Předložená diplomová práce se zabývá vývojem databáze otázek pro testování znalostí obecné chemie na téma Struktura atomů a molekul. V rámci teoretické části je přiblížena problematika výuky a testování již zmíněné části obecné chemie na vysokých, ale i středních školách. Jsou představeny edukační media využívaná pro studium obecné chemie a obsah výuky na konkrétních středních a vysokých školách. Praktická část obsahuje vytvořenou databázi více než 500 testových úloh pro testování v obecné chemii. Ověření vytvořené databáze testových úloh bylo provedeno na 63 studentech prvních ročníků všech bakalářských chemických oborů Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Anotace v angličtině
The submitted thesis concerns development of guestions database for testing the knowledge of structure of atoms and moleculs in term of general chemistry. The issue of teaching and testing of this part of general chemistry in secondary schools and universities are discussed in the theoretical part. The education media used for studying of general chemistry are presented as well as the content of education in specific secondary schools and universities. The practical part presents the created database of more than 500 guestions used for testing in general chemistry. The guestions in the database were tested on 63 students of all chemistry undergraduate programs on Faculty of Science of Palacký University in Olomouc.
Klíčová slova
obecná chemie, didaktický test, učebnice, obsah výuky, organizační formy výuky, databáze, testová úloha, hodnota obtížnosti
Klíčová slova v angličtině
general chemistry, didactic test, textbook, content of education, teaching fonds, database, test task, difficulty value
Rozsah průvodní práce
162
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zabývá vývojem databáze otázek pro testování znalostí obecné chemie na téma Struktura atomů a molekul. V rámci teoretické části je přiblížena problematika výuky a testování již zmíněné části obecné chemie na vysokých, ale i středních školách. Jsou představeny edukační media využívaná pro studium obecné chemie a obsah výuky na konkrétních středních a vysokých školách. Praktická část obsahuje vytvořenou databázi více než 500 testových úloh pro testování v obecné chemii. Ověření vytvořené databáze testových úloh bylo provedeno na 63 studentech prvních ročníků všech bakalářských chemických oborů Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Anotace v angličtině
The submitted thesis concerns development of guestions database for testing the knowledge of structure of atoms and moleculs in term of general chemistry. The issue of teaching and testing of this part of general chemistry in secondary schools and universities are discussed in the theoretical part. The education media used for studying of general chemistry are presented as well as the content of education in specific secondary schools and universities. The practical part presents the created database of more than 500 guestions used for testing in general chemistry. The guestions in the database were tested on 63 students of all chemistry undergraduate programs on Faculty of Science of Palacký University in Olomouc.
Klíčová slova
obecná chemie, didaktický test, učebnice, obsah výuky, organizační formy výuky, databáze, testová úloha, hodnota obtížnosti
Klíčová slova v angličtině
general chemistry, didactic test, textbook, content of education, teaching fonds, database, test task, difficulty value
Zásady pro vypracování
1.Vypracujte literární rešerši týkající se problematiky výuky a testování znalostí obecné chemie s užším zaměřením na problematiku struktury atomů a molekul na středních i vysokých školách. Posuďte současný stav na akademických pracovištích v České republice i v zahraničí.
2.V rámci experimentální práce navrhněte a optimalizujte testové otázky včetně odpovědí zaměřené na modely atomu, teorii chemické vazby, vlastnosti chemické vazby, vztahy mezi vlastnostmi chemické vazby a strukturou a fyzikálně-chemickými vlastnostmi molekul a látek, a metody studia struktury a fyzikálně-chemických vlastností atomů a molekul.
3.Správnost, vhodnost a použitelnost připravené databáze otázek otestujte v rámci seminářů vedených k přednášce z obecné chemie na Katedře anorganické chemie PřF UP Olomouc.
4.Výsledky zpracujte formou diplomové práce o rozsahu 50-100 stran.
Zásady pro vypracování
1.Vypracujte literární rešerši týkající se problematiky výuky a testování znalostí obecné chemie s užším zaměřením na problematiku struktury atomů a molekul na středních i vysokých školách. Posuďte současný stav na akademických pracovištích v České republice i v zahraničí.
2.V rámci experimentální práce navrhněte a optimalizujte testové otázky včetně odpovědí zaměřené na modely atomu, teorii chemické vazby, vlastnosti chemické vazby, vztahy mezi vlastnostmi chemické vazby a strukturou a fyzikálně-chemickými vlastnostmi molekul a látek, a metody studia struktury a fyzikálně-chemických vlastností atomů a molekul.
3.Správnost, vhodnost a použitelnost připravené databáze otázek otestujte v rámci seminářů vedených k přednášce z obecné chemie na Katedře anorganické chemie PřF UP Olomouc.
4.Výsledky zpracujte formou diplomové práce o rozsahu 50-100 stran.
Seznam doporučené literatury
1.Gažo J. a kol.: Všeobecná a anorganická chemie, SNTL/ALFA, Bratislava, 1978.
2.Vacík J.: Obecná chemie, SPN, Praha, 1986.
3.Klikorka J. a kol.: Obecná a anorganická chemie, SNTL/ALFA, Praha, 1989.
4.Moore, W. J. Fyzikální chemie, SNTL/ALFA, Praha, 1979.
5.Atkins, P. W. Physical Chemistry, Oxford University Press, Oxford, 1988.
6.Greenwood N. N., Earnshaw A.: Chemie prvků. Sv. 1, : Chemie prvků. Sv. 2., Informatorium, Praha, 1993.
7.Hájek B. a kol.: Příklady z obecné a anorganické chemie, SNTL/ALFA, Praha, 1971.
8.Lengfeldová H. a kol.: Anorganická chémia: Príklady a úlohy v anorganickej chémii, ALFA, Bratislava, 1990.
9.Čajan M. a kol.: Příklady a úlohy z obecné a anorganické chemie, UP Olomouc, 2016.
10.časopisecké a další zdroje dle doporučení školitele
Seznam doporučené literatury
1.Gažo J. a kol.: Všeobecná a anorganická chemie, SNTL/ALFA, Bratislava, 1978.
2.Vacík J.: Obecná chemie, SPN, Praha, 1986.
3.Klikorka J. a kol.: Obecná a anorganická chemie, SNTL/ALFA, Praha, 1989.
4.Moore, W. J. Fyzikální chemie, SNTL/ALFA, Praha, 1979.
5.Atkins, P. W. Physical Chemistry, Oxford University Press, Oxford, 1988.
6.Greenwood N. N., Earnshaw A.: Chemie prvků. Sv. 1, : Chemie prvků. Sv. 2., Informatorium, Praha, 1993.
7.Hájek B. a kol.: Příklady z obecné a anorganické chemie, SNTL/ALFA, Praha, 1971.
8.Lengfeldová H. a kol.: Anorganická chémia: Príklady a úlohy v anorganickej chémii, ALFA, Bratislava, 1990.
9.Čajan M. a kol.: Příklady a úlohy z obecné a anorganické chemie, UP Olomouc, 2016.
10.časopisecké a další zdroje dle doporučení školitele
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Zápis z průběhu obhajoby diplomové práce bc. Zuzany Kopečné
téma práce:
"Vývoj databáze otázek pro testování znalostí vybraných kapitol obecné chemie: Struktura atomů a molekul, chemická vazba".
Vedoucí práce: Mgr. Peter Antal, Ph.D., oponent: doc. RNDr. Marta Klečková, CSc.
Složení komise: doc. Marta Klečková, CSc., doc. Libor Kvítek, PhD., RNDr. Bohuslav Drahoš, Ph.D.
Obhajoba výše uvedené práce proběhla dne 3. 7. 2020. Studentka v 15 min. vystoupení prezentovala svou diplomovou práci a dosažené výsledky. Hlavním cílem DP byla tvorba a pilotní testování otázek pro ověřování vědomostí studentů VŠ z obecné chemie.
Následovalo přečtení posudku vedoucího práce, který měl řadu výhrad k práci studentky v průběhu řešení DP, která v praktické části zpracovala přes 500 testových otázek s řešením. Vyjmenoval řadu chybných formulací testových otázek, faktických odborných chyb, špatnou komunikaci s vedoucím práce. Vyslovil se, že práce nesplňuje požadavky na diplomovou práci. Oponent RNDr. Drahoš po přečtení svého posudku, vyžádal errata chybných úloh a položil ještě několik doplňujících otázek - proč nebyla provedena analýza ŠVP místo analýzy učebnic chemie, jaké další parametry lze vyhodnotit u testování vědomostí, kromě obtížnosti testu. Studentka zpracovala a předložila errata připomínkovaných chybných otázek, na které bylo upozorněno v posudku vedoucího práce doc. Čajana i oponenta RNDr. Drahoše. V diskusi studentka reagovala na další dotazy, doc. Kvítek - jak souvisí vytvořené otázky s výukou chemie na SŠ, bylo by vhodnější realizovat testování průběžně v celém semestru; Mgr. Bártová - zda studentka použila výsledky testování v semináři OBC1, které proběhlo v prosinci 2019, pro přípravu testů použitých při testování na jaře 2020 v předmětech AGCC (AGCCU). V diskusi studentka reagovala na doplňující dotazy adekvátně.
Komise pro obhajobu v uzavřeném jednání zhodnotila diplomovou práci, předložená errata chybných úloh a po delší diskusi hlasovala s výsledek hodnocení E.