Bakalářská práce se zabývá tématem supervize studentů ošetřovatelství. Shrnuje poznatky o jednotlivých modelech supervize a zkoumá vztah supervizora mentora studenta. Z dohledaných studií vyplynulo, že studenti ošetřovatelství jako nejdůležitější faktor spokojenosti s klinickou praxí (a tím její efektivity) hodnotí svůj vztah se supervizorem mentorem. Bakalářská práce také sumarizuje jednotlivé formy studentské supervize a zabývá se jejich efektivitou. Ze studií vyplynulo, že formu supervize je důležité přizpůsobit stupni vývoje studenta. Avšak i přes všechny různé faktory, které ovlivňují a podporují studenty ošetřovatelství, má nakonec na studenta největší vliv vztah se supervizorem, a ne to jaká metoda supervize je použita. Práce může být využita nelékařskými zdravotnickými pracovníky, především akademickými zaměstnanci zabývajícími se problematikou supervize u studentů. Informace byly čerpány z databází: Google scholar, Medvik, Pubmed a dále z českých odborných publikací.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis I am describing student's supervision in nursing. It summarizes knowledge about different supervision models and investigates supervision mentor student relation. According to studies, the most important factor related to student's satisfaction with their clinical praxis was their relation with supervisor mentor. This thesis is also dealing with different forms of supervision and its affectivity. The result of studies shows that the form of supervision should be accustomed to student's degree of education. Eventually the supervisor - student relation appears to be the more important factor than the chosen method of supervision. This thesis can be beneficial to all medical staff, especially those who are interested in student's supervision. Information sources were: Google scholar, Medvik, Pubmed and specialized Czech publications.
Klíčová slova
supervize, edukace, student, ošetřovatelství
Klíčová slova v angličtině
supervision, education, student, nursing
Rozsah průvodní práce
43 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem supervize studentů ošetřovatelství. Shrnuje poznatky o jednotlivých modelech supervize a zkoumá vztah supervizora mentora studenta. Z dohledaných studií vyplynulo, že studenti ošetřovatelství jako nejdůležitější faktor spokojenosti s klinickou praxí (a tím její efektivity) hodnotí svůj vztah se supervizorem mentorem. Bakalářská práce také sumarizuje jednotlivé formy studentské supervize a zabývá se jejich efektivitou. Ze studií vyplynulo, že formu supervize je důležité přizpůsobit stupni vývoje studenta. Avšak i přes všechny různé faktory, které ovlivňují a podporují studenty ošetřovatelství, má nakonec na studenta největší vliv vztah se supervizorem, a ne to jaká metoda supervize je použita. Práce může být využita nelékařskými zdravotnickými pracovníky, především akademickými zaměstnanci zabývajícími se problematikou supervize u studentů. Informace byly čerpány z databází: Google scholar, Medvik, Pubmed a dále z českých odborných publikací.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis I am describing student's supervision in nursing. It summarizes knowledge about different supervision models and investigates supervision mentor student relation. According to studies, the most important factor related to student's satisfaction with their clinical praxis was their relation with supervisor mentor. This thesis is also dealing with different forms of supervision and its affectivity. The result of studies shows that the form of supervision should be accustomed to student's degree of education. Eventually the supervisor - student relation appears to be the more important factor than the chosen method of supervision. This thesis can be beneficial to all medical staff, especially those who are interested in student's supervision. Information sources were: Google scholar, Medvik, Pubmed and specialized Czech publications.
Klíčová slova
supervize, edukace, student, ošetřovatelství
Klíčová slova v angličtině
supervision, education, student, nursing
Zásady pro vypracování
1. Volba tématu
2. Studium vstupní literatury
3. Oslovení vedoucího práce
4. Rešeršní činnost v elektronických informačních zdrojích
5. Analýza získaných informací
6. Prostudování vybraných dohledaných zdrojů
7. Tvorba zkoumaného problému (PICO otázky) a stanovení cílů práce
8. Sumarizace dohledaných informací dle cílů práce
9. Tvorba jednotlivých částí přehledové bakalářské práce
10. Finální úprava textu přehledové bakalářské práce
11. Odevzdání přehledové bakalářské práce
Zásady pro vypracování
1. Volba tématu
2. Studium vstupní literatury
3. Oslovení vedoucího práce
4. Rešeršní činnost v elektronických informačních zdrojích
5. Analýza získaných informací
6. Prostudování vybraných dohledaných zdrojů
7. Tvorba zkoumaného problému (PICO otázky) a stanovení cílů práce
8. Sumarizace dohledaných informací dle cílů práce
9. Tvorba jednotlivých částí přehledové bakalářské práce
10. Finální úprava textu přehledové bakalářské práce
11. Odevzdání přehledové bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
1. BÄRTLOVÁ, E. Supervize v sociální práci. 1. vyd. Ústí nad Labem: Fakulta sociálně ekonomická, 2007, 62 s. ISBN 978-80-7044-952-3.
2. GURKOVÁ, E. et al. Factors influencing the effectiveness of clinical learning environment in nursing education. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2016;7(3):470475.
3. HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M., et al. Praktická supervize [Kniha]. - Praha : Galén, 2008. - 1. vydání: str. 213. - ISBN 978-80-7262-532-1.
4. HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících v profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 208 s. ISBN 80-7178-715-9.
5. MIKŠOVÁ, Z., et al. Profesionalita v ošetřovatelství II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4862-6.
6. POKORNÁ, A., KRETHOVÁ, D. Supervize odborné praxe - názory a zkušenosti studentů. In Sborník 2. Mezinárodní konference ošetřovatelství Pracovníků vzdělávajících nelékařské zdravotnické povolání. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2008. s. 38 -42, 5 s. ISBN 978 -80 -7013 -469 -6.
7. SKŘIVÁNKOVÁ, E. Klinické praxe ošetřovatelství reflexe studentů [online]. 2012, 3(2). ISSN 1804-2740. Dostupné z: http://periodika.osu.cz/osetrovatelstviaporodniasistence/dok/2012-02/3_skrivankova.pdf
8. VAŇKOVÁ, M., BÁRTLOVÁ, S. Historical and foreign legacy for the supervision concept in the Czech nursing. Kontakt 2015; 17(1): e32e41; http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2015.01.008
9. VAŇKOVÁ, M., MARKOVÁ, E. aj. BLATNICKÁ. 2011b. Supervize v pregraduální přípravě sester (focus group skupinová diskuse). In: ŃUCHA, M., CHARVÁT, M. a V. ŘEHAN. Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. Vybrané aspekty teorie a praxe. Olomouc. Univerzita Palackého v Olomouci. Univerzita Karlova Praha. Sdru?ení SCAN. s. 229-236. ISBN 978-80-244-2906-9.
10. VENGLÁŘOVÁ, M. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-4082-9.
11. VÉVODA, J., et al. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 159 s. ISBN 978-80-247-4732-3.
Seznam doporučené literatury
1. BÄRTLOVÁ, E. Supervize v sociální práci. 1. vyd. Ústí nad Labem: Fakulta sociálně ekonomická, 2007, 62 s. ISBN 978-80-7044-952-3.
2. GURKOVÁ, E. et al. Factors influencing the effectiveness of clinical learning environment in nursing education. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2016;7(3):470475.
3. HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M., et al. Praktická supervize [Kniha]. - Praha : Galén, 2008. - 1. vydání: str. 213. - ISBN 978-80-7262-532-1.
4. HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících v profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 208 s. ISBN 80-7178-715-9.
5. MIKŠOVÁ, Z., et al. Profesionalita v ošetřovatelství II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4862-6.
6. POKORNÁ, A., KRETHOVÁ, D. Supervize odborné praxe - názory a zkušenosti studentů. In Sborník 2. Mezinárodní konference ošetřovatelství Pracovníků vzdělávajících nelékařské zdravotnické povolání. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2008. s. 38 -42, 5 s. ISBN 978 -80 -7013 -469 -6.
7. SKŘIVÁNKOVÁ, E. Klinické praxe ošetřovatelství reflexe studentů [online]. 2012, 3(2). ISSN 1804-2740. Dostupné z: http://periodika.osu.cz/osetrovatelstviaporodniasistence/dok/2012-02/3_skrivankova.pdf
8. VAŇKOVÁ, M., BÁRTLOVÁ, S. Historical and foreign legacy for the supervision concept in the Czech nursing. Kontakt 2015; 17(1): e32e41; http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2015.01.008
9. VAŇKOVÁ, M., MARKOVÁ, E. aj. BLATNICKÁ. 2011b. Supervize v pregraduální přípravě sester (focus group skupinová diskuse). In: ŃUCHA, M., CHARVÁT, M. a V. ŘEHAN. Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. Vybrané aspekty teorie a praxe. Olomouc. Univerzita Palackého v Olomouci. Univerzita Karlova Praha. Sdru?ení SCAN. s. 229-236. ISBN 978-80-244-2906-9.
10. VENGLÁŘOVÁ, M. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-4082-9.
11. VÉVODA, J., et al. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 159 s. ISBN 978-80-247-4732-3.