Tato bakalářská práce pojednává o problematice inkluzivního vzdělávání žáků s mentální retardací. Cílem je zjistit názory a postoje pedagogů na proces integrace žáků s lehkým mentálním postižením a zhodnotit průběh a podmínky této integrace. Celá práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se věnuje obecnému vymezení termínu mentální retardace, klasifikací a etologií. Zabývá se také charakteristikou osobnosti jedinců s mentálním postižením. Druhá kapitola pojednává o inkluzivním vzdělávání. Zahrnuje rozdíly pojmů inkluze a integrace. Vymezuje možnosti vzdělávání žáků s mentálním postižením a popisuje podmínky inkluzivního vzdělávání. Třetí kapitola se zaměřuje na kategorii jedinců s lehkým mentálním postižením. Zabývá se problematikou integrace těchto žáků v běžných základních školách v okrese Uherské Hradiště.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the issue of inclusive education of pupils with mental retardation. The objective of this work is to find out the views and attitudes of teachers concerning the process of integration of pupils with the light mental disabilities and to evaluate the course and conditions of this integration. This work is divided into three chapters. The first chapter focuses on general definition in the term of mental retardation, classifications and ethology. It concerns the personal characteristics of individuals with mental disabilities. The second chapter deals with inclusive education. It includes differences in the terms of inclusion and integration. It defines the possibilities of education of pupils with mental disabilities and describes the conditions of inclusive education. The third chapter focuses on individuals with light mental disability. It deals with the integration of these pupils in common primary schools in the district of Uherské Hradiště.
Klíčová slova
mentální retardace, lehké mentální postižení, integrace, inkluzivní vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby
Tato bakalářská práce pojednává o problematice inkluzivního vzdělávání žáků s mentální retardací. Cílem je zjistit názory a postoje pedagogů na proces integrace žáků s lehkým mentálním postižením a zhodnotit průběh a podmínky této integrace. Celá práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se věnuje obecnému vymezení termínu mentální retardace, klasifikací a etologií. Zabývá se také charakteristikou osobnosti jedinců s mentálním postižením. Druhá kapitola pojednává o inkluzivním vzdělávání. Zahrnuje rozdíly pojmů inkluze a integrace. Vymezuje možnosti vzdělávání žáků s mentálním postižením a popisuje podmínky inkluzivního vzdělávání. Třetí kapitola se zaměřuje na kategorii jedinců s lehkým mentálním postižením. Zabývá se problematikou integrace těchto žáků v běžných základních školách v okrese Uherské Hradiště.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the issue of inclusive education of pupils with mental retardation. The objective of this work is to find out the views and attitudes of teachers concerning the process of integration of pupils with the light mental disabilities and to evaluate the course and conditions of this integration. This work is divided into three chapters. The first chapter focuses on general definition in the term of mental retardation, classifications and ethology. It concerns the personal characteristics of individuals with mental disabilities. The second chapter deals with inclusive education. It includes differences in the terms of inclusion and integration. It defines the possibilities of education of pupils with mental disabilities and describes the conditions of inclusive education. The third chapter focuses on individuals with light mental disability. It deals with the integration of these pupils in common primary schools in the district of Uherské Hradiště.
Klíčová slova
mentální retardace, lehké mentální postižení, integrace, inkluzivní vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby
1. Konzultace s vedoucím práce - obsah, postup jednotlivých částí práce
2. Vyhledávání odborné literatury k tématu páce
3. Pravidelná konzultace s vedoucím bakalářské práce
4. Zhodnocení jednotlivých částí práce
5. Závěr bakalářské práce
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce - obsah, postup jednotlivých částí práce
2. Vyhledávání odborné literatury k tématu páce
3. Pravidelná konzultace s vedoucím bakalářské práce
4. Zhodnocení jednotlivých částí práce
5. Závěr bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Milan; MÜLLER, Oldřich. Psychopedie. 3. vyd. Praha: Parta, 2007. 386 s. ISBN 978-80-7320-099-2.
MÜLLER, O. Lehká mentální retardace v pedagogickopsychologickém kontextu. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0207-6.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada Publishing, 2012, 349 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3829-1.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7.
BENDOVÁ, P. a P. ZIKL, 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. 1. vyd. Praha:Grada. 144 s. ISBN 978-80-247-3854-3.
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami.
Brno : Sursum Tišnov, 2005, 2007 (revize). ISBN 80-210-3819-5.
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Milan; MÜLLER, Oldřich. Psychopedie. 3. vyd. Praha: Parta, 2007. 386 s. ISBN 978-80-7320-099-2.
MÜLLER, O. Lehká mentální retardace v pedagogickopsychologickém kontextu. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0207-6.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada Publishing, 2012, 349 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3829-1.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7.
BENDOVÁ, P. a P. ZIKL, 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. 1. vyd. Praha:Grada. 144 s. ISBN 978-80-247-3854-3.
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami.
Brno : Sursum Tišnov, 2005, 2007 (revize). ISBN 80-210-3819-5.