Bakalářská práce se zabývá využitím kresebné techniky k rozvoji komunikačních kompetencí u dvou skupin dětí v předškolním věku s narušenou komunikační schopností. První část práce analyzuje kresbu a komunikaci v kontextu předškolního věku a je východiskem pro praktickou část. V druhé části aplikujeme metodu pozorování pro vyhodnocení významu komunikačních a sociálních dovedností v průběhu kresebné činnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with using drawing technique for development of communicative competence of two groups of preschool children with communication disability. The first part of the thesis analyses drawing and communication in the context of preschool age and it is the starting point for the practical part. In the second part we apply the method of observation for evaluation of the role of communication and social skills during the process of drawing.
Klíčová slova
komunikační kompetence, kresba, předškolní věk, narušená komunikační schopnost
Klíčová slova v angličtině
communicative competence, drawing technique, pre-school age, communication disability
Rozsah průvodní práce
58 s. (108 952 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím kresebné techniky k rozvoji komunikačních kompetencí u dvou skupin dětí v předškolním věku s narušenou komunikační schopností. První část práce analyzuje kresbu a komunikaci v kontextu předškolního věku a je východiskem pro praktickou část. V druhé části aplikujeme metodu pozorování pro vyhodnocení významu komunikačních a sociálních dovedností v průběhu kresebné činnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with using drawing technique for development of communicative competence of two groups of preschool children with communication disability. The first part of the thesis analyses drawing and communication in the context of preschool age and it is the starting point for the practical part. In the second part we apply the method of observation for evaluation of the role of communication and social skills during the process of drawing.
Klíčová slova
komunikační kompetence, kresba, předškolní věk, narušená komunikační schopnost
Klíčová slova v angličtině
communicative competence, drawing technique, pre-school age, communication disability
Zásady pro vypracování
- studium doporučené literatury
- stanovení metodologie
- zpracování teoretické části práce
- provedení praktické části
- zpracování praktické části práce
- vyvození závěru
Zásady pro vypracování
- studium doporučené literatury
- stanovení metodologie
- zpracování teoretické části práce
- provedení praktické části
- zpracování praktické části práce
- vyvození závěru
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 978-80-210-4454-8.
DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. Praha: Grada, 2008, 502 s. Expert. ISBN 978-80-247-2018-0.
FICHNOVÁ, Katarína a Eva SZOBIOVÁ. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2. Přeložil Hana VAŇKOVÁ. Praha: Portál, 2012, 130 s. ISBN 978-80-262-0195-3.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006, 224 s. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9..
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2007, 62 s. ISBN 978-80-7367-244-7.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing, 2011, 199 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3603-7.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002, 125 s. ISBN 8071785997.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 978-80-210-4454-8.
DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. Praha: Grada, 2008, 502 s. Expert. ISBN 978-80-247-2018-0.
FICHNOVÁ, Katarína a Eva SZOBIOVÁ. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2. Přeložil Hana VAŇKOVÁ. Praha: Portál, 2012, 130 s. ISBN 978-80-262-0195-3.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006, 224 s. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9..
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2007, 62 s. ISBN 978-80-7367-244-7.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing, 2011, 199 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3603-7.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002, 125 s. ISBN 8071785997.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.