví u obou typů škol je motiv Zdatnost. Naopak nejméně zastoupeným motivem u respondentů na ZŠ byl Zájem/prožitek a u respondentů na SŠ Sociální motiv.
Anotace v angličtině
The main aim of this diploma thesis is to compare the results of self-assessment of physical literacy and the main motives for physical activity between the students of ZŠ Větrná in Uherské Hradiště and the students studying on the four-year Grammar school in Staré Město. The research was conducted as a part of the compulsory teaching practice at the master's programme in March and September and October 2018. The body of the research was 272 students from both schools in the age of 9 to 20 years. Four standardized questionnaires were used to gather the data: PLAYself (questionnary for self-assessment of physical literacy made according to a Canadian tool Physical Literacy Assessment for Youth), MPAM-R (questionnary for detection of motivation for physical activity), DOVE (questionnary for the assessment of the personal general efficiency) and DOPA (questionnary for the assessment of personal efficiency in physical activity). It is evident from the results that the students of the grammar school got better results than the students of the elementary school at self-assessment of physical literacy. In comparison of the main motives for physical activity, it has been found that the common overall motive to both gendres in both chools is the motive of "fitness". On the contrary, the least chosen motive in the respondents at the elementary school was "interest/enjoyment" and in the respondents of the grammar school it was the "social motive".
Klíčová slova
pohybová gramotnost, motivace, pohybová aktivita, zdraví, sebehodnocení, starší školní věk, dospívání
Diplomová práce má za hlavní cíl porovnat výsledky sebehodnocení pohybové gramotnosti a hlavní motivy pro vykonávání pohybové aktivity mezi žáky Základní školy Větrná v Uherském Hradišti a žáky studujícími na čtyřletém Gymnáziu ve Starém Městě. Výzkum byl realizován v rámci povinné učitelské praxe magisterského studia v březnu a na přelomu září a října v roce 2018. Výzkumu se zúčastnilo celkem 272 žáků z obou škol ve věku od 9 do 20 let. Pro získání dat byly použity celkem 4 standardizované dotazníky, PLAYself (dotazník pro sebehodnocení pohybové gramotnosti, sestavený podle kanadského nástroje - Physical Literacy Assessment for Youth), MPAM-R (dotazník pro zjišťování motivace k pohybové aktivitě), DOVE (dotazník pro hodnocení obecné vlastní efektivity) a DOPA (dotazník pro hodnocení vlastní efektivity v oblasti pohybových aktivit). Z výsledků vyplývá, že v sebehodnocení pohybové gramotnosti dosáhli lepších výsledků žáci střední školy než žáci základní školy. Při porovnávání hlavních motivů pro vykonávání pohybové aktivity bylo zjištěno, že společným převažujícím motivem pro obě pohlaví u obou typů škol je motiv Zdatnost. Naopak nejméně zastoupeným motivem u respondentů na ZŠ byl Zájem/prožitek a u respondentů na SŠ Sociální motiv.
Anotace v angličtině
The main aim of this diploma thesis is to compare the results of self-assessment of physical literacy and the main motives for physical activity between the students of ZŠ Větrná in Uherské Hradiště and the students studying on the four-year Grammar school in Staré Město. The research was conducted as a part of the compulsory teaching practice at the master's programme in March and September and October 2018. The body of the research was 272 students from both schools in the age of 9 to 20 years. Four standardized questionnaires were used to gather the data: PLAYself (questionnary for self-assessment of physical literacy made according to a Canadian tool Physical Literacy Assessment for Youth), MPAM-R (questionnary for detection of motivation for physical activity), DOVE (questionnary for the assessment of the personal general efficiency) and DOPA (questionnary for the assessment of personal efficiency in physical activity). It is evident from the results that the students of the grammar school got better results than the students of the elementary school at self-assessment of physical literacy. In comparison of the main motives for physical activity, it has been found that the common overall motive to both gendres in both chools is the motive of "fitness". On the contrary, the least chosen motive in the respondents at the elementary school was "interest/enjoyment" and in the respondents of the grammar school it was the "social motive".
Klíčová slova
pohybová gramotnost, motivace, pohybová aktivita, zdraví, sebehodnocení, starší školní věk, dospívání
1. Studium dané problematiky, webové stránky a databázové zdroje.
2. Zajištění výzkumného šetření na školách.
3. Distribuce dotazníků PLAYself a motivace (MPAM-R).
4. Sběr dat a zpracování do grafů.
5. Psaní závěrečné práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium dané problematiky, webové stránky a databázové zdroje.
2. Zajištění výzkumného šetření na školách.
3. Distribuce dotazníků PLAYself a motivace (MPAM-R).
4. Sběr dat a zpracování do grafů.
5. Psaní závěrečné práce.