Cílem práce je na základě kritické analýzy vybrané mediální kauzy srovnat interpretaci totožné události ve veřejnoprávní a komerční televizní stanici. Na pozadí mediální kauzy teroristického útoku v Berlíně jsme zhodnotili zejména způsob, jakým jsou v českých médiích zobrazování uprchlíci, s jakými tématy a událostmi jsou spojováni, jakými způsoby jsou pojmenováváni a jaké atributy jsou jim přisuzovány. Při analýze jsme kombinovali kvalitativní analýzu podle Ruth Wodakové a Normana Fairclougha s metodami analýzy kvantitativní, a to zejména s korpusovým nástrojem KWords doplněným o vybraná data programu Quita.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to compare the interpretation of the same events in the public and commercial TV station based on a critical analysis of selected media records. On the background of a media case of the terrorist attack in Berlin, we evaluated the way in which the refugees are depicted in the Czech media, which topics and events they are associated with, the ways in which they are named and which attributes are attributed to them. In the analysis, we combined qualitative analysis by Ruth Wodak and Norman Fairclough with quantitative analysis methods, especially with the KWords corpus tool supplemented with selected Quita data.
Klíčová slova
analýza diskurzu, kritická analýza diskurzu, Ruth Wodak, Norman Fairclough, Česká televize, TV Nova, KWords, Quita
Klíčová slova v angličtině
discourse analysis, critical discourse analysis, Ruth Wodak, Norman Fairclough, Czech Television, TV Nova, KWords, Quita
Rozsah průvodní práce
97 s. (181 928 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je na základě kritické analýzy vybrané mediální kauzy srovnat interpretaci totožné události ve veřejnoprávní a komerční televizní stanici. Na pozadí mediální kauzy teroristického útoku v Berlíně jsme zhodnotili zejména způsob, jakým jsou v českých médiích zobrazování uprchlíci, s jakými tématy a událostmi jsou spojováni, jakými způsoby jsou pojmenováváni a jaké atributy jsou jim přisuzovány. Při analýze jsme kombinovali kvalitativní analýzu podle Ruth Wodakové a Normana Fairclougha s metodami analýzy kvantitativní, a to zejména s korpusovým nástrojem KWords doplněným o vybraná data programu Quita.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to compare the interpretation of the same events in the public and commercial TV station based on a critical analysis of selected media records. On the background of a media case of the terrorist attack in Berlin, we evaluated the way in which the refugees are depicted in the Czech media, which topics and events they are associated with, the ways in which they are named and which attributes are attributed to them. In the analysis, we combined qualitative analysis by Ruth Wodak and Norman Fairclough with quantitative analysis methods, especially with the KWords corpus tool supplemented with selected Quita data.
Klíčová slova
analýza diskurzu, kritická analýza diskurzu, Ruth Wodak, Norman Fairclough, Česká televize, TV Nova, KWords, Quita
Klíčová slova v angličtině
discourse analysis, critical discourse analysis, Ruth Wodak, Norman Fairclough, Czech Television, TV Nova, KWords, Quita
Zásady pro vypracování
1) Studium odborné literatury, stanovení výzkumných otázek
2) Vytvoření korpusu autentických mediálních textů
3) Excerpce textů
4) Třídění a analýza excerpt
5) Srovnání s výsledky z r. 2015
5) Syntéza, zhodnocení a stanovení závěrů
Zásady pro vypracování
1) Studium odborné literatury, stanovení výzkumných otázek
2) Vytvoření korpusu autentických mediálních textů
3) Excerpce textů
4) Třídění a analýza excerpt
5) Srovnání s výsledky z r. 2015
5) Syntéza, zhodnocení a stanovení závěrů
Seznam doporučené literatury
McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace
Milroyová, L., Gordon, M.: Sociolingvistika: metody a interpretace
Schulz, W. a kol.: Analýza obsahu médií
Trampota, T.: Zpravodajství
Urban, L. a kol.: Masová komunikace a veřejné mínění
Seznam doporučené literatury
McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace
Milroyová, L., Gordon, M.: Sociolingvistika: metody a interpretace
Schulz, W. a kol.: Analýza obsahu médií
Trampota, T.: Zpravodajství
Urban, L. a kol.: Masová komunikace a veřejné mínění