Diplomová práce "Spolupráce asistenta pedagoga v procesu strukturovaného učení u žáka s atypickým autismem" se zaměřuje na výchovně vzdělávací proces žáka s atypickým autismem v rámci běžné základní školy. Práce vymezuje pojmy: poruchy autistického spektra,strukturované učení, asistent pedagoga. V rámci PAS je přiblížena triáda problémových oblastí, ale i nespecifické rysy. Blíže představen je atypický autismus. Oblast strukturovaného učení nastiňuje své principy, motivaci a metody. Na pozici asistenta pedagoga je nahlíženo ze
strany zákona a osobnostních předpokladů.Výzkumná část se zabývá procesem vzdělávání konkrétního jedince s atypickým autismem na běžném typu základní školy. Diplomová práce poukazuje na důležité aspekty ve vzdělávacím procesu žáka s atypickým autismem a také na místa, která mohou být v tomto procesu zdrojem komplikací
Anotace v angličtině
This diploma thesis called "Co-operation of the assistant and the schoolteacher in the course of structured learninng of the pupil with atypical autism" is focused on the pupil with atypical autism in educational and learning process at regular primary school. The thesis specifies such terms as autistic disorder, structured learning, assistant of the schoolteacher.
The typical difficulties of the autistic disorders are defined as well as non distinctive features.Atypical autism is introduced. The field of structured learning brings its principles, motivation and methods. The assistant of the schoolteacher has been considered from the legal point of view and personal requiements as well. The research section looks into the educational process of the particular individual with atypical autism at the regular priamary school. This diploma thesis points to the important aspects of the educational process of this pupil and possible causes of inconveniences.
Autisic disorder, atypical autism, structured learning, assistant of the
schoolteacher, communication, suport, self-reliance.
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Spolupráce asistenta pedagoga v procesu strukturovaného učení u žáka s atypickým autismem" se zaměřuje na výchovně vzdělávací proces žáka s atypickým autismem v rámci běžné základní školy. Práce vymezuje pojmy: poruchy autistického spektra,strukturované učení, asistent pedagoga. V rámci PAS je přiblížena triáda problémových oblastí, ale i nespecifické rysy. Blíže představen je atypický autismus. Oblast strukturovaného učení nastiňuje své principy, motivaci a metody. Na pozici asistenta pedagoga je nahlíženo ze
strany zákona a osobnostních předpokladů.Výzkumná část se zabývá procesem vzdělávání konkrétního jedince s atypickým autismem na běžném typu základní školy. Diplomová práce poukazuje na důležité aspekty ve vzdělávacím procesu žáka s atypickým autismem a také na místa, která mohou být v tomto procesu zdrojem komplikací
Anotace v angličtině
This diploma thesis called "Co-operation of the assistant and the schoolteacher in the course of structured learninng of the pupil with atypical autism" is focused on the pupil with atypical autism in educational and learning process at regular primary school. The thesis specifies such terms as autistic disorder, structured learning, assistant of the schoolteacher.
The typical difficulties of the autistic disorders are defined as well as non distinctive features.Atypical autism is introduced. The field of structured learning brings its principles, motivation and methods. The assistant of the schoolteacher has been considered from the legal point of view and personal requiements as well. The research section looks into the educational process of the particular individual with atypical autism at the regular priamary school. This diploma thesis points to the important aspects of the educational process of this pupil and possible causes of inconveniences.
Autisic disorder, atypical autism, structured learning, assistant of the
schoolteacher, communication, suport, self-reliance.
Zásady pro vypracování
- studium literatury
- vypracování teoretické části
- realizace praktické části
- vypracování výzkumu
- analýza a zpracování závěrů z výzkumu
Zásady pro vypracování
- studium literatury
- vypracování teoretické části
- realizace praktické části
- vypracování výzkumu
- analýza a zpracování závěrů z výzkumu
Seznam doporučené literatury
BONDY, Andy, FROST, Lori. Vizuální komunikační strategie v autismu. 1. vyd. Praha:Grada, 2007. 132 s. ISBN 978-80-247-2053-1.
ČADILOVÁ, Věra, ŽAMPACHOVÁ, Zuzana. Strukturované učení: vzdělávání dětí s
autismem a jinými vývojovými poruchami. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 405 s. ISBN 978-80-7367-475-5.
DE CLERCQ, Hilde. Mami, je to člověk, nebo zvíře?: myšlení dítěte s autismem. 1.Vyd. Praha: Portál, 2007. 102 s. ISBN 978-80-7367-235-5.
GILLBERG, Chrisopher, PEETERS, Theo. Autismus-zdravotní a výchovné aspekty:
výchova a vzdělávání dětí s autismem. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 122 s. ISBN 80-7178-201-7.
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita
Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. 188 s. ISBN 978-80-7290-383-2.
MORAR, Tamara. Moje vítězství nad autismem. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán,2013. 167 s. ISBN 978-80-7363-367-7.
SCHOPLER, Eric, REICHLER, Robert, LANSINGOVÁ Margaret. Strategie a metody
výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. 2.vyd. Praha: Portál, 2011. 271 s. ISBN 978-80-7367-898-2.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus,Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. 1.Vyd. Praha: Portál, 2006. 453 s. ISBN 80-7367-091-7.
VOSMIK, Miroslav, BĚLOHLÁVKOVÁ, Lucie. Žáci s poruchou autistického spektra
v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 197 s. ISBN 978-80-7367-687-2.
Seznam doporučené literatury
BONDY, Andy, FROST, Lori. Vizuální komunikační strategie v autismu. 1. vyd. Praha:Grada, 2007. 132 s. ISBN 978-80-247-2053-1.
ČADILOVÁ, Věra, ŽAMPACHOVÁ, Zuzana. Strukturované učení: vzdělávání dětí s
autismem a jinými vývojovými poruchami. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 405 s. ISBN 978-80-7367-475-5.
DE CLERCQ, Hilde. Mami, je to člověk, nebo zvíře?: myšlení dítěte s autismem. 1.Vyd. Praha: Portál, 2007. 102 s. ISBN 978-80-7367-235-5.
GILLBERG, Chrisopher, PEETERS, Theo. Autismus-zdravotní a výchovné aspekty:
výchova a vzdělávání dětí s autismem. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 122 s. ISBN 80-7178-201-7.
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita
Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. 188 s. ISBN 978-80-7290-383-2.
MORAR, Tamara. Moje vítězství nad autismem. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán,2013. 167 s. ISBN 978-80-7363-367-7.
SCHOPLER, Eric, REICHLER, Robert, LANSINGOVÁ Margaret. Strategie a metody
výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. 2.vyd. Praha: Portál, 2011. 271 s. ISBN 978-80-7367-898-2.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus,Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. 1.Vyd. Praha: Portál, 2006. 453 s. ISBN 80-7367-091-7.
VOSMIK, Miroslav, BĚLOHLÁVKOVÁ, Lucie. Žáci s poruchou autistického spektra
v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 197 s. ISBN 978-80-7367-687-2.
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1 Rozhovor s maminkou Jáchyma
Příloha č. 2 Rozhovor s první třídní paní učitelkou
Příloha č. 3 Rozhovor s paní asistentkou
Příloha č. 4 Výsledky pozorování třídní paní učitelky