Cílem diplomové práce je zhodnotit povinnou pedagogickou praxi z pohledu budoucího učitele matematiky prvního stupně ZŠ.
Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou.
Teoretická část definuje základní pojmy týkající se učitelské profese a jeho profesní kompetence. Dále se věnuje charakteristice učitele matematiky a charakteristice studenta učitelství a jeho přípravě na profesi. Následně je definována pedagogická praxe a na závěr je shrnuto sebehodnocení a vnímaná osobní účinnost.
Empirická část pak představuje výsledky výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, zda je povinná pedagogická praxe pro budoucí učitele matematiky na prvním stupni ZŠ dostačující.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to evaluate the compulsory pedagogical practice from the perspective of the future teacher of mathematics of elementary school.
The thesis is divided into theoretical and empirical part.
The theoretical part defines the basic terms of teaching profession and this professional competence. It also deals with the characteristics of a mathematics teacher and the characteristics of a student of teaching and his preparation for the profession. Subsequently, pedagogical practice is defined and at the end, self-evaluation and perceived personal effectiveness are summarized.
The empirical part presents the results of the research, wihch aim was to discover the viewpoint whether compulsory pedagogical practice is sufficient for future mathematics teacher of primary school.
Klíčová slova
Profese učitele, budoucí učitel, kompetence učitele, student učitelství, pedagogická praxe, sebehodnocení, vnímaná osobní účinnost
Cílem diplomové práce je zhodnotit povinnou pedagogickou praxi z pohledu budoucího učitele matematiky prvního stupně ZŠ.
Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou.
Teoretická část definuje základní pojmy týkající se učitelské profese a jeho profesní kompetence. Dále se věnuje charakteristice učitele matematiky a charakteristice studenta učitelství a jeho přípravě na profesi. Následně je definována pedagogická praxe a na závěr je shrnuto sebehodnocení a vnímaná osobní účinnost.
Empirická část pak představuje výsledky výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, zda je povinná pedagogická praxe pro budoucí učitele matematiky na prvním stupni ZŠ dostačující.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to evaluate the compulsory pedagogical practice from the perspective of the future teacher of mathematics of elementary school.
The thesis is divided into theoretical and empirical part.
The theoretical part defines the basic terms of teaching profession and this professional competence. It also deals with the characteristics of a mathematics teacher and the characteristics of a student of teaching and his preparation for the profession. Subsequently, pedagogical practice is defined and at the end, self-evaluation and perceived personal effectiveness are summarized.
The empirical part presents the results of the research, wihch aim was to discover the viewpoint whether compulsory pedagogical practice is sufficient for future mathematics teacher of primary school.
Klíčová slova
Profese učitele, budoucí učitel, kompetence učitele, student učitelství, pedagogická praxe, sebehodnocení, vnímaná osobní účinnost
1. Studium odborné literatury
2. Studium literatury zaměřené na budoucí učitele matematiky 1. stupně ZŠ
3. Zpracování teoretické části
4. Realizace výzkumného řešení
5. Sestavení a zpracování výzkumného řešení
6. Závěr a zhodnocení
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Studium literatury zaměřené na budoucí učitele matematiky 1. stupně ZŠ
3. Zpracování teoretické části
4. Realizace výzkumného řešení
5. Sestavení a zpracování výzkumného řešení
6. Závěr a zhodnocení
Seznam doporučené literatury
1) HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.) Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky
2) JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno : Paido, 2005.
3) KUŘINA, F. Problémy a omyly našeho školství. In JIROTKOVÁ, D., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.) Sborník příspěvků z konference Dva dny s didaktikou matematiky 2004
4) PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník.
5) SLAVÍK, J. SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, č. 2,
6) SVATOŠ, T., HOLÝ, I. Vytváření pedagogických dovedností studentů v konvergentním modelu učitelské přípravy. in ŠVEC, V. (Ed.) Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno : Paido, 2000
7) SÝKORA, V., KUBÍNOVÁ, M. Podíl učitele matematiky na tvorbě Školního vzdělávacího programu (zamýšlení nad probíhající kurikulární reformou).
8) ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno : PedF MU, 1996. 1. dotisk 1. vydání. ISBN 80-210-0944-6
9) ŠVEC, V. Pedagogická příprava učitelů: problémy a inspirace. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-70-2
10) VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004.
11) ZHOUF, J., STEHLÍKOVÁ, N. Budoucí učitelé matematiky a souvislá pedagogická praxe. In AUESBERGROVÁ, M., NOVOTNÁ, J. (Eds.) 9. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol (11. - 13. listopadu 2004, Srní). Plzeň : Vydavatelský servis, 2004
12) URBANOVSKÁ, E. Je potřebné a možné rozvíjet schopnost sebereflexe budoucích učitelů? In ŠVEC, V. (Ed.) Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-035-2
Seznam doporučené literatury
1) HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.) Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky
2) JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno : Paido, 2005.
3) KUŘINA, F. Problémy a omyly našeho školství. In JIROTKOVÁ, D., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.) Sborník příspěvků z konference Dva dny s didaktikou matematiky 2004
4) PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník.
5) SLAVÍK, J. SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, č. 2,
6) SVATOŠ, T., HOLÝ, I. Vytváření pedagogických dovedností studentů v konvergentním modelu učitelské přípravy. in ŠVEC, V. (Ed.) Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno : Paido, 2000
7) SÝKORA, V., KUBÍNOVÁ, M. Podíl učitele matematiky na tvorbě Školního vzdělávacího programu (zamýšlení nad probíhající kurikulární reformou).
8) ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno : PedF MU, 1996. 1. dotisk 1. vydání. ISBN 80-210-0944-6
9) ŠVEC, V. Pedagogická příprava učitelů: problémy a inspirace. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-70-2
10) VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004.
11) ZHOUF, J., STEHLÍKOVÁ, N. Budoucí učitelé matematiky a souvislá pedagogická praxe. In AUESBERGROVÁ, M., NOVOTNÁ, J. (Eds.) 9. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol (11. - 13. listopadu 2004, Srní). Plzeň : Vydavatelský servis, 2004
12) URBANOVSKÁ, E. Je potřebné a možné rozvíjet schopnost sebereflexe budoucích učitelů? In ŠVEC, V. (Ed.) Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-035-2