Diplomová práce pojednává o změnách v životech mladých rodičů po narození dítěte z hlediska financí. Předmětem práce není pouze ekonomická situace mladých rodin jako stav, jež je z velké části determinován výší státní sociální podpory, ale i strategie hospodaření mladých rodičů jako proces. Práce dále pojednává o složkách finanční gramotnosti, které se výrazně promítají do zavedených způsobů hospodaření a ekonomického chování mladých rodičů. Diplomová práce seznamuje také s výstupy proběhlých měření finanční gramotnosti dospělých, přičemž cílí na věkové kohorty odpovídající výzkumnému souboru mladých rodičů. Teoretickou část uzavírá kapitola o systému dalšího finančního vzdělávání dospělých i konkrétních vzdělávacích projektech. Empirická část práce popisuje, jakým způsobem mladí rodiče interpretují vlastní ekonomickou situaci, způsoby hospodaření a postoje k dalšímu finančnímu vzdělávání formou mnohonásobné případové studie.
Annotation in English
The diploma thesis describes changes in the lives of young parents after having a child in terms of finances. The subject of the thesis is not only the economic situation of young families as a condition that is largely determined by the state social support, but also as a process of money management of young parents. The thesis also deals with the components of financial literacy, which are strongly reflected in the established ways of economic management and economic behavior of young parents. The diploma thesis also acquaints with the results of adult financial literacy measurements, targeting the age cohorts corresponding to the research group of young parents. The theoretical part is concluded by the chapter on the system of further financial education of adults and examples of specific educational projects. The empirical part of the thesis describes how young parents interpret their own economic situation, ways of their money management and attitudes to further financial education using the form of a multiple case study.
Keywords
Mladá rodina, Rodičovská dovolená, Finanční gramotnost, Rodinný rozpočet, Osobní finance, Finanční strategie, Další vzdělávání dospělých
Keywords in English
Young family, Parental leave, Financial literacy, Family budget, Personal Finance, Financial strategies, Adult education
Length of the covering note
92 s. (165 974 z.), (cel. 142)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce pojednává o změnách v životech mladých rodičů po narození dítěte z hlediska financí. Předmětem práce není pouze ekonomická situace mladých rodin jako stav, jež je z velké části determinován výší státní sociální podpory, ale i strategie hospodaření mladých rodičů jako proces. Práce dále pojednává o složkách finanční gramotnosti, které se výrazně promítají do zavedených způsobů hospodaření a ekonomického chování mladých rodičů. Diplomová práce seznamuje také s výstupy proběhlých měření finanční gramotnosti dospělých, přičemž cílí na věkové kohorty odpovídající výzkumnému souboru mladých rodičů. Teoretickou část uzavírá kapitola o systému dalšího finančního vzdělávání dospělých i konkrétních vzdělávacích projektech. Empirická část práce popisuje, jakým způsobem mladí rodiče interpretují vlastní ekonomickou situaci, způsoby hospodaření a postoje k dalšímu finančnímu vzdělávání formou mnohonásobné případové studie.
Annotation in English
The diploma thesis describes changes in the lives of young parents after having a child in terms of finances. The subject of the thesis is not only the economic situation of young families as a condition that is largely determined by the state social support, but also as a process of money management of young parents. The thesis also deals with the components of financial literacy, which are strongly reflected in the established ways of economic management and economic behavior of young parents. The diploma thesis also acquaints with the results of adult financial literacy measurements, targeting the age cohorts corresponding to the research group of young parents. The theoretical part is concluded by the chapter on the system of further financial education of adults and examples of specific educational projects. The empirical part of the thesis describes how young parents interpret their own economic situation, ways of their money management and attitudes to further financial education using the form of a multiple case study.
Keywords
Mladá rodina, Rodičovská dovolená, Finanční gramotnost, Rodinný rozpočet, Osobní finance, Finanční strategie, Další vzdělávání dospělých
Keywords in English
Young family, Parental leave, Financial literacy, Family budget, Personal Finance, Financial strategies, Adult education
Research Plan
A. Cíl práce: 1. Popsat finanční situaci mladých rodin; 2. Identifikovat strategie managementu rodinných financí po narození dítěte z hlediska finanční gramotnosti rodičů; 3. Zjistit jejich potřeby finančního vzdělávání.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Založení rodiny a narození dítěte znamená významné snížení příjmů domácnosti. Práce si klade za cíl zjistit úroveň finančních znalostí mladých rodičů (finanční gramotnosti) a jejich uplatnění v hospodaření s rodinnými financemi v období mateřské či rodičovské dovolené, tedy v době, kdy je rodina odkázána na jeden příjem. Výzkum bude rovněž zaměřen na zjištění významů, které rodiče připisují finančnímu vzdělávání, a na identifikaci event. potřeb dalšího vzdělávání v této oblasti.
C. Výzkumná otázka:
Jaké jsou finanční znalosti a dovednosti mladých rodičů, zda a jakým způsobem je uplatňují v životní situaci založení rodiny? Resp. jaké jsou finanční strategie rodičů v situaci, kdy se rodina potýká se sníženým příjmem domácnosti po dobu trvání mateřské či rodičovské dovolené? Jak rodiče interpretují význam finančního vzdělávání? Zda definují vlastní potřeby finančního vzdělávání, event. jaké?
D. Návrh postupu řešení (metoda):
Výzkum bude založen na kvalitativním přístupu, v jehož rámci bude užita metoda několikanásobné případové studie rodin. Základním zdrojem dat budou opakované nestrukturované a/nebo polostrukturované rozhovory, popř. "finanční deník",
pokud si jej rodiče vedou.
Harmonogram práce:
Četba literatury vztahující se k tématu diplomové práce. T: Průběžně.
(Diplomantka předloží seznam prostudované literatury nejpozději 30. 5. 2017.)
Vypracování osnovy DP. T: 30. 5. 2017
Zpracování výzkumného projektu. T: 15. 6. 2017
Realizace sběru dat, analýza a interpretace. T: červen říjen 2017.
Zpracování jednotlivých kapitol DP. T: 15. 1. 2018
Termín odevzdání kompletní DP vedoucí práce: 10. 2. 2018
Termín odevzdání finální verze DP: 31. 3. 2018
Research Plan
A. Cíl práce: 1. Popsat finanční situaci mladých rodin; 2. Identifikovat strategie managementu rodinných financí po narození dítěte z hlediska finanční gramotnosti rodičů; 3. Zjistit jejich potřeby finančního vzdělávání.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Založení rodiny a narození dítěte znamená významné snížení příjmů domácnosti. Práce si klade za cíl zjistit úroveň finančních znalostí mladých rodičů (finanční gramotnosti) a jejich uplatnění v hospodaření s rodinnými financemi v období mateřské či rodičovské dovolené, tedy v době, kdy je rodina odkázána na jeden příjem. Výzkum bude rovněž zaměřen na zjištění významů, které rodiče připisují finančnímu vzdělávání, a na identifikaci event. potřeb dalšího vzdělávání v této oblasti.
C. Výzkumná otázka:
Jaké jsou finanční znalosti a dovednosti mladých rodičů, zda a jakým způsobem je uplatňují v životní situaci založení rodiny? Resp. jaké jsou finanční strategie rodičů v situaci, kdy se rodina potýká se sníženým příjmem domácnosti po dobu trvání mateřské či rodičovské dovolené? Jak rodiče interpretují význam finančního vzdělávání? Zda definují vlastní potřeby finančního vzdělávání, event. jaké?
D. Návrh postupu řešení (metoda):
Výzkum bude založen na kvalitativním přístupu, v jehož rámci bude užita metoda několikanásobné případové studie rodin. Základním zdrojem dat budou opakované nestrukturované a/nebo polostrukturované rozhovory, popř. "finanční deník",
pokud si jej rodiče vedou.
Harmonogram práce:
Četba literatury vztahující se k tématu diplomové práce. T: Průběžně.
(Diplomantka předloží seznam prostudované literatury nejpozději 30. 5. 2017.)
Vypracování osnovy DP. T: 30. 5. 2017
Zpracování výzkumného projektu. T: 15. 6. 2017
Realizace sběru dat, analýza a interpretace. T: červen říjen 2017.
Zpracování jednotlivých kapitol DP. T: 15. 1. 2018
Termín odevzdání kompletní DP vedoucí práce: 10. 2. 2018
Termín odevzdání finální verze DP: 31. 3. 2018
Recommended resources
BERTL, Ivan. Finanční gramotnost v kontextu rozvoje celoživotního učení dospělých: andragogické, metodické a psychologické souvislosti. První vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2016. 176 stran. Česká a slovenská andragogika; svazek 11. ISBN 978-80-905460-3-5.
BERTL, Ivan. Kapitoly o finanční gramotnosti. 1. vyd. Praha: Triton, 2012. 77 s. ISBN 978-80-7387-622-7.
KOCIÁNOVÁ, Helena. Finanční gramotnost v kostce, aneb, Co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: ANAG, 2012. 151 s. ISBN 978-80-7263-767-6.
KUCHAŘOVÁ, Věra a LHOTSKÁ, Věra. Diferenciace ekonomického chování vybraných typů rodin. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1994. 52, 5 s.
SMRČKA, Luboš. Rodinný rozpočet a společnost spotřeby: (staronový pohled na osobní finance a bohatství). 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2008. 313 s. ISBN 978-80-86946-78-8.
Recommended resources
BERTL, Ivan. Finanční gramotnost v kontextu rozvoje celoživotního učení dospělých: andragogické, metodické a psychologické souvislosti. První vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2016. 176 stran. Česká a slovenská andragogika; svazek 11. ISBN 978-80-905460-3-5.
BERTL, Ivan. Kapitoly o finanční gramotnosti. 1. vyd. Praha: Triton, 2012. 77 s. ISBN 978-80-7387-622-7.
KOCIÁNOVÁ, Helena. Finanční gramotnost v kostce, aneb, Co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: ANAG, 2012. 151 s. ISBN 978-80-7263-767-6.
KUCHAŘOVÁ, Věra a LHOTSKÁ, Věra. Diferenciace ekonomického chování vybraných typů rodin. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1994. 52, 5 s.
SMRČKA, Luboš. Rodinný rozpočet a společnost spotřeby: (staronový pohled na osobní finance a bohatství). 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2008. 313 s. ISBN 978-80-86946-78-8.