Tato diplomová práce se zabývá regionální identitou obyvatel na Slavičínsku, které představuje přechodnou oblast kulturně- historického regionu. V rámci dotazníkového šetření proběhlo i mentální mapování, jehož cílem bylo zjistit povědomí obyvatel o územním rozsahu Slavičínska a také o průběhu hranice mezi Valašskem a zbytkem území. Cílem analýzy vybraných dotazníkových otázek bylo zhodnotit symbolický tvar regionu Slavičínska.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the inhabitants' regional identity of the Slavičínsko region which represents an intermediate part of the historical and cultural region. Within the questionnaire survey was also realized mental mapping which should find out inhabitants' awareness about Slavičínsko region extent and boundaries of the Wallachia region. The aim of the chosen questionnaire's questions was to evaluate the symbolic shape of the Slavičínsko region.
Klíčová slova
region, regionální identita, hranice, mentální mapa, dotazníkové šetření, Valašsko, region Slavičínsko
Tato diplomová práce se zabývá regionální identitou obyvatel na Slavičínsku, které představuje přechodnou oblast kulturně- historického regionu. V rámci dotazníkového šetření proběhlo i mentální mapování, jehož cílem bylo zjistit povědomí obyvatel o územním rozsahu Slavičínska a také o průběhu hranice mezi Valašskem a zbytkem území. Cílem analýzy vybraných dotazníkových otázek bylo zhodnotit symbolický tvar regionu Slavičínska.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the inhabitants' regional identity of the Slavičínsko region which represents an intermediate part of the historical and cultural region. Within the questionnaire survey was also realized mental mapping which should find out inhabitants' awareness about Slavičínsko region extent and boundaries of the Wallachia region. The aim of the chosen questionnaire's questions was to evaluate the symbolic shape of the Slavičínsko region.
Klíčová slova
region, regionální identita, hranice, mentální mapa, dotazníkové šetření, Valašsko, region Slavičínsko
Diplomová práce se zabývá vybranými aspekty regionální identity přechodné oblasti kulturně-historického regionu. Jádro práce bude představovat analýza územního rozsahu přechodné oblasti kulturně-historického regionu, Slavičínska, z pohledu jeho obyvatel. Zájmové území se nachází na rozhraní dvou tradičních kulturně-historických regionů s vysokou mírou regionální identity, jejichž hranice ovšem vykazují fuzzy charakter. Protože se dá území zkoumané přechodné oblasti jen těžko vymezit, diplomová práce se zaměřuje především na představu obyvatel o územním rozsahu jejich regionu. Zabývá se také pojetím obyvatel o průběhu hranice mezi jedním z kulturně-historických celků Valašskem a zbytkem území. Kromě toho se práce taktéž zaměřuje na hodnocení hlavních prvků symbolického tvaru zájmového území.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá vybranými aspekty regionální identity přechodné oblasti kulturně-historického regionu. Jádro práce bude představovat analýza územního rozsahu přechodné oblasti kulturně-historického regionu, Slavičínska, z pohledu jeho obyvatel. Zájmové území se nachází na rozhraní dvou tradičních kulturně-historických regionů s vysokou mírou regionální identity, jejichž hranice ovšem vykazují fuzzy charakter. Protože se dá území zkoumané přechodné oblasti jen těžko vymezit, diplomová práce se zaměřuje především na představu obyvatel o územním rozsahu jejich regionu. Zabývá se také pojetím obyvatel o průběhu hranice mezi jedním z kulturně-historických celků Valašskem a zbytkem území. Kromě toho se práce taktéž zaměřuje na hodnocení hlavních prvků symbolického tvaru zájmového území.
Seznam doporučené literatury
Heřmanová, E., Chromý, P. a kol. (2009): Kulturní regiony a geografie kultury. 1. vyd. Praha: ASPI, a. s. ISBN 978-80-7357- 339-3
Chromý, P., Skála, J. (2010): Kulturně-geografické aspekty rozvoje příhraničních periferií: Analýza vybraných složek územní identity obyvatelstva Sušicka. Geografie, 115, č. 2. Praha
Paasi, A. (2003): Region and Place: Regional Identity in Question. Progress in Human Geography 27, 4. . University of Oulu, Finland.
Paasi, A. (1986): The institutionalization of regions: a theoretical framework for understanding the emergence of regions and the constitution of regional identity. Fennia, vol. 164 (1986), issue 1, pp.105-146.
Raagmaa, G. (2002): Regional Identity in Regional Development and Planning. European Planning Studies, Vol. 10, No. 1. University of Tartu, Estonia.
Roubal, O. (2002): Regionální identita obyvatel (české části) euroregionu Nisa. Česká geografická společnost. Ústí nad Labem.
Semian, M. (2012): Název jako symbol regionu. Historická geografie 38/2, pp. 335-352. Univerzita Karlova v Praze, Praha.
Semian, M. (2012):Searching for the Territorial Shape of a Region in Regional Consciousness: The Český ráj (Bohemian Paradise), Czech Republic. Moravian Geographical Reports 20/2, pp. 25-35. ACAD SCI CZECH REPUBLIC, INST GEONICS.
Siwek, T., Bogdová, K. (2007): České kulturně-historické regiony ve vědomí svých obyvatel. Sociologický časopis, Vol. 43, No. 4. Sociologický ústav AV ČR, v.v.i., Praha .
Šerý, M., Šimáček, P. (2013): Vnímání hranic obyvatelstvem regionů s rozdílnou kontinuitou socio-historického vývoje jako dílčí aspekt jejich regionální identity. Geografie, roč. 118, č. 4, s. 392414. ISSN 1212-0014.
Seznam doporučené literatury
Heřmanová, E., Chromý, P. a kol. (2009): Kulturní regiony a geografie kultury. 1. vyd. Praha: ASPI, a. s. ISBN 978-80-7357- 339-3
Chromý, P., Skála, J. (2010): Kulturně-geografické aspekty rozvoje příhraničních periferií: Analýza vybraných složek územní identity obyvatelstva Sušicka. Geografie, 115, č. 2. Praha
Paasi, A. (2003): Region and Place: Regional Identity in Question. Progress in Human Geography 27, 4. . University of Oulu, Finland.
Paasi, A. (1986): The institutionalization of regions: a theoretical framework for understanding the emergence of regions and the constitution of regional identity. Fennia, vol. 164 (1986), issue 1, pp.105-146.
Raagmaa, G. (2002): Regional Identity in Regional Development and Planning. European Planning Studies, Vol. 10, No. 1. University of Tartu, Estonia.
Roubal, O. (2002): Regionální identita obyvatel (české části) euroregionu Nisa. Česká geografická společnost. Ústí nad Labem.
Semian, M. (2012): Název jako symbol regionu. Historická geografie 38/2, pp. 335-352. Univerzita Karlova v Praze, Praha.
Semian, M. (2012):Searching for the Territorial Shape of a Region in Regional Consciousness: The Český ráj (Bohemian Paradise), Czech Republic. Moravian Geographical Reports 20/2, pp. 25-35. ACAD SCI CZECH REPUBLIC, INST GEONICS.
Siwek, T., Bogdová, K. (2007): České kulturně-historické regiony ve vědomí svých obyvatel. Sociologický časopis, Vol. 43, No. 4. Sociologický ústav AV ČR, v.v.i., Praha .
Šerý, M., Šimáček, P. (2013): Vnímání hranic obyvatelstvem regionů s rozdílnou kontinuitou socio-historického vývoje jako dílčí aspekt jejich regionální identity. Geografie, roč. 118, č. 4, s. 392414. ISSN 1212-0014.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
mapy, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v úvodu své obhajoby seznámila komisí s hlavním předmětem a také cíli své práce, jímž bylo především zhodnocení regionální identity na Slavičínsku. Představila hlavní výzkumné otázky a také teoretická východiska výzkumu. Jako hlavní metody výzkumu použila rešerši literatury a dotazníkové šetření, kterého se zůčastnilo 150 respondentů. V další části obhajoby se studentka zaměřila na hlavní výsledky své práce a v krátkosti shrnula hlavní závěry.
V reakci na posudky vedoucího a oponenta práce se studentka zaměřila na:
-Vyhodnocování otázky č. 16 z dotazníku - Bylo vyhodnocováno zvlášť. Všechny otázky nebyly vyhodnocovány všechny, protože v rámci BP jsem vyhodnocovala některé otázky, v rámci DP jsem vyhodnocovala a analyzovala další otázky. Kdybych chtěla vyhodnocovat a zpracovávat všechny otázky, byla by práce velmi obsáhlá.
-Vysvětlení termínu "procentní bod" - Studentka porovnávala dva procentní údaje a procentním bodem porovnávala tyto procentní údaje. Studentka přiznává, že vlastně vůbec neví, co tímto chtěla vyjádřit. V práci bylo toto použití zbytečné.
-obecnější závěry, které realizované šetření přineslo - Většina obyvatel se považuje za součást tohoto regionu, cítí se s ním být spjati, nějakým způsobem se identifikují s tímto regionem.
V diskusi:
- dr. Šímáček: Líbí se mi zvolené téma vzhledem k území. Jak proběhl výběr respondentů? Určitý počet lidí zastupovalo každou obec? Někdo nazval území Valašským Slováckem. Z které byl respondent obce? - Studentka: To si už nevzpomenu. Dále se zaměřili na nářečí.