Diplomová práce mapuje postoje žáků gymnázií ke zdraví.
Práce má dvě části. V teoretické části se zabýváme zdravím
a jeho determinantami a výchovou ke zdraví. Poté se
věnujeme adolescenci, což je vývojové období, ve kterém se
žáci gymnázií nacházejí. Popisujeme její časové vymezení,
změny kognitivní a emoční, identitu a socializaci
dospívajících, jejich vztah k sexualitě a partnerství
a v neposlední řadě také ke zdraví. Závěr teoretické části je
věnován postojům a jejich vytváření, změně a jejich měření
a také postoji ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Druhou
částí je část metodická. Náplní je zjistit postoje žáků
gymnázií ke zdraví. K výzkumu jsme použili metodu
dvoufaktorového sémantického diferenciálu. Z výzkumného
šetření bylo zjištěno, že postoje žáků gymnázií se odlišují
v závislosti na pohlaví, u dalších sledovaných proměnných
nebyl zaznamenán statisticky významný rozdíl. Vzhledem
k vývojovému období respondentů a důležitosti jejich
postojů ke zdraví a životnímu stylu by bylo vhodné věnovat
se tomuto tématu nadále.
Annotation in English
The aim of this diploma thesis was to focus on the attitude of
high school students towards health. The thesis has two
parts. The theoretical part is based on health, its determinants
and health education. The centre of our interest is
adolescence, a transitional stage of high school students. We
describe its time definition, cognitive and emotional
changes, identity and socialisation of young adults, their
connection to sexuality, relationships and health. The end of
the theoretical part is dedicated to students' attitude, how
they build it, change it and its measuring, their attitude
towards health and healthy life-style. The second part is
practical. The aim of this part is to identify high school
students' attitude towards health. We used a twodimensional
semantic differential method. We found that
students' attitude varies based on gender. We didn't find any
statistically significant results in other variables. Considering
the transitional stage the respondents are in and the
importance of their attitude towards health we suggest it is
necessary to continue focusing on this topic.
Keywords
zdraví, životní styl, adolescence, postoje, sémantický
diferenciál
Diplomová práce mapuje postoje žáků gymnázií ke zdraví.
Práce má dvě části. V teoretické části se zabýváme zdravím
a jeho determinantami a výchovou ke zdraví. Poté se
věnujeme adolescenci, což je vývojové období, ve kterém se
žáci gymnázií nacházejí. Popisujeme její časové vymezení,
změny kognitivní a emoční, identitu a socializaci
dospívajících, jejich vztah k sexualitě a partnerství
a v neposlední řadě také ke zdraví. Závěr teoretické části je
věnován postojům a jejich vytváření, změně a jejich měření
a také postoji ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Druhou
částí je část metodická. Náplní je zjistit postoje žáků
gymnázií ke zdraví. K výzkumu jsme použili metodu
dvoufaktorového sémantického diferenciálu. Z výzkumného
šetření bylo zjištěno, že postoje žáků gymnázií se odlišují
v závislosti na pohlaví, u dalších sledovaných proměnných
nebyl zaznamenán statisticky významný rozdíl. Vzhledem
k vývojovému období respondentů a důležitosti jejich
postojů ke zdraví a životnímu stylu by bylo vhodné věnovat
se tomuto tématu nadále.
Annotation in English
The aim of this diploma thesis was to focus on the attitude of
high school students towards health. The thesis has two
parts. The theoretical part is based on health, its determinants
and health education. The centre of our interest is
adolescence, a transitional stage of high school students. We
describe its time definition, cognitive and emotional
changes, identity and socialisation of young adults, their
connection to sexuality, relationships and health. The end of
the theoretical part is dedicated to students' attitude, how
they build it, change it and its measuring, their attitude
towards health and healthy life-style. The second part is
practical. The aim of this part is to identify high school
students' attitude towards health. We used a twodimensional
semantic differential method. We found that
students' attitude varies based on gender. We didn't find any
statistically significant results in other variables. Considering
the transitional stage the respondents are in and the
importance of their attitude towards health we suggest it is
necessary to continue focusing on this topic.
Keywords
zdraví, životní styl, adolescence, postoje, sémantický
diferenciál
1. Shromažďování podkladů pro tvorbu diplomové práce. 2. Zpracování teoretické části práce. 3. Příprava výzkumné části práce. 4. Realizace výzkumného šetření. 5. Analýza získaných dat. 6. Závěrečné zhodnocení.
Research Plan
1. Shromažďování podkladů pro tvorbu diplomové práce. 2. Zpracování teoretické části práce. 3. Příprava výzkumné části práce. 4. Realizace výzkumného šetření. 5. Analýza získaných dat. 6. Závěrečné zhodnocení.
Recommended resources
1.CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. 2., dopl. a přeprac. vyd.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. 376 s. Monografie. ISBN 978-80-244-2295-4.2.KRAUS, Blahoslav et al. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006. 156 s. ISBN 80-7315-125-1.3.KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 279 s. ISBN 80-7178-774-4.4.MACHOVÁ, Jitka a kol. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. 312 s. Pedagogika. ISBN 78-80-247-5351-5.5.ORVIN,George H. Dospívání: kniha pro rodiče: adolescenti, rodiny a rodiče: normálnost a adolescence: riskantní chování adolescentů: přechod do dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. 180 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-0124-3.6.ŘEHULKA, Evžen. Zdraví - učitelé - škola. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 211 stran. ISBN 978-80-210-8254-0.7.SAK, Petr. Proměny české mládeže: česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Vyd. 1. Praha: Petrklíč, 2000. 291 s. ISBN 80-7229-042-8.8.VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010. 467 s. ISBN 978-80-246-1832-6.9.VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání.Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Recommended resources
1.CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. 2., dopl. a přeprac. vyd.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. 376 s. Monografie. ISBN 978-80-244-2295-4.2.KRAUS, Blahoslav et al. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006. 156 s. ISBN 80-7315-125-1.3.KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 279 s. ISBN 80-7178-774-4.4.MACHOVÁ, Jitka a kol. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. 312 s. Pedagogika. ISBN 78-80-247-5351-5.5.ORVIN,George H. Dospívání: kniha pro rodiče: adolescenti, rodiny a rodiče: normálnost a adolescence: riskantní chování adolescentů: přechod do dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. 180 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-0124-3.6.ŘEHULKA, Evžen. Zdraví - učitelé - škola. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 211 stran. ISBN 978-80-210-8254-0.7.SAK, Petr. Proměny české mládeže: česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Vyd. 1. Praha: Petrklíč, 2000. 291 s. ISBN 80-7229-042-8.8.VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010. 467 s. ISBN 978-80-246-1832-6.9.VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání.Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.