Práce pojednává o vlivu integrace cizího jazyka do výuky matematiky u studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.
Teoretická část se zabývá zejména pojmem CLIL, jeho pojmovou analýzou, definicí, výsledky vybraných zjištění v rámci pedagogických výzkumů v ČR i v zahraničí a výsledky předchozích výzkumných šetření autora. Dále teoretická část obsahuje vymezení dalších nejčastěji používaných pojmů v práci z oblasti pedagogiky. Součástí je také propojení přístupu CLIL s některými cíli v rámci RVP ZV.
Empirická část pak definuje použité výzkumné metody, popisuje průběh realizovaného experimentu a podrobnou charakteristiku výzkumné skupiny nejen ve smyslu popisu, ale také vyhodnocení zjištěných informací z úvodního dotazníku. Dále prezentuje výsledky experimentu ve vztahu k úspěšnosti studentů při řešení úloh zadaných v českém a anglickém jazyce. Ze získaných informací jsou pak dále analyzovány vlivy vybraných faktorů na tuto úspěšnost studentů. Na závěr pak jsou vyhodnoceny informace ze závěrečného dotazníku a uvedena krátká analýza několika studentských řešení úloh ze zadaných testů v českém a anglickém jazyce.
Anotace v angličtině
The thesis discusses the influence of a foreign language integration in teaching mathematics in the case of students of Teaching at the 1st Level of Primary School at the Faculty of Education of Palacký University in Olomouc.
The theoretical part deals especially with the concept of CLIL, its concept analysis, definition, results of selected findings as part of pedagogical researches in the Czech Republic and abroad, and the results of previous researches by the author. The theoretical part also includes the definition of other most frequently used concepts in the field of pedagogy. It further involves the interconnection of the CLIL approach with some objectives as part of the Framework Education Programme for Elementary Education.
The empirical part defines the research methods employed, and describes the progress of the experiment and the detailed characteristics of the research group not only in terms of description but also in terms of the evaluation of the information obtained from the opening questionnaire. This part also presents the results of the experiment in relation to the students' success rate in solving the tasks assigned in Czech and in English. The information obtained is then used to analyse the influences of selected factors on the students' success rate. In conclusion, information from the final questionnaire is evaluated, and a brief analysis of several student solutions to the tasks from the tests assigned in Czech and in English is provided.
Klíčová slova
CLIL, kompetence, učitelé, matematika, anglický jazyk, test
Klíčová slova v angličtině
CLIL, competency, teachers, mathematics, English language, test
Rozsah průvodní práce
152
Jazyk
CZ
Anotace
Práce pojednává o vlivu integrace cizího jazyka do výuky matematiky u studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.
Teoretická část se zabývá zejména pojmem CLIL, jeho pojmovou analýzou, definicí, výsledky vybraných zjištění v rámci pedagogických výzkumů v ČR i v zahraničí a výsledky předchozích výzkumných šetření autora. Dále teoretická část obsahuje vymezení dalších nejčastěji používaných pojmů v práci z oblasti pedagogiky. Součástí je také propojení přístupu CLIL s některými cíli v rámci RVP ZV.
Empirická část pak definuje použité výzkumné metody, popisuje průběh realizovaného experimentu a podrobnou charakteristiku výzkumné skupiny nejen ve smyslu popisu, ale také vyhodnocení zjištěných informací z úvodního dotazníku. Dále prezentuje výsledky experimentu ve vztahu k úspěšnosti studentů při řešení úloh zadaných v českém a anglickém jazyce. Ze získaných informací jsou pak dále analyzovány vlivy vybraných faktorů na tuto úspěšnost studentů. Na závěr pak jsou vyhodnoceny informace ze závěrečného dotazníku a uvedena krátká analýza několika studentských řešení úloh ze zadaných testů v českém a anglickém jazyce.
Anotace v angličtině
The thesis discusses the influence of a foreign language integration in teaching mathematics in the case of students of Teaching at the 1st Level of Primary School at the Faculty of Education of Palacký University in Olomouc.
The theoretical part deals especially with the concept of CLIL, its concept analysis, definition, results of selected findings as part of pedagogical researches in the Czech Republic and abroad, and the results of previous researches by the author. The theoretical part also includes the definition of other most frequently used concepts in the field of pedagogy. It further involves the interconnection of the CLIL approach with some objectives as part of the Framework Education Programme for Elementary Education.
The empirical part defines the research methods employed, and describes the progress of the experiment and the detailed characteristics of the research group not only in terms of description but also in terms of the evaluation of the information obtained from the opening questionnaire. This part also presents the results of the experiment in relation to the students' success rate in solving the tasks assigned in Czech and in English. The information obtained is then used to analyse the influences of selected factors on the students' success rate. In conclusion, information from the final questionnaire is evaluated, and a brief analysis of several student solutions to the tasks from the tests assigned in Czech and in English is provided.
Klíčová slova
CLIL, kompetence, učitelé, matematika, anglický jazyk, test
Klíčová slova v angličtině
CLIL, competency, teachers, mathematics, English language, test
Zásady pro vypracování
Práce pojednává o vlivu integrace cizího jazyka a matematiky na kompetence studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na PdF UP.
Teoretická část vymezuje hlavní použité pojmy v práci a současný stav problematiky.
Empirická část prezentuje charakteristiku výzkumné skupiny, výsledky realizovaného experimentu, vliv vybraných faktorů na výsledky studentů, analýzu názorů studentů na CLIL a analýzu řešení vybraných úloh.
Zásady pro vypracování
Práce pojednává o vlivu integrace cizího jazyka a matematiky na kompetence studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na PdF UP.
Teoretická část vymezuje hlavní použité pojmy v práci a současný stav problematiky.
Empirická část prezentuje charakteristiku výzkumné skupiny, výsledky realizovaného experimentu, vliv vybraných faktorů na výsledky studentů, analýzu názorů studentů na CLIL a analýzu řešení vybraných úloh.
Seznam doporučené literatury
1. BARREDO, Inma Munoa, 2011. CLIL as a catalyst for change: the case of the Ikastolas. [online]. [cit. 2015-08-19] Dostupné z:
http://www.eleanitz.org/sites/default/files/Articles/CLIL%20as%20a%20catalyst%20for%20change.pdf
2. BINTEROVÁ, Helena, 2013. Pedagogické aspekty implementace cizího jazyka do výuky matematiky. Olomouc. Habilitační práce. Univerzita Palackého v Olomouci.
3. CLIL. Cambridge Dictionares online. [online]. [cit. 2015-04-28]. Dostupné z: http://dictionary.cambridge.org/de/worterbuch/britisch/clil
4. Content and Language Integrated Learning v ČR. [online]. [cit. 2014-07-23]. Dostupné z:
http://www.msmt.cz/uploads/soubory/zakladni/JT_PopismetodyCLIL_VUP_MSMT.pdf
5. David Marsh European Centre for Modern Languages. [online]. [cit. 2015-07-23]. Dostupné z:
http://clil-cd.ecml.at/ProjectDescription/Team/Teammember4/tabid/941/
language/fi-FI/Default.aspx
6. European Commission (2002) CLIL/EMILE ! e European Dimension: Actions, Trends and Foresight Potential. DG EAC 3601: Brussels.
7. GAVORA, Peter, 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Vyd. 2. Brno: Paido, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
8. HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana, HOFMANNOVÁ, Marie, NOVOTNÁ, Jarmila, 2004. Zábrany v učení. Pedagogika, No. 1, p. 34-47. ISSN 0031-3815.
9. HANUŠOVÁ, Světlana, VOJTKOVÁ, Naděžda, 2011. CLIL v české školní praxi. Vyd. 1. Brno: Studio Arx, s.r.o., 103 s. ISBN 978-80-86665-09-2.
10. HOFMANNOVÁ, Marie, NOVOTNÁ, Jarmila. CLIL Nový směr ve výuce. Cizí jazyky, roč. 46, 2002/2003, číslo 1, p. 5-6. ISSN 1210-0811.
11. HOŘÁKOVÁ, Pavlína, 2012. Integrování obsahu nejazykového předmětu a cizího jazyka. Olomouc. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Vedoucí práce Doc. PhDr. Alena Lenochová, CSc.
12. HUNT, Marilyn, 2011. Learners' perceptions of their experiences of learning subject content through a foreign language. In: Educational Review. [online]. 2011, 63(3), 365-378 [cit. 2015-04-21]. DOI: 10.1080/00131911.2011.571765. ISSN 0013-1911. Dostupné z:
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00131911.2011.571765
13. CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a.s., 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
14. Internetová jazyková příručka. Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky, [online], [cit. 2014-11-27]. Heslo přístup. Dostupné z: http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=pristup
15. KALHOUS, Zdeněk, OBST, Otto, a kol. 2002. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 447 s. ISBN 80-717-8253-X.
16. Kommission der Europäischen Gemeinschaften. Mitteilung der Kommission an den Rat, das Europäische Parlament, den Europäischen Wirtschafts- und Sozialausschuss und den Ausschuss der Regionen. 2005. [online]. [cit. 2015-04-27]. Dostupné z:
https://www.bmbf.gv.at/schulen/ejid/ek_mt_multilingualismus_15522.pdf?4ffix2
17. MARSH, David. Content and Language Integrated Learning (CLIL) A Development Trajectory. University of Córdoba, 2012, 552 s.
18. MENZLOVÁ, Beata, FARKAŠOVÁ, Eva, POKRIVČÁKOVÁ, Silvia, 2009. Didaktická efektívnost metódy CLIL na prvom stupni ZŠ vo vyucovaní cudzích jazykov: Priebežná správa. [online]. [cit. 2013-05-01]. Dostupné z:
http://www.statpedu.sk/files/documents/experimentalne_overovania/clil_priebezna_sprava_08_09.pdf
19. MENZLOVÁ, Beata, FARKAŠOVÁ, Eva, POKRIVČÁKOVÁ, Silvia, 2010. Didaktická efektívnost metódy CLIL na prvom stupni ZŠ vo vyucovaní cudzích jazykov: Priebežná správa. [online]. [cit. 2013-05-01]. Dostupné z:
http://www.statpedu.sk/files/documents/experimentalne_overovania/clil_priebezna_sprava_09_10.pdf
20. MENZLOVÁ, Beata, 2012. Obsahovo a jazykovo integrované vyučovanie (CLIL) na 1. Stupni základnej školy. In: Obsahovo a jazykovo integrované vyučovanie (CLIL) v ISCED 1 Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Štátny pedagogický ústav Bratislava, 2012, 158 s. ISBN 978-80-8118-110-8.
Seznam doporučené literatury
1. BARREDO, Inma Munoa, 2011. CLIL as a catalyst for change: the case of the Ikastolas. [online]. [cit. 2015-08-19] Dostupné z:
http://www.eleanitz.org/sites/default/files/Articles/CLIL%20as%20a%20catalyst%20for%20change.pdf
2. BINTEROVÁ, Helena, 2013. Pedagogické aspekty implementace cizího jazyka do výuky matematiky. Olomouc. Habilitační práce. Univerzita Palackého v Olomouci.
3. CLIL. Cambridge Dictionares online. [online]. [cit. 2015-04-28]. Dostupné z: http://dictionary.cambridge.org/de/worterbuch/britisch/clil
4. Content and Language Integrated Learning v ČR. [online]. [cit. 2014-07-23]. Dostupné z:
http://www.msmt.cz/uploads/soubory/zakladni/JT_PopismetodyCLIL_VUP_MSMT.pdf
5. David Marsh European Centre for Modern Languages. [online]. [cit. 2015-07-23]. Dostupné z:
http://clil-cd.ecml.at/ProjectDescription/Team/Teammember4/tabid/941/
language/fi-FI/Default.aspx
6. European Commission (2002) CLIL/EMILE ! e European Dimension: Actions, Trends and Foresight Potential. DG EAC 3601: Brussels.
7. GAVORA, Peter, 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Vyd. 2. Brno: Paido, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
8. HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana, HOFMANNOVÁ, Marie, NOVOTNÁ, Jarmila, 2004. Zábrany v učení. Pedagogika, No. 1, p. 34-47. ISSN 0031-3815.
9. HANUŠOVÁ, Světlana, VOJTKOVÁ, Naděžda, 2011. CLIL v české školní praxi. Vyd. 1. Brno: Studio Arx, s.r.o., 103 s. ISBN 978-80-86665-09-2.
10. HOFMANNOVÁ, Marie, NOVOTNÁ, Jarmila. CLIL Nový směr ve výuce. Cizí jazyky, roč. 46, 2002/2003, číslo 1, p. 5-6. ISSN 1210-0811.
11. HOŘÁKOVÁ, Pavlína, 2012. Integrování obsahu nejazykového předmětu a cizího jazyka. Olomouc. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Vedoucí práce Doc. PhDr. Alena Lenochová, CSc.
12. HUNT, Marilyn, 2011. Learners' perceptions of their experiences of learning subject content through a foreign language. In: Educational Review. [online]. 2011, 63(3), 365-378 [cit. 2015-04-21]. DOI: 10.1080/00131911.2011.571765. ISSN 0013-1911. Dostupné z:
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00131911.2011.571765
13. CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a.s., 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
14. Internetová jazyková příručka. Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky, [online], [cit. 2014-11-27]. Heslo přístup. Dostupné z: http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=pristup
15. KALHOUS, Zdeněk, OBST, Otto, a kol. 2002. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 447 s. ISBN 80-717-8253-X.
16. Kommission der Europäischen Gemeinschaften. Mitteilung der Kommission an den Rat, das Europäische Parlament, den Europäischen Wirtschafts- und Sozialausschuss und den Ausschuss der Regionen. 2005. [online]. [cit. 2015-04-27]. Dostupné z:
https://www.bmbf.gv.at/schulen/ejid/ek_mt_multilingualismus_15522.pdf?4ffix2
17. MARSH, David. Content and Language Integrated Learning (CLIL) A Development Trajectory. University of Córdoba, 2012, 552 s.
18. MENZLOVÁ, Beata, FARKAŠOVÁ, Eva, POKRIVČÁKOVÁ, Silvia, 2009. Didaktická efektívnost metódy CLIL na prvom stupni ZŠ vo vyucovaní cudzích jazykov: Priebežná správa. [online]. [cit. 2013-05-01]. Dostupné z:
http://www.statpedu.sk/files/documents/experimentalne_overovania/clil_priebezna_sprava_08_09.pdf
19. MENZLOVÁ, Beata, FARKAŠOVÁ, Eva, POKRIVČÁKOVÁ, Silvia, 2010. Didaktická efektívnost metódy CLIL na prvom stupni ZŠ vo vyucovaní cudzích jazykov: Priebežná správa. [online]. [cit. 2013-05-01]. Dostupné z:
http://www.statpedu.sk/files/documents/experimentalne_overovania/clil_priebezna_sprava_09_10.pdf
20. MENZLOVÁ, Beata, 2012. Obsahovo a jazykovo integrované vyučovanie (CLIL) na 1. Stupni základnej školy. In: Obsahovo a jazykovo integrované vyučovanie (CLIL) v ISCED 1 Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Štátny pedagogický ústav Bratislava, 2012, 158 s. ISBN 978-80-8118-110-8.