Diplomová práce je zaměřená na prevenci rizika vzniku specifických poruch učení u předškolních dětí. Hlavním cílem této práce bylo vytvoření metodického materiálu pro děti předškolního věku, který by měl napomáhat děti co nejvíce rozvíjet a připravovat je na vstup do školy. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část je rozdělená do tří kapitol. První kapitola popisuje dítě předškolního věku a jeho rozvoj v oblasti tělesné, kognitivní, řečové a sociální. Další kapitola definuje předškolní vzdělávání, jeho cíle a obsah. Poslední kapitola se věnuje specifických poruchám učení. Zde je zmíněná definice, etiologie, klasifikace a nejčastější typy v České republice včetně symptomatologie.
Praktická část popisuje detailní tvorbu metodického materiálu včetně inspirace. Dále je zde zmíněn proces ověřování metodického materiálu na dětech předškolního věku s cílem zjistit, zda děti pracovním listům rozumí. Výsledky znázorňují,
zda děti daným pracovním listům rozuměly a zda mají pracovní listy nějaké nedostatky, které je potřeba změnit.
Metodický materiál není součástí diplomové práce. Je volně svázán.
Anotace v angličtině
The Master thesis is focused on prevention of specific learning disabilities in pre-school children. The main aim of this work was the creation of a methodical material for pre-school children, which should help children develop as much as possible and prepare them for school entrance. The thesis is devide to theoretical and practical parts.
The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter describes the child of pre-school age and its development in the area of physical, cognitive, speech and social. The next chapter defines pre-school education, its aims and content. The last chapter deals with specific learning disorders. Here is the definition, etiology, classification and the most common types in the Czech Republic, including symptomatology.
The practical part describes detailed creation of methodical material including inspiration. There is also mentioned the process of verification of methodical material on pre-school children in order to find out if the children understand the worksheets. The results show whether the children understood the worksheets and whether the worksheets had any deficiencies that need to be changed. Methodological material is not part of the diploma thesis. He is freely bound.
Klíčová slova
Metodický materiál, specifické poruchy učení, děti předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Methodical material, specific learning disorders, preschool children
Rozsah průvodní práce
69 S. + 7 s. přílohy
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřená na prevenci rizika vzniku specifických poruch učení u předškolních dětí. Hlavním cílem této práce bylo vytvoření metodického materiálu pro děti předškolního věku, který by měl napomáhat děti co nejvíce rozvíjet a připravovat je na vstup do školy. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část je rozdělená do tří kapitol. První kapitola popisuje dítě předškolního věku a jeho rozvoj v oblasti tělesné, kognitivní, řečové a sociální. Další kapitola definuje předškolní vzdělávání, jeho cíle a obsah. Poslední kapitola se věnuje specifických poruchám učení. Zde je zmíněná definice, etiologie, klasifikace a nejčastější typy v České republice včetně symptomatologie.
Praktická část popisuje detailní tvorbu metodického materiálu včetně inspirace. Dále je zde zmíněn proces ověřování metodického materiálu na dětech předškolního věku s cílem zjistit, zda děti pracovním listům rozumí. Výsledky znázorňují,
zda děti daným pracovním listům rozuměly a zda mají pracovní listy nějaké nedostatky, které je potřeba změnit.
Metodický materiál není součástí diplomové práce. Je volně svázán.
Anotace v angličtině
The Master thesis is focused on prevention of specific learning disabilities in pre-school children. The main aim of this work was the creation of a methodical material for pre-school children, which should help children develop as much as possible and prepare them for school entrance. The thesis is devide to theoretical and practical parts.
The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter describes the child of pre-school age and its development in the area of physical, cognitive, speech and social. The next chapter defines pre-school education, its aims and content. The last chapter deals with specific learning disorders. Here is the definition, etiology, classification and the most common types in the Czech Republic, including symptomatology.
The practical part describes detailed creation of methodical material including inspiration. There is also mentioned the process of verification of methodical material on pre-school children in order to find out if the children understand the worksheets. The results show whether the children understood the worksheets and whether the worksheets had any deficiencies that need to be changed. Methodological material is not part of the diploma thesis. He is freely bound.
Klíčová slova
Metodický materiál, specifické poruchy učení, děti předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Methodical material, specific learning disorders, preschool children
Zásady pro vypracování
1. Základní myšlenka
2. Studium literatury
3. Vymezení cíle výzkumu
4. Tvorba pracovních listů
5. Výběr zkoumaného vzorku
6. Průběžný sběr dat
7. Průběžné zpracování a analýza získaných dat
8. Průběžná interpretace dat
9. Závěr, doporučení
Zásady pro vypracování
1. Základní myšlenka
2. Studium literatury
3. Vymezení cíle výzkumu
4. Tvorba pracovních listů
5. Výběr zkoumaného vzorku
6. Průběžný sběr dat
7. Průběžné zpracování a analýza získaných dat
8. Průběžná interpretace dat
9. Závěr, doporučení
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016, 437 s. ISBN 978-80-262-0982-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
ČERNÁ, Marie a Iva STRNADOVÁ. Dyslexie: texty a hry pro děti s dyslexií. Ilustroval Milan STARÝ. Praha: Fragment, 2006, 79 s. ISBN 8025302776.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vydání dvanácté. Praha: Portál, 2015, 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vyd. 4. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2007, 63 s., [20] obr. příl. ISBN 9788073672621.
SVOBODA, Pavel. Cvičení pro rozvoj čtení: pro začínající čtenáře a děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2008, 55 s. ISBN 978-80-7367-396-3.
HAZUKOVÁ, Helena, Martina LIETAVCOVÁ, Hana ŠTEFÁNKOVÁ, Alena VÁCHOVÁ a Hana VÁŇOVÁ. Rozvíjíme rozumové schopnosti dětí: dítě a jeho psychika - poznávací schopnosti a funkce. Praha: Raabe, 2014, 164 s. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-169-4.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016, 437 s. ISBN 978-80-262-0982-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
ČERNÁ, Marie a Iva STRNADOVÁ. Dyslexie: texty a hry pro děti s dyslexií. Ilustroval Milan STARÝ. Praha: Fragment, 2006, 79 s. ISBN 8025302776.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vydání dvanácté. Praha: Portál, 2015, 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vyd. 4. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2007, 63 s., [20] obr. příl. ISBN 9788073672621.
SVOBODA, Pavel. Cvičení pro rozvoj čtení: pro začínající čtenáře a děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2008, 55 s. ISBN 978-80-7367-396-3.
HAZUKOVÁ, Helena, Martina LIETAVCOVÁ, Hana ŠTEFÁNKOVÁ, Alena VÁCHOVÁ a Hana VÁŇOVÁ. Rozvíjíme rozumové schopnosti dětí: dítě a jeho psychika - poznávací schopnosti a funkce. Praha: Raabe, 2014, 164 s. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-169-4.
Přílohy volně vložené
Metodický materiál zaměřený na předcházení rizika vzniku specifických poruch učení u předškolních dětí (metodická příručka, 100 pracovních listů)