Tato diplomová práce se zabývá robotickými soutěžemi v ČR. Tomu s jakými stavebnicemi se soutěží, zda jsou soutěže individuální nebo týmové a pro jaké studenty jsou určeny. Pomocí dotazníkového šetření byl nastíněn přístup vyučujících k výuce robotických stavebnic, zájmu žáků o ně a účasti na soutěžích. To jaké pozitivní a negativními přínosy mají soutěže pro žáky a vyučující.
Anotace v angličtině
The objective of this thesis is robotic competitions. Type of robot, individual or team competition. Robotic competitions in the Czech republic. Questionnaire for teachers about robotic kits and competitions. Their influence to development of abilities and skills.
Klíčová slova
Soutěž, výuka, pracovní činnosti, robotické stavebnice, hračky, rozvoj schopností a dovedností
Klíčová slova v angličtině
Competition, teaching, work aktivites, robotic kits, toys, development of abilities and skills
Rozsah průvodní práce
76 s. (88 000)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá robotickými soutěžemi v ČR. Tomu s jakými stavebnicemi se soutěží, zda jsou soutěže individuální nebo týmové a pro jaké studenty jsou určeny. Pomocí dotazníkového šetření byl nastíněn přístup vyučujících k výuce robotických stavebnic, zájmu žáků o ně a účasti na soutěžích. To jaké pozitivní a negativními přínosy mají soutěže pro žáky a vyučující.
Anotace v angličtině
The objective of this thesis is robotic competitions. Type of robot, individual or team competition. Robotic competitions in the Czech republic. Questionnaire for teachers about robotic kits and competitions. Their influence to development of abilities and skills.
Klíčová slova
Soutěž, výuka, pracovní činnosti, robotické stavebnice, hračky, rozvoj schopností a dovedností
Klíčová slova v angličtině
Competition, teaching, work aktivites, robotic kits, toys, development of abilities and skills
Zásady pro vypracování
Anotace:
Konstrukční stavebnice Lego představuje z hlediska žáka zajímavý podnět pro rozvoj jeho systému technických poznatků. Jedná se o zábavnou a pro žáky atraktivní formu výuky, která zahrnuje rozvoj vybraných kompetencí, jemné motoriky, konstrukčních schopností, kreativity, prostorové představivosti ale i fantazie. V rámci skupinové práce žáků dochází také k rozvoji komunikačních dovedností a zpětnému hodnocení své činnosti.
Z toho důvodu vznikla řada soutěží, které dávají prostor k rozvoji potenciálu nadaných žáků. V těchto soutěžích se mohou žáci porovnávat s ostatními, ověřovat si svoje schopnosti, získávat kontakty, nacházet motivaci do budoucna. Robotické soutěže se vyznačují různými stupni obtížností, způsoby řešení nastolených problémů i mírou experimentování.
V této diplomové práci se zabývám analýzou robotických soutěží z hlediska možností jejich uplatnění ve školní výuce či v mimoškolní zájmové činnosti.
Cíle práce:
Cílem práce je analýza robotických soutěží pro žáky ZŠ se zaměřením na robotické soutěže využívající konstrukční stavebnice Lego. Tento hlavní cíl práce bude dosažen pomocí vedlejších cílů:
Teoretická část:
V teoretické části bude provedena analýza vybraných činitelů, které ovlivňují proces výuky z hlediska zařazení robotických soutěží do výuky obecně technického předmětu; mimo jiné: metody výuky (aktivizační metody, kooperativní výuka, skupinová výuka, problémová výuka), obsah vzdělávání, specifika daného věkového období (starší školní věk), učitel.
Praktická část:
Analýza robotických soutěží pořádaných v ČR, SR pro žáky ZŠ
Realizace dotazníkového šetření zaměřeného na zjištění vztahu a preferencí učitelů obecně technického předmětu na ZŠ k robotickým soutěžím a jejich uplatnění ve výuce a mimoškolní zájmové činnosti.
Zásady pro vypracování
Anotace:
Konstrukční stavebnice Lego představuje z hlediska žáka zajímavý podnět pro rozvoj jeho systému technických poznatků. Jedná se o zábavnou a pro žáky atraktivní formu výuky, která zahrnuje rozvoj vybraných kompetencí, jemné motoriky, konstrukčních schopností, kreativity, prostorové představivosti ale i fantazie. V rámci skupinové práce žáků dochází také k rozvoji komunikačních dovedností a zpětnému hodnocení své činnosti.
Z toho důvodu vznikla řada soutěží, které dávají prostor k rozvoji potenciálu nadaných žáků. V těchto soutěžích se mohou žáci porovnávat s ostatními, ověřovat si svoje schopnosti, získávat kontakty, nacházet motivaci do budoucna. Robotické soutěže se vyznačují různými stupni obtížností, způsoby řešení nastolených problémů i mírou experimentování.
V této diplomové práci se zabývám analýzou robotických soutěží z hlediska možností jejich uplatnění ve školní výuce či v mimoškolní zájmové činnosti.
Cíle práce:
Cílem práce je analýza robotických soutěží pro žáky ZŠ se zaměřením na robotické soutěže využívající konstrukční stavebnice Lego. Tento hlavní cíl práce bude dosažen pomocí vedlejších cílů:
Teoretická část:
V teoretické části bude provedena analýza vybraných činitelů, které ovlivňují proces výuky z hlediska zařazení robotických soutěží do výuky obecně technického předmětu; mimo jiné: metody výuky (aktivizační metody, kooperativní výuka, skupinová výuka, problémová výuka), obsah vzdělávání, specifika daného věkového období (starší školní věk), učitel.
Praktická část:
Analýza robotických soutěží pořádaných v ČR, SR pro žáky ZŠ
Realizace dotazníkového šetření zaměřeného na zjištění vztahu a preferencí učitelů obecně technického předmětu na ZŠ k robotickým soutěžím a jejich uplatnění ve výuce a mimoškolní zájmové činnosti.
Seznam doporučené literatury
NOVÁK, Daniel. Elektrotechnické stavebnice ve vzdělávání na českých základních školách. 2014.
BAŤKO, Jan; LOVASOVÁ, Vladimíra. VLIV ROBOTICKÉ STAVEBNICE LEGO NA ROZVOJ KOGNITIVNÍCH SCHOPNOSTÍ ŽÁKŮ V OBLASTI OPERACÍ S KVANTITATIVNÍMI SYMBOLY. Media4u Magazine, 2016, 13.1.
MIKLOŠÍKOVÁ, Miroslava. Kreativita a učitelství odborných předmětů. Vysoká škola báňská-Technická univerzita, 2009.
HAVELKA, Martin, et al. Podpora vytváření kompetencí k technické tvořivé činnosti v pregraduální přípravě učitelů 1. stupně ZŠ. Edukacja-Technika-Informatyka, 2010, 1.2: 130-136.
NAGYOVÁ, Ingrid. LEGO MINDSTORMS VE VÝUCE PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE JAVA. Journal of Technology & Information Education, 2014, 6.2.
ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: CERM, sro, 2003.
DOSTÁL, Jirí. Elektrotechnické stavebnice. Olomouc: TiReSa Dolopazy, 2008, 978-80.
MAYEROVÁ, Michaela VESELOVSKÁKarolína. ROBORIC KITS IN SECONDARY SCHOOL Michaela VESELOVSKÁKarolína MAYEROVÁ. JTIE, 96.
KOTKOVÁ, René Drtina-Jan Chromý-Magda. MODERNIZACE VYSOKOŠKOLSKÉ VÝUKY TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ 22016.
KROPÁČ, Jiří, et al. Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. Olomouc: Vydavatelství UP Olomouc. ISBN, 2004, 80-244.
Education lego. Middle-scholl [online]. 17. 1. 2017 [cit. 2017-01-17]. Dostupné z:https://education.lego.com/en-us/middle-school/explore/technology-and-engineering
Eduxe [online]. 2016 [cit. 22. 1. 2017 ]. Dostupný z www.eduxe.cz
Robotika [online]. 2016 [cit. 22. 1. 2017 ]. Dostupný z http://robotika.cz/cs
Veškole. Lego výuka děti baví [online]. 2017 [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: http://www.veskole.cz/clanky/lego-vyuka-deti-bavi
Robotika. Výuka programování s roboty [online]. 2017 [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: http://robotika.spsnome.cz/8-programovani/12-vyuka-programovani-s-roboty
Firstlegoleague [online]. 2017 [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: http://www.firstlegoleague.cz/item/22-first-lego-league
Robosoutěže [online]. 2017 [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: http://www.robosoutez.cz/
Robotiada [online]. 2017 [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: http://www. robotiada.cz/
Talentovaní [online]. 2017 [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: http://talentovani.cz/web/guest
Seznam doporučené literatury
NOVÁK, Daniel. Elektrotechnické stavebnice ve vzdělávání na českých základních školách. 2014.
BAŤKO, Jan; LOVASOVÁ, Vladimíra. VLIV ROBOTICKÉ STAVEBNICE LEGO NA ROZVOJ KOGNITIVNÍCH SCHOPNOSTÍ ŽÁKŮ V OBLASTI OPERACÍ S KVANTITATIVNÍMI SYMBOLY. Media4u Magazine, 2016, 13.1.
MIKLOŠÍKOVÁ, Miroslava. Kreativita a učitelství odborných předmětů. Vysoká škola báňská-Technická univerzita, 2009.
HAVELKA, Martin, et al. Podpora vytváření kompetencí k technické tvořivé činnosti v pregraduální přípravě učitelů 1. stupně ZŠ. Edukacja-Technika-Informatyka, 2010, 1.2: 130-136.
NAGYOVÁ, Ingrid. LEGO MINDSTORMS VE VÝUCE PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE JAVA. Journal of Technology & Information Education, 2014, 6.2.
ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: CERM, sro, 2003.
DOSTÁL, Jirí. Elektrotechnické stavebnice. Olomouc: TiReSa Dolopazy, 2008, 978-80.
MAYEROVÁ, Michaela VESELOVSKÁKarolína. ROBORIC KITS IN SECONDARY SCHOOL Michaela VESELOVSKÁKarolína MAYEROVÁ. JTIE, 96.
KOTKOVÁ, René Drtina-Jan Chromý-Magda. MODERNIZACE VYSOKOŠKOLSKÉ VÝUKY TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ 22016.
KROPÁČ, Jiří, et al. Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. Olomouc: Vydavatelství UP Olomouc. ISBN, 2004, 80-244.
Education lego. Middle-scholl [online]. 17. 1. 2017 [cit. 2017-01-17]. Dostupné z:https://education.lego.com/en-us/middle-school/explore/technology-and-engineering
Eduxe [online]. 2016 [cit. 22. 1. 2017 ]. Dostupný z www.eduxe.cz
Robotika [online]. 2016 [cit. 22. 1. 2017 ]. Dostupný z http://robotika.cz/cs
Veškole. Lego výuka děti baví [online]. 2017 [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: http://www.veskole.cz/clanky/lego-vyuka-deti-bavi
Robotika. Výuka programování s roboty [online]. 2017 [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: http://robotika.spsnome.cz/8-programovani/12-vyuka-programovani-s-roboty
Firstlegoleague [online]. 2017 [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: http://www.firstlegoleague.cz/item/22-first-lego-league
Robosoutěže [online]. 2017 [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: http://www.robosoutez.cz/
Robotiada [online]. 2017 [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: http://www. robotiada.cz/
Talentovaní [online]. 2017 [cit. 2017-01-25]. Dostupné z: http://talentovani.cz/web/guest