Diplomová práce se zabývá didaktickou analýzou učiva k výuce první pomoci v polních podmínkách v Armádě České republiky. Teoretická část vymezuje základní pojmy jako je didaktická analýza, učivo a soustředí se na vznik a vývoj první pomoci v polních podmínkách u nás i v zahraničí. Popisuje výuku ve Spojených státech, Kanadě, Velké Británii a také v České republice, kde je tato problematika vyučována od roku 2006. Obecně také práce vymezuje cíle výuky, metody a materiální didaktické prostředky, které je vhodné ve výuce využit. Druhá část diplomové práce je praktického charakteru. Předkládá vzdělávací program pro kontinuální výuku CLS s vytvořeným vzdělávacím plánem, osnovou a časově tematickým plánem. Na základě těchto dokumentů jsou vytvořeny písemné přípravy pro vedení výuky u vybraných tematických celků s metodickým popisem a náplní jednotlivých fází výuky, časovým harmonogram a předloženým metodickým materiálem. Praktickou část dotváří učební úloha v podobě simulační hry a zakončuje ji vytvořený kontrolní seznam pro její hodnocení a didaktický test k ověření znalostí z třech tematických celků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the didactic analysis of the lesson about Tactical combat casualty care in Czech Armed Forces. The theoretical part defines the basic concepts such as didactic analysis, the curriculum and focuses on formation establishment and development of Tactical combat casualty care in our country and abroad. It describes teaching in the United States, Canada, the UK, and also in the Czech Republic, where this subject has been taught since 2006. In general, the work also defines the objectives of teaching, methods and didactic material resources that are useful in teaching. The second part of the diploma thesis is practical. It presents a training program for continuous CLS teaching with a curriculum, sylabus, and time-thematic plan. On the basis of these documents there are written preparations for teaching in selected thematic units with methodical description and content of individual phases of teaching, time schedule and submitted methodical material. The practical part completes the learning task in the form of a simulation game and completes the checklist for its evaluation and a didactic test to verify the knowledge of the three thematic units.
Diplomová práce se zabývá didaktickou analýzou učiva k výuce první pomoci v polních podmínkách v Armádě České republiky. Teoretická část vymezuje základní pojmy jako je didaktická analýza, učivo a soustředí se na vznik a vývoj první pomoci v polních podmínkách u nás i v zahraničí. Popisuje výuku ve Spojených státech, Kanadě, Velké Británii a také v České republice, kde je tato problematika vyučována od roku 2006. Obecně také práce vymezuje cíle výuky, metody a materiální didaktické prostředky, které je vhodné ve výuce využit. Druhá část diplomové práce je praktického charakteru. Předkládá vzdělávací program pro kontinuální výuku CLS s vytvořeným vzdělávacím plánem, osnovou a časově tematickým plánem. Na základě těchto dokumentů jsou vytvořeny písemné přípravy pro vedení výuky u vybraných tematických celků s metodickým popisem a náplní jednotlivých fází výuky, časovým harmonogram a předloženým metodickým materiálem. Praktickou část dotváří učební úloha v podobě simulační hry a zakončuje ji vytvořený kontrolní seznam pro její hodnocení a didaktický test k ověření znalostí z třech tematických celků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the didactic analysis of the lesson about Tactical combat casualty care in Czech Armed Forces. The theoretical part defines the basic concepts such as didactic analysis, the curriculum and focuses on formation establishment and development of Tactical combat casualty care in our country and abroad. It describes teaching in the United States, Canada, the UK, and also in the Czech Republic, where this subject has been taught since 2006. In general, the work also defines the objectives of teaching, methods and didactic material resources that are useful in teaching. The second part of the diploma thesis is practical. It presents a training program for continuous CLS teaching with a curriculum, sylabus, and time-thematic plan. On the basis of these documents there are written preparations for teaching in selected thematic units with methodical description and content of individual phases of teaching, time schedule and submitted methodical material. The practical part completes the learning task in the form of a simulation game and completes the checklist for its evaluation and a didactic test to verify the knowledge of the three thematic units.
1. Studium odborné literatury.
2. Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti první pomoci v polních podmínkách.
3. Příprava metodiky výzkumné části.
4. Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
5. Prezentace výsledků šetření, shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.
2. Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti první pomoci v polních podmínkách.
3. Příprava metodiky výzkumné části.
4. Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
5. Prezentace výsledků šetření, shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KIRKPATRICK, W. James. Tactical Combat Casualty Care, Observation, Insights, and Leassons, Handbook [online]. 2012, Mar 12, No. 12-10, [cit. 2017-1-22]. Dostupné z: https://call2.army.mil/toc.aspx?document=6851&filename=/docs/doc6851/12-10.pdf.
ŠŤÁVA, J. a kol. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: Vydavatelství MU, 1997. ISBN 80-210-1308-7.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, ed. a Václav, HOŠEK, ed. Zážitková pedagogika - zdroj inspirace v edukační praxi: kolektivní monografie. Vydání první. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, 2015. 210 stran. ISBN 978-80-87723-17-3.
Tactical Combat Casualty Care Guidelines, [online]. 2014, [cit. 2017-1-22]. Dostupné z:
http://www.itstactical.com/wp-content/uploads/2014/07/TCCC-Guidelines-update-june-2-2014.pdf
ŽÁK, Martin a Radovan, MATOUŠEK. První pomoc v polních podmínkách: studijní pomůcka. Vyd. 1. Hradec Králové: Univerzita obrany, 2009. 55 s. Učební texty Fakulty vojenského zdravotnictví Univerzity obrany v Hradci Králové; sv. 359. ISBN 978-80-7231-335-8.
Seznam doporučené literatury
KIRKPATRICK, W. James. Tactical Combat Casualty Care, Observation, Insights, and Leassons, Handbook [online]. 2012, Mar 12, No. 12-10, [cit. 2017-1-22]. Dostupné z: https://call2.army.mil/toc.aspx?document=6851&filename=/docs/doc6851/12-10.pdf.
ŠŤÁVA, J. a kol. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: Vydavatelství MU, 1997. ISBN 80-210-1308-7.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, ed. a Václav, HOŠEK, ed. Zážitková pedagogika - zdroj inspirace v edukační praxi: kolektivní monografie. Vydání první. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, 2015. 210 stran. ISBN 978-80-87723-17-3.
Tactical Combat Casualty Care Guidelines, [online]. 2014, [cit. 2017-1-22]. Dostupné z:
http://www.itstactical.com/wp-content/uploads/2014/07/TCCC-Guidelines-update-june-2-2014.pdf
ŽÁK, Martin a Radovan, MATOUŠEK. První pomoc v polních podmínkách: studijní pomůcka. Vyd. 1. Hradec Králové: Univerzita obrany, 2009. 55 s. Učební texty Fakulty vojenského zdravotnictví Univerzity obrany v Hradci Králové; sv. 359. ISBN 978-80-7231-335-8.