Tématem mé bakalářské práce je recepce filmu Ivan Hrozný S. M. Ejzenštejna v sovětském a ruském odborném tisku roku 1945-2013. Cílem práce je analýza článků, recenzí, studií a dalších textů dostupných v ruském jazyce, zabývající se filmem Ivan Hrozný s ohledem na společenský kontextu v Sovětském svazu a v Rusku od roku 1945 po 2013 rok. Metodologicky práce bude vycházet z kvalitativní analýzy, pomoci které budou vyhodnocovány a komparovány názory jednotlivých recipientů, pojednávájích o filmu Ivan Hrozný. Přihlednutí ke společenskému kontextu ukáže jak názory recipientů korespondují s dobou společnosti, s jejími politickými a ideologickými aspekty, které se projevovaly v určité době, případně bude nastíněn vývoj a proměnu těchto názorů.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis is the reception of the film Ivan the Terrible by S. Eisenstein in the Soviet and Russian professional press of 1945-2013. The aim of the thesis is to analyze the articles, reviews, studies and other texts available in the Russian language about the film Ivan the Terrible with regard to the social context in the Soviet Union and Russia from 1945 to 2013 year. The methodology of the work will be based on qualitative analysis, which will help to evaluate and compare the views of individual recipients, discussing the film Ivan the Terrible. Looking at the social context will show how recipients' views correspond to the times of society, its political and ideological aspects, which have manifested themselves at some point in time, or will outline the development and transformation of these views.
Klíčová slova
Ivan Hrozný, Sergej Ejzenštejn, Kvalitativní analýza
Klíčová slova v angličtině
Ivan Hrozný, Sergej Ejzenštejn, Kvalitativní analýza
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem mé bakalářské práce je recepce filmu Ivan Hrozný S. M. Ejzenštejna v sovětském a ruském odborném tisku roku 1945-2013. Cílem práce je analýza článků, recenzí, studií a dalších textů dostupných v ruském jazyce, zabývající se filmem Ivan Hrozný s ohledem na společenský kontextu v Sovětském svazu a v Rusku od roku 1945 po 2013 rok. Metodologicky práce bude vycházet z kvalitativní analýzy, pomoci které budou vyhodnocovány a komparovány názory jednotlivých recipientů, pojednávájích o filmu Ivan Hrozný. Přihlednutí ke společenskému kontextu ukáže jak názory recipientů korespondují s dobou společnosti, s jejími politickými a ideologickými aspekty, které se projevovaly v určité době, případně bude nastíněn vývoj a proměnu těchto názorů.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis is the reception of the film Ivan the Terrible by S. Eisenstein in the Soviet and Russian professional press of 1945-2013. The aim of the thesis is to analyze the articles, reviews, studies and other texts available in the Russian language about the film Ivan the Terrible with regard to the social context in the Soviet Union and Russia from 1945 to 2013 year. The methodology of the work will be based on qualitative analysis, which will help to evaluate and compare the views of individual recipients, discussing the film Ivan the Terrible. Looking at the social context will show how recipients' views correspond to the times of society, its political and ideological aspects, which have manifested themselves at some point in time, or will outline the development and transformation of these views.
Klíčová slova
Ivan Hrozný, Sergej Ejzenštejn, Kvalitativní analýza
Klíčová slova v angličtině
Ivan Hrozný, Sergej Ejzenštejn, Kvalitativní analýza
Zásady pro vypracování
Předmětem práce bude odborná recepce filmu Ivan Hrozný S.M. Ejzenštejna na ruském uzemí od 40. let 20. století po 2017 rok 21. století. Práce bude vycházet z kritického rozboru článků, recenzí a dalších odborných textů, zejmena takových autorů věnovaných filmu a tvorbě S.M. Ejzenštejna jako jsou Naum Kleiman, Viktor Šklovský, Michail Jampolsky, Alexandr Zholkovsky, Boris Groys, Ivan V. Vsevolodovich a dalších odborníků, kde na základě srovnání těchto textů se vyhodnotí proměnu v odborném vnímání filmu Ivan Hrozný s důrazem na estetickou problematiku.
Zásady pro vypracování
Předmětem práce bude odborná recepce filmu Ivan Hrozný S.M. Ejzenštejna na ruském uzemí od 40. let 20. století po 2017 rok 21. století. Práce bude vycházet z kritického rozboru článků, recenzí a dalších odborných textů, zejmena takových autorů věnovaných filmu a tvorbě S.M. Ejzenštejna jako jsou Naum Kleiman, Viktor Šklovský, Michail Jampolsky, Alexandr Zholkovsky, Boris Groys, Ivan V. Vsevolodovich a dalších odborníků, kde na základě srovnání těchto textů se vyhodnotí proměnu v odborném vnímání filmu Ivan Hrozný s důrazem na estetickou problematiku.
Seznam doporučené literatury
1. Ivan V. Vsevolodovich . Eseje z dějin semiotiky v SSSR. M.:Věda,1976.
2.Boris Groys. Gesamtkunstwerk Stalin. M.,Ad Marginem,2013 .
3. Zholkovsky Alexandr. Eisenstein's Poetics: Dialogical or Totalitarian? // Laboratory of Dreams: The Russian Avant-Garde and Cultural Experiment / Ed. John E.Bowlt and Olga Matich. Stanford, California: Stanford University Press, 1996.P.246.
4.Naum Kleiman. Co modeluje Ejzenštejnové umění?//Formula finalu. M.:Ejzenštejn-centrum, 2004.
5. Clark Katerina. The Avant-Garde and the Retrospectivists as Players in the Evolution of Stalinist Culture // Laboratory of Dreams: The Russian Avant-Garde and Cultural Experiment. P. 262.
6.Šklovský Viktor. O zákonech stavby Ejzenšzejnových filmů // Během 60 let. Práce o filmu. M.:Umění,1985.S.115-116.
7.Julia Vasiljevna.Ejzenštejn: Politický a estetický vektory tvorby. Pohled z XXI století. http://www.kinozapiski.ru/
Seznam doporučené literatury
1. Ivan V. Vsevolodovich . Eseje z dějin semiotiky v SSSR. M.:Věda,1976.
2.Boris Groys. Gesamtkunstwerk Stalin. M.,Ad Marginem,2013 .
3. Zholkovsky Alexandr. Eisenstein's Poetics: Dialogical or Totalitarian? // Laboratory of Dreams: The Russian Avant-Garde and Cultural Experiment / Ed. John E.Bowlt and Olga Matich. Stanford, California: Stanford University Press, 1996.P.246.
4.Naum Kleiman. Co modeluje Ejzenštejnové umění?//Formula finalu. M.:Ejzenštejn-centrum, 2004.
5. Clark Katerina. The Avant-Garde and the Retrospectivists as Players in the Evolution of Stalinist Culture // Laboratory of Dreams: The Russian Avant-Garde and Cultural Experiment. P. 262.
6.Šklovský Viktor. O zákonech stavby Ejzenšzejnových filmů // Během 60 let. Práce o filmu. M.:Umění,1985.S.115-116.
7.Julia Vasiljevna.Ejzenštejn: Politický a estetický vektory tvorby. Pohled z XXI století. http://www.kinozapiski.ru/