V bakalářské práci jsem pomocí nástrojů neoformalistické analýzy objasnila filmovou strukturu snímku. Zaměřila jsem se na ozvláštňující prvky filmu v narativní a stylové rovině, které výrazným způsobem spoluformují charakter hlavní postavy. Námětem filmu se stala skutečná událost ze 70. let 20. století. Nastínila jsem ohlasy médii, diváků i kritiků. Dominantou této analýzy jsou změny stylu. Pozornost byla věnována tomu jak stylové a narativní proměny dotváří psychický profil protagonistky. Pro potřeby analýzy jsem film rozdělila do 9 segmentů a každý z nich jsem podrobila důkladnému zkoumání. Střihovou skladbu filmu jsem zaznamenala v programu Cinemetrics, kde jsem podrobila střihové analýze ještě další 2 životopisné filmy. Z následné komparace všech 3 snímků vyplývá, že právě netradiční střihová skladba je výrazným ozvláštňujícím prvkem, díky kterému se film Já, Olga Hepnarová vymyká konvenčním filmům.
Anotace v angličtině
In bachelor thesis I have clarified film structure by using the tools of neoformalistic analysis. In a narrative and stylistic way I focused on the distinct elements of the film, which significantly form the character of the protagonist. The film's theme was based on real events from the 1970s. I have highlighted authentic reactions of media, viewers and critics. Changes in style are the dominant feature of this analysis. Attention was paid to stylistic and narrative transformations and how they make the psychic profile of the protagonist. For analysis purposes, I divided the film into 9 segments, which have been subjected to detailed analysis. I researched the editing track of the film in program Cinemetrics, where I have also submitted a processing analysis of two more biographical films. By subsequent comparison of films, it is clear that the unconventional editing track is a significant decorative element, thanks to which the film Já, Olga Hepnarová exceeds other conventional films.
Biographical Drama, Neoformalist Analysis, Mind of the Protagoist, Standardization, Hepnar
Rozsah průvodní práce
46 s. (80 674 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci jsem pomocí nástrojů neoformalistické analýzy objasnila filmovou strukturu snímku. Zaměřila jsem se na ozvláštňující prvky filmu v narativní a stylové rovině, které výrazným způsobem spoluformují charakter hlavní postavy. Námětem filmu se stala skutečná událost ze 70. let 20. století. Nastínila jsem ohlasy médii, diváků i kritiků. Dominantou této analýzy jsou změny stylu. Pozornost byla věnována tomu jak stylové a narativní proměny dotváří psychický profil protagonistky. Pro potřeby analýzy jsem film rozdělila do 9 segmentů a každý z nich jsem podrobila důkladnému zkoumání. Střihovou skladbu filmu jsem zaznamenala v programu Cinemetrics, kde jsem podrobila střihové analýze ještě další 2 životopisné filmy. Z následné komparace všech 3 snímků vyplývá, že právě netradiční střihová skladba je výrazným ozvláštňujícím prvkem, díky kterému se film Já, Olga Hepnarová vymyká konvenčním filmům.
Anotace v angličtině
In bachelor thesis I have clarified film structure by using the tools of neoformalistic analysis. In a narrative and stylistic way I focused on the distinct elements of the film, which significantly form the character of the protagonist. The film's theme was based on real events from the 1970s. I have highlighted authentic reactions of media, viewers and critics. Changes in style are the dominant feature of this analysis. Attention was paid to stylistic and narrative transformations and how they make the psychic profile of the protagonist. For analysis purposes, I divided the film into 9 segments, which have been subjected to detailed analysis. I researched the editing track of the film in program Cinemetrics, where I have also submitted a processing analysis of two more biographical films. By subsequent comparison of films, it is clear that the unconventional editing track is a significant decorative element, thanks to which the film Já, Olga Hepnarová exceeds other conventional films.
Biographical Drama, Neoformalist Analysis, Mind of the Protagoist, Standardization, Hepnar
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat neoformalistickou analýzou filmu Já, Olga Hepnarová. Námětem analyzovaného filmového díla byla skutečná událost ze sedmdesátých let. V úvodní části budou nastíněny teoreticko metodologické principy neoformalistické analýzy. Bude uveden přístup k filmové analýze a srovnání neoformalismu s jinými směry. Zasazení filmu do kulturně-historického kontextu, kde bude představen jeho námět, realizace, vznik i distribuce. Uvedení faktů o jeho tvůrcích a oceněných, která jsou s filmem spojena. Pozornost bude věnována ohlasům médií, kritiků i diváků - jak zapůsobilo provedení i obsah filmu na soudobou společnost. V hlavní části této práce budou uvedeny základní nástroje pro vypracování neoformalistické analýzy. Poté bude následovat provedení stylistické a narativní analýzy. Analýza bude směřovat ke zjištění, jak se k sobě vztahují stylistické, narativní a tematické roviny. Za dominantu analýzy bude zvolen střet psychicky narušené hlavní hrdinky s ideály socialistické společnosti, která usilovala o konformitu všech svých členů. Cílem práce bude přiblížit prostřednictvím neoformalistické analýzy, jakým stylem a narací tvůrci přistoupili ke ztvárnění společensky kontroverzní postavy českých dějin Olgy Hepnarové.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat neoformalistickou analýzou filmu Já, Olga Hepnarová. Námětem analyzovaného filmového díla byla skutečná událost ze sedmdesátých let. V úvodní části budou nastíněny teoreticko metodologické principy neoformalistické analýzy. Bude uveden přístup k filmové analýze a srovnání neoformalismu s jinými směry. Zasazení filmu do kulturně-historického kontextu, kde bude představen jeho námět, realizace, vznik i distribuce. Uvedení faktů o jeho tvůrcích a oceněných, která jsou s filmem spojena. Pozornost bude věnována ohlasům médií, kritiků i diváků - jak zapůsobilo provedení i obsah filmu na soudobou společnost. V hlavní části této práce budou uvedeny základní nástroje pro vypracování neoformalistické analýzy. Poté bude následovat provedení stylistické a narativní analýzy. Analýza bude směřovat ke zjištění, jak se k sobě vztahují stylistické, narativní a tematické roviny. Za dominantu analýzy bude zvolen střet psychicky narušené hlavní hrdinky s ideály socialistické společnosti, která usilovala o konformitu všech svých členů. Cílem práce bude přiblížit prostřednictvím neoformalistické analýzy, jakým stylem a narací tvůrci přistoupili ke ztvárnění společensky kontroverzní postavy českých dějin Olgy Hepnarové.
Seznam doporučené literatury
Kristin Thompsonová: Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. In: Iluminace 1998/1, s. 5 36.
Kristin Thompsonová, David Bordwell: Umění filmu Úvod do studia formy a stylu. AMU Praha, 2011, s. 513
Kristin Thompsonová: Realismus ve filmu: Zloději kol. In: Iluminace 1998/2, s .
Kristin Thompsonová: Estetika diskrepance: Pravidla hry. In: Iluminace 1998/3, s. 65 - 92.
Ivan Klimeš: Vítejte v baroku! První záběr Ďáblovy pasti. In: Film a dějiny. Ed. Petr Kopal, Naklad. LN, 2005, s.183 197.
Radomír D. Kokeš: Rozbor filmu. Masarykova univerzita Brno, 2015
Seznam doporučené literatury
Kristin Thompsonová: Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. In: Iluminace 1998/1, s. 5 36.
Kristin Thompsonová, David Bordwell: Umění filmu Úvod do studia formy a stylu. AMU Praha, 2011, s. 513
Kristin Thompsonová: Realismus ve filmu: Zloději kol. In: Iluminace 1998/2, s .
Kristin Thompsonová: Estetika diskrepance: Pravidla hry. In: Iluminace 1998/3, s. 65 - 92.
Ivan Klimeš: Vítejte v baroku! První záběr Ďáblovy pasti. In: Film a dějiny. Ed. Petr Kopal, Naklad. LN, 2005, s.183 197.
Radomír D. Kokeš: Rozbor filmu. Masarykova univerzita Brno, 2015
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila předmět, cíl a metodologii práce. Uspokojivě zodpověděla otázky komise.
Práce byla zkontrolována systémem Theses. Obhájená práce není plagiát.