Porozumění sociálnímu světu je důležitou lidskou vlastností, která člověku pomáhá v takovém světě žít. Do jaké míry jsme dosáhli tohoto porozumění, je možné, určovat pomocí stupně sociální zralosti jedince. A právě sociální zralost a její diagnostikování je tématem této magisterské diplomové práce. Práce navazuje na pilotní výzkum, který se zabýval vývojem nově vznikající projektivní metody Testu Sociálního Zrání (TSZ) a byl zaštítěn pod projektem "Sociální zrání osobnosti." Cílem této práce bylo popsat další důležité parametrické ukazatele metody TSZ, které nebyly popsány v rámci pilotního výzkumu, jako je například celkové stádium sociální zralosti. Dále pak popsat souvislosti mezi skórovací systémem TSZ a skórovacím systémem SCORS a souvislosti mezi TSZ a Inventářem sociálních dovedností a dotazníkem Parental Bonding Instrument. V rámci této práce bylo pracováno s daty získanými v rámci projektu "Sociální zrání osobnosti" (n=56) a také s daty nasbíranými v rámci tohoto výzkumu (n=27). V obou případech se jednalo o výzkumný vzorek, který je složený z mužů a žen ve věku od 18 do 57 let s vyloučením chronického somatického či psychického onemocnění. V rámci výzkumného souboru této práce byla zjištěna průměrná hodnota celkového stádia sociálního zrání, která se rovnala hodnotě 2,24. Průměrně tedy participanti dosahovali druhého stupně sociálního zrání, který se nazývá autonomní stádium. Dále byla zjištěna statisticky významná pozitivní souvislost mezi celkovým stádiem sociálního zrání a průměrem hodnocených subškál SCORS.
Anotace v angličtině
The ability to understand the interactions of the social world is an important human attribute that helps people to live in the world. The level of the social maturity can be an indicator of the person's ability to understand the social world. This present paper focused on the social maturity and ways to measure it. This paper is a followed-up study of the pilot research, which dealt with the development of the emerging projective method - Social Maturation Test (TSZ). The aim of this work was firstly to describe other important parametric indicators of the TSZ method, which were not described in the framework of the pilot research, such as the overall stage of social maturity. Secondly, to describe the links between the scoring system of TSZ and the scoring system of SCORS and the links between the TSZ and the Social Skills Inventory and the Parental Bonding Instrument. We used the data obtained within the pilot research (n=56) as well as the data collected in this research (n=27). In both cases, research sample consists of men and women between the ages of 18 and 57 with the exclusion of chronic somatic or mental illness. Within the framework of this research work, on average, the participants reached the second stage of social maturation, which is called an autonomous stage. In addition, a statistically significant positive correlation was found between the overall stage of social maturation and the average of SCORS valuated dimensions.
Klíčová slova
sociální zralost, Test sociálního zrání, osobnost, projektivní metody
Klíčová slova v angličtině
personality, social maturation, Test of Social Maturation, projective methods
Rozsah průvodní práce
77
Jazyk
CZ
Anotace
Porozumění sociálnímu světu je důležitou lidskou vlastností, která člověku pomáhá v takovém světě žít. Do jaké míry jsme dosáhli tohoto porozumění, je možné, určovat pomocí stupně sociální zralosti jedince. A právě sociální zralost a její diagnostikování je tématem této magisterské diplomové práce. Práce navazuje na pilotní výzkum, který se zabýval vývojem nově vznikající projektivní metody Testu Sociálního Zrání (TSZ) a byl zaštítěn pod projektem "Sociální zrání osobnosti." Cílem této práce bylo popsat další důležité parametrické ukazatele metody TSZ, které nebyly popsány v rámci pilotního výzkumu, jako je například celkové stádium sociální zralosti. Dále pak popsat souvislosti mezi skórovací systémem TSZ a skórovacím systémem SCORS a souvislosti mezi TSZ a Inventářem sociálních dovedností a dotazníkem Parental Bonding Instrument. V rámci této práce bylo pracováno s daty získanými v rámci projektu "Sociální zrání osobnosti" (n=56) a také s daty nasbíranými v rámci tohoto výzkumu (n=27). V obou případech se jednalo o výzkumný vzorek, který je složený z mužů a žen ve věku od 18 do 57 let s vyloučením chronického somatického či psychického onemocnění. V rámci výzkumného souboru této práce byla zjištěna průměrná hodnota celkového stádia sociálního zrání, která se rovnala hodnotě 2,24. Průměrně tedy participanti dosahovali druhého stupně sociálního zrání, který se nazývá autonomní stádium. Dále byla zjištěna statisticky významná pozitivní souvislost mezi celkovým stádiem sociálního zrání a průměrem hodnocených subškál SCORS.
Anotace v angličtině
The ability to understand the interactions of the social world is an important human attribute that helps people to live in the world. The level of the social maturity can be an indicator of the person's ability to understand the social world. This present paper focused on the social maturity and ways to measure it. This paper is a followed-up study of the pilot research, which dealt with the development of the emerging projective method - Social Maturation Test (TSZ). The aim of this work was firstly to describe other important parametric indicators of the TSZ method, which were not described in the framework of the pilot research, such as the overall stage of social maturity. Secondly, to describe the links between the scoring system of TSZ and the scoring system of SCORS and the links between the TSZ and the Social Skills Inventory and the Parental Bonding Instrument. We used the data obtained within the pilot research (n=56) as well as the data collected in this research (n=27). In both cases, research sample consists of men and women between the ages of 18 and 57 with the exclusion of chronic somatic or mental illness. Within the framework of this research work, on average, the participants reached the second stage of social maturation, which is called an autonomous stage. In addition, a statistically significant positive correlation was found between the overall stage of social maturation and the average of SCORS valuated dimensions.
Klíčová slova
sociální zralost, Test sociálního zrání, osobnost, projektivní metody
Klíčová slova v angličtině
personality, social maturation, Test of Social Maturation, projective methods
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury z oblasti vývojové psychologie, sociální psychologie, obecné psychologie, psychologie osobnosti, klinické psychologie a literatury zaměřená na metodologii výzkumu. Zpracování současných výzkumů týkajících se problematiky sociálního zrání jedince a projektivních metod.
2. Zvláštní orientace: Současný přehled výzkumů v oblasti sociálního zrání osobnosti a vlivy vztahové vazby u dospělích na sociální zrání, na utváření mezilidských vztahů a jednání ve společnosti.
3. Magisterská práce bude zaměřena na rozšiřující výzkum a vývoj projektivní metody Test Sociálního Zrání (TSZ), která sleduje vybrané aspekty sociálního zrání osobnosti. Data budou sbírány na nepatologické populaci.
4. Rozšiřující výzkum metody Testu Sociálního Zrání (TSZ) spočívá v úpravě stávajícího skórovacího systému testu a ověření validity tohoto skórování. Konkrétně provedením dvojího skórování příběhů podaných při administraci TSZ. Půjde o skórovací systém TSZ a skórovací systém SCORS používaného při skórování Tématicko apercepčního testu. Ověření validity skórování bude spočívat v porovnání výsledků jednotlivých probandů v rámci skórování TSZ a SCORS. Dále bude v rámci výzkumu administrována následující baterie psychodiagnostických metod: například Test sociálního zrání, test Struktury Sociální Inteligence a dotazník Parental Bonding Instrument. Data nasbíraná v rámci této baterie budou dále zpracovány k zodpovězení jednotlivých otázek výzkumu. Pravděpodobný cíl práce je získání vývojových stádií sociálního zrání u jednotlivých probandů díky úpravě skórování testu. Další předpokládaným cílem práce je porovnat dosahovaná stádia sociální zralosti probandů s výsledky v testu Struktury sociální inteligence. Dále pak postihnutí souvislostí mezi citovou vazbou v dospělosti a dosaženým vývojovým stádiem sociální zralosti v TSZ.
5. Zkoumaný soubor: Skupina 30ti zdravých dospělých s vyloučením závažného psychiatrického či somatického onemocnění. Bude-li to možné se zaměřením nad 25 let.
6. Parametry práce: V souladu s metodickými pokyny katedry.
7. Statistické zpracování: popisná statistika, F-test, t-test, korelace.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury z oblasti vývojové psychologie, sociální psychologie, obecné psychologie, psychologie osobnosti, klinické psychologie a literatury zaměřená na metodologii výzkumu. Zpracování současných výzkumů týkajících se problematiky sociálního zrání jedince a projektivních metod.
2. Zvláštní orientace: Současný přehled výzkumů v oblasti sociálního zrání osobnosti a vlivy vztahové vazby u dospělích na sociální zrání, na utváření mezilidských vztahů a jednání ve společnosti.
3. Magisterská práce bude zaměřena na rozšiřující výzkum a vývoj projektivní metody Test Sociálního Zrání (TSZ), která sleduje vybrané aspekty sociálního zrání osobnosti. Data budou sbírány na nepatologické populaci.
4. Rozšiřující výzkum metody Testu Sociálního Zrání (TSZ) spočívá v úpravě stávajícího skórovacího systému testu a ověření validity tohoto skórování. Konkrétně provedením dvojího skórování příběhů podaných při administraci TSZ. Půjde o skórovací systém TSZ a skórovací systém SCORS používaného při skórování Tématicko apercepčního testu. Ověření validity skórování bude spočívat v porovnání výsledků jednotlivých probandů v rámci skórování TSZ a SCORS. Dále bude v rámci výzkumu administrována následující baterie psychodiagnostických metod: například Test sociálního zrání, test Struktury Sociální Inteligence a dotazník Parental Bonding Instrument. Data nasbíraná v rámci této baterie budou dále zpracovány k zodpovězení jednotlivých otázek výzkumu. Pravděpodobný cíl práce je získání vývojových stádií sociálního zrání u jednotlivých probandů díky úpravě skórování testu. Další předpokládaným cílem práce je porovnat dosahovaná stádia sociální zralosti probandů s výsledky v testu Struktury sociální inteligence. Dále pak postihnutí souvislostí mezi citovou vazbou v dospělosti a dosaženým vývojovým stádiem sociální zralosti v TSZ.
5. Zkoumaný soubor: Skupina 30ti zdravých dospělých s vyloučením závažného psychiatrického či somatického onemocnění. Bude-li to možné se zaměřením nad 25 let.
6. Parametry práce: V souladu s metodickými pokyny katedry.
7. Statistické zpracování: popisná statistika, F-test, t-test, korelace.
Seznam doporučené literatury
Balcar K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha, SPN, 1983.
Baštecká B, Goldman P: Základy klinické psychologie. Praha, Portál, 2001.
Bram, A. (2014). Object Relations, Interpersonal Functioning, and Health in a Nonclinical Sample: Construct Validation and Norms for the TAT SCORS-G. Psychoanalytic Psychology, 31(3), 314-342.
Hall, C. S., & Lyndzey, G. (2002). Psychológia osobnosti. Bratislava: Media Trade.
Křivohlavý, J. (1981). Diagnostika sociálního zrání osobnosti. [Nepublikovaný manuál, studijní materiál k semináři J. Křivohlavého]. Olomouc: Univerzita Palackého.
Obereignerů, R., Čáp, D., & Krausová V. (2016). Vybrané ukazatele sociální zralosti osobnosti v projektivních psychodiagnostických metodách. Olomouc: Univerzita Palackého.
Stewart, A. (1977). Scoring manual for stages of psychological adaptation to the environment. [Unpublished manuscript]. Boston: Boston University.
Seznam doporučené literatury
Balcar K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha, SPN, 1983.
Baštecká B, Goldman P: Základy klinické psychologie. Praha, Portál, 2001.
Bram, A. (2014). Object Relations, Interpersonal Functioning, and Health in a Nonclinical Sample: Construct Validation and Norms for the TAT SCORS-G. Psychoanalytic Psychology, 31(3), 314-342.
Hall, C. S., & Lyndzey, G. (2002). Psychológia osobnosti. Bratislava: Media Trade.
Křivohlavý, J. (1981). Diagnostika sociálního zrání osobnosti. [Nepublikovaný manuál, studijní materiál k semináři J. Křivohlavého]. Olomouc: Univerzita Palackého.
Obereignerů, R., Čáp, D., & Krausová V. (2016). Vybrané ukazatele sociální zralosti osobnosti v projektivních psychodiagnostických metodách. Olomouc: Univerzita Palackého.
Stewart, A. (1977). Scoring manual for stages of psychological adaptation to the environment. [Unpublished manuscript]. Boston: Boston University.