Tato práce se zabývá využíváním technik tvůrčího psaní v primární škole. Pro tuto práci byly stanoveny cíle: předložit pět vyučovacích hodin zaměřených na techniky tvůrčího psaní, ověřit je v praxi a zhodnotit, zda je možné techniky úspěšně zařadit do výuky na primární škole.
Teoretická část je zaměřena na pojmy tvořivost, tvůrčí osobnost, na charakteristiku tvůrčího psaní a její historii. Další kapitola se věnuje technikám tvůrčího psaní. Zde jsou popsány techniky od tří různých autorů. Poslední je věnována tvůrčímu psaní a umístění v Rámcovém vzdělávacím programu.
Praktická část popisuje výzkum, který probíhal na primární škole v předmětu český jazyk. Tento výzkum je zaměřen kvalitativně. Zkoumá práci žáků s technikami tvůrčího psaní. Následně dochází k závěru, že předložené techniky tvůrčího psaní jsou pro žáky primární školy pochopitelné a přínosné.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the use of creative writing techniques in a primary school. For this work, objectives were set: to present five lessons focused on creative writing techniques, to verify them in practice and to assess whether the techniques can be successfully included in primary school teaching.
The theoretical part is focused on concepts of creativity, creative personality on the characteristic of creative writing and its history. The next chapter deals with creative writing techniques. Techniques from three different authors are described here. The last one is devoted to creative writing and placement in the Framework Educational Program.
The practical part describes the research that took place at the primary school in the subject of Czech language. This research is qualitatively focused. It examines the work of pupils with creative writing techniques. Consequently, it comes to the conclusion that the presented creative writing techniques are understandable and beneficial for primary school pupils.
Klíčová slova
tvořivost, tvůrčí osobnosti, tvůrčí psaní, techniky tvůrčího psaní, Rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
creativity, creative personality, creative writing, techniques of creative writing, the Framework Educational Program
Rozsah průvodní práce
74 S. (139 624)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá využíváním technik tvůrčího psaní v primární škole. Pro tuto práci byly stanoveny cíle: předložit pět vyučovacích hodin zaměřených na techniky tvůrčího psaní, ověřit je v praxi a zhodnotit, zda je možné techniky úspěšně zařadit do výuky na primární škole.
Teoretická část je zaměřena na pojmy tvořivost, tvůrčí osobnost, na charakteristiku tvůrčího psaní a její historii. Další kapitola se věnuje technikám tvůrčího psaní. Zde jsou popsány techniky od tří různých autorů. Poslední je věnována tvůrčímu psaní a umístění v Rámcovém vzdělávacím programu.
Praktická část popisuje výzkum, který probíhal na primární škole v předmětu český jazyk. Tento výzkum je zaměřen kvalitativně. Zkoumá práci žáků s technikami tvůrčího psaní. Následně dochází k závěru, že předložené techniky tvůrčího psaní jsou pro žáky primární školy pochopitelné a přínosné.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the use of creative writing techniques in a primary school. For this work, objectives were set: to present five lessons focused on creative writing techniques, to verify them in practice and to assess whether the techniques can be successfully included in primary school teaching.
The theoretical part is focused on concepts of creativity, creative personality on the characteristic of creative writing and its history. The next chapter deals with creative writing techniques. Techniques from three different authors are described here. The last one is devoted to creative writing and placement in the Framework Educational Program.
The practical part describes the research that took place at the primary school in the subject of Czech language. This research is qualitatively focused. It examines the work of pupils with creative writing techniques. Consequently, it comes to the conclusion that the presented creative writing techniques are understandable and beneficial for primary school pupils.
Klíčová slova
tvořivost, tvůrčí osobnosti, tvůrčí psaní, techniky tvůrčího psaní, Rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
creativity, creative personality, creative writing, techniques of creative writing, the Framework Educational Program
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.
2. Stanovení výzkumného problému.
3. Teoretický rozbor problematiky.
4. Příprava a realizace praktické části diplomové práce.
5. Zpracování výsledků výzkumu.
6. Konzultace se školitelem.
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.
2. Stanovení výzkumného problému.
3. Teoretický rozbor problematiky.
4. Příprava a realizace praktické části diplomové práce.
5. Zpracování výsledků výzkumu.
6. Konzultace se školitelem.
Seznam doporučené literatury
FIŠER, Zbyněk, Dagmar DVOŘÁKOVÁ, Jitka CHOLASTOVÁ, Petr KUBĚNSKÝ, Pavla KOPEČNÁ a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 226 s. ISBN 978-80-210-6121-7.
JEČNÁ, Květoslava. Nuda při češtině?: ani nápad! : zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Praha: Strom, 1997. Škola 21. ISBN 80-901954-4-X.
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X.
HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-549-3.
Seznam doporučené literatury
FIŠER, Zbyněk, Dagmar DVOŘÁKOVÁ, Jitka CHOLASTOVÁ, Petr KUBĚNSKÝ, Pavla KOPEČNÁ a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 226 s. ISBN 978-80-210-6121-7.
JEČNÁ, Květoslava. Nuda při češtině?: ani nápad! : zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Praha: Strom, 1997. Škola 21. ISBN 80-901954-4-X.
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X.
HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-549-3.