Bakalářská práce se zabývá problematikou školního hodnocení a jeho dvěma možnými formami, které se v českém školství mohou užívat. Zaměřuje se na dvě konkrétní základní školy, přičemž jedna je alternativní waldorfská a užívá hodnocení slovní, druhá je tradiční a užívá běžnou klasifikaci. Práci tvoří dvě části. Teoretická část definuje hodnocení a jeho specifické oblasti, formy hodnocení, představuje obě základní školy a waldorfskou pedagogiku. Praktická část se zaměřuje na způsob a průběh hodnocení v praxi, obsahuje metodologii výzkumu, sběr dat pomocí metody pozorování a následně jejich zpracování a interpretaci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the use of the school evaluation and its two specific forms used in Czech Republic. The thesis is focused on two different elementary schools, the first one is a traditional school using a classification and marking, the second one is an alternative waldorf school using the verbal assessment. The thesis consists of two parts. The theoretical part defines the school evaluation, its specifics and forms, then introduces the elementary schools and waldorf education. The practical part is focused on using different evaluation forms and methods in school lessons, and also contains the metodology of the research and its results.
Klíčová slova
Hodnocení, školní hodnocení, slovní hodnocení, klasifikace, známkování, alternativní školství, waldorfská pedagogika, waldorfská škola
Klíčová slova v angličtině
Evaluation, school assesment, school evaluation, verbal assesment, classification, marking, alternative school, waldorf school, waldorf education
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou školního hodnocení a jeho dvěma možnými formami, které se v českém školství mohou užívat. Zaměřuje se na dvě konkrétní základní školy, přičemž jedna je alternativní waldorfská a užívá hodnocení slovní, druhá je tradiční a užívá běžnou klasifikaci. Práci tvoří dvě části. Teoretická část definuje hodnocení a jeho specifické oblasti, formy hodnocení, představuje obě základní školy a waldorfskou pedagogiku. Praktická část se zaměřuje na způsob a průběh hodnocení v praxi, obsahuje metodologii výzkumu, sběr dat pomocí metody pozorování a následně jejich zpracování a interpretaci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the use of the school evaluation and its two specific forms used in Czech Republic. The thesis is focused on two different elementary schools, the first one is a traditional school using a classification and marking, the second one is an alternative waldorf school using the verbal assessment. The thesis consists of two parts. The theoretical part defines the school evaluation, its specifics and forms, then introduces the elementary schools and waldorf education. The practical part is focused on using different evaluation forms and methods in school lessons, and also contains the metodology of the research and its results.
Klíčová slova
Hodnocení, školní hodnocení, slovní hodnocení, klasifikace, známkování, alternativní školství, waldorfská pedagogika, waldorfská škola
Klíčová slova v angličtině
Evaluation, school assesment, school evaluation, verbal assesment, classification, marking, alternative school, waldorf school, waldorf education
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je obeznámit se s výukovým procesem obecně a poznat, jak se jeví v praxi, pokud je veden učitelem, který je orientován především na osobnost žáka a jeho potřeby. Zjistíme tedy, co toto pojetí obnáší, na co působí ať už kladně či záporně a budeme pozorovat rozdíly mezi vyučováním na tradiční škole a alternativní Waldorfské škole.
Teoretická část
- popsat vyučovací proces
- představit subjekty vyučovacího procesu
- definovat Caselmannovu typologii učitele
- vysvětlit waldorfskou pedagogiku
- vymezit vztah mezi učitelem a žákem
Praktická část:
- pozorovat vyučovací proces
- pozorovat volbu metod, prostředků, hodnocení
- porovnat vztah mezi učitelem a žákem: základní škola s tradičním typem vyučování vs. vztah mezi učitelem a žákem: waldorfská základní škola
- specifikovat rozdíly v pojetí výchovně-vzdělávacího procesu na tradiční x Waldorfské
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je obeznámit se s výukovým procesem obecně a poznat, jak se jeví v praxi, pokud je veden učitelem, který je orientován především na osobnost žáka a jeho potřeby. Zjistíme tedy, co toto pojetí obnáší, na co působí ať už kladně či záporně a budeme pozorovat rozdíly mezi vyučováním na tradiční škole a alternativní Waldorfské škole.
Teoretická část
- popsat vyučovací proces
- představit subjekty vyučovacího procesu
- definovat Caselmannovu typologii učitele
- vysvětlit waldorfskou pedagogiku
- vymezit vztah mezi učitelem a žákem
Praktická část:
- pozorovat vyučovací proces
- pozorovat volbu metod, prostředků, hodnocení
- porovnat vztah mezi učitelem a žákem: základní škola s tradičním typem vyučování vs. vztah mezi učitelem a žákem: waldorfská základní škola
- specifikovat rozdíly v pojetí výchovně-vzdělávacího procesu na tradiční x Waldorfské
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007, 265 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 978802472863.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Vyd. 1. Brno: Paido, 2005, 165 s. ISBN 8073151049.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Interakce učitele a žáků: dotazník pro žáky. Vyd. 1. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2011, 22 s. ISBN 978-80-87063-41-5.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 978-80-7367-628-5.
KOLÁŘ, Zdeněk, VALIŠOVÁ, Alena. Analýza vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 232 s. ISBN 978-80-247-2857-5.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2012, 164 s. ISBN 978-80-262-0052-9.
LANGOVÁ, Marta. Učitel v pedagogických situacích: kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1992, 96 s. ISBN 80-7066-613-7.
POHNĚTALOVÁ, Yveta a Vladimír VÁCLAVÍK. Alternativní edukační koncepce v současné pedagogické praxi. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014, 134 s. ISBN 978-80-7435-501-1.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 8071785849.
PRŮCHA, J., & Walterová, E., & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál
SKALKOVÁ, Jarmila. K základům vyučovacího procesu. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 254 s.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
ULLRICH, Heiner. Svobodné waldorfské školy na miskách vah. Praha: Dingir, 2011, 16 s. ISBN 978-80-86779-15-7.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007, 265 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 978802472863.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Vyd. 1. Brno: Paido, 2005, 165 s. ISBN 8073151049.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Interakce učitele a žáků: dotazník pro žáky. Vyd. 1. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2011, 22 s. ISBN 978-80-87063-41-5.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 978-80-7367-628-5.
KOLÁŘ, Zdeněk, VALIŠOVÁ, Alena. Analýza vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 232 s. ISBN 978-80-247-2857-5.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2012, 164 s. ISBN 978-80-262-0052-9.
LANGOVÁ, Marta. Učitel v pedagogických situacích: kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1992, 96 s. ISBN 80-7066-613-7.
POHNĚTALOVÁ, Yveta a Vladimír VÁCLAVÍK. Alternativní edukační koncepce v současné pedagogické praxi. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014, 134 s. ISBN 978-80-7435-501-1.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 8071785849.
PRŮCHA, J., & Walterová, E., & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál
SKALKOVÁ, Jarmila. K základům vyučovacího procesu. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 254 s.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
ULLRICH, Heiner. Svobodné waldorfské školy na miskách vah. Praha: Dingir, 2011, 16 s. ISBN 978-80-86779-15-7.