Práce je pilotní studií zabývající se fenoménem cyklu základních emocí v metodě Cesty hrdiny od Paula Rebillota. V teoretickém rámci pracujeme s konceptem cesty hrdiny, jejím psychologickým vlivem a využitím v praxi. Dále se zabýváme pojmy souvisejícími s cyklem základních emocí a jeho aplikací na cestu hrdiny. Výzkumná část je koncipována jako pilotní exploratorně-deskriptivní mnohopřípadová studie. Zvolený design nám umožnil popsat a zhodnotit efektivitu zvolené metodiky výzkumu i popis fenoménu na základě komparace případů. Získané výsledky potvrzují teoretický model ideálního typu cyklu základních emocí. Poznatky dále diskutujeme s dalšími teoretickými koncepty a popisujeme možnosti využití pro speciálně pedagogickou intervenci dramaterapeutickou i ve vzdělávání pracovníků v pomáhajících profesích.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is a pilot study focused on cycle of basic emotions in method of Hero´s journey from Paul Rebillot. The theoretical part describe the hero´s journey, its psychological benefits and practial use of it. There are also define terms about the cycle of basic emotions and their application on the hero´s journey process. The research part of our thesis is designed as an exploratory-descriptive multiplecase pilot study. This design allowed us to describe and to evaluate selected research methods. And it also allowed us to describe the phenomena of cycle of basic emotions based on comparation of cases. Our results confirm the theoretical type of cycle of basic emotions. We discuss our results with another theories and desrcribe the opportunities for their practical use in dramatherapy intervention and also education of helping proffesionals.
Klíčová slova
cyklus základních emocí, Cesta hrdiny, Paul Rebillot, psychologický význam hrdinských příběhů, emoční inteligence, seberozvoj
Klíčová slova v angličtině
cycle of basic emotions, Hero´s journey, Paul Rebillot, psychological benefits of hero stories, emotional intelligence, self-development
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je pilotní studií zabývající se fenoménem cyklu základních emocí v metodě Cesty hrdiny od Paula Rebillota. V teoretickém rámci pracujeme s konceptem cesty hrdiny, jejím psychologickým vlivem a využitím v praxi. Dále se zabýváme pojmy souvisejícími s cyklem základních emocí a jeho aplikací na cestu hrdiny. Výzkumná část je koncipována jako pilotní exploratorně-deskriptivní mnohopřípadová studie. Zvolený design nám umožnil popsat a zhodnotit efektivitu zvolené metodiky výzkumu i popis fenoménu na základě komparace případů. Získané výsledky potvrzují teoretický model ideálního typu cyklu základních emocí. Poznatky dále diskutujeme s dalšími teoretickými koncepty a popisujeme možnosti využití pro speciálně pedagogickou intervenci dramaterapeutickou i ve vzdělávání pracovníků v pomáhajících profesích.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is a pilot study focused on cycle of basic emotions in method of Hero´s journey from Paul Rebillot. The theoretical part describe the hero´s journey, its psychological benefits and practial use of it. There are also define terms about the cycle of basic emotions and their application on the hero´s journey process. The research part of our thesis is designed as an exploratory-descriptive multiplecase pilot study. This design allowed us to describe and to evaluate selected research methods. And it also allowed us to describe the phenomena of cycle of basic emotions based on comparation of cases. Our results confirm the theoretical type of cycle of basic emotions. We discuss our results with another theories and desrcribe the opportunities for their practical use in dramatherapy intervention and also education of helping proffesionals.
Klíčová slova
cyklus základních emocí, Cesta hrdiny, Paul Rebillot, psychologický význam hrdinských příběhů, emoční inteligence, seberozvoj
Klíčová slova v angličtině
cycle of basic emotions, Hero´s journey, Paul Rebillot, psychological benefits of hero stories, emotional intelligence, self-development
Zásady pro vypracování
1. Rekognoskace teoretických poznatků dané oblasti.
2. Kompilačně-komparativní přístup pro vytváření základní báze.
3. Interpretace výstupů v rámci art based research.
4. Shrnutí a formulace závěrečných tezí.
5. Vyvození závěrů.
Zásady pro vypracování
1. Rekognoskace teoretických poznatků dané oblasti.
2. Kompilačně-komparativní přístup pro vytváření základní báze.
3. Interpretace výstupů v rámci art based research.
4. Shrnutí a formulace závěrečných tezí.
5. Vyvození závěrů.
Seznam doporučené literatury
REBILLOT, Paul. a Melissa. KAY. The call to adventure: bringing the hero's journey to daily life. San Francisco, Calif.: HarperSanFrancisco, 1993. ISBN 00-625-0709-5.
LIŠTIAKOVÁ, Ivana a Milan VALENTA. Evaluace v dramaterapii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4723-0.
SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
NAKONEČNÝ, Milan. Emoce. V Praze: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-614-2.
SLAMĚNÍK, Ivan. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada, 2011. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3311-1.
NAKONEČNÝ, Milan. Emoce a motivace: určeno pro posl. fak. filosof. Praha: SPN, 1973.
NAKONEČNÝ, Milan. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0763-6.
EDWARDS, David C. Motivation: evolutionary, physiological, cognitive, and social influences. Thousand Oaks, Calif.: Sage, c1999. ISBN 07-619-0832-3.
HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0221-9.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie pocitů štěstí: současný stav poznání. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4436-0.
Seznam doporučené literatury
REBILLOT, Paul. a Melissa. KAY. The call to adventure: bringing the hero's journey to daily life. San Francisco, Calif.: HarperSanFrancisco, 1993. ISBN 00-625-0709-5.
LIŠTIAKOVÁ, Ivana a Milan VALENTA. Evaluace v dramaterapii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4723-0.
SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
NAKONEČNÝ, Milan. Emoce. V Praze: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-614-2.
SLAMĚNÍK, Ivan. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada, 2011. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3311-1.
NAKONEČNÝ, Milan. Emoce a motivace: určeno pro posl. fak. filosof. Praha: SPN, 1973.
NAKONEČNÝ, Milan. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0763-6.
EDWARDS, David C. Motivation: evolutionary, physiological, cognitive, and social influences. Thousand Oaks, Calif.: Sage, c1999. ISBN 07-619-0832-3.
HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0221-9.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie pocitů štěstí: současný stav poznání. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4436-0.