Tato práce se věnuje vnímanému vlivu meditační praxe na meditující a jejich postoje ke smrti. Cílem výzkumu bylo prohloubit porozumění žité zkušenosti účastníků pomocí výzkumných otázek: jaký vliv meditační praxe vnímají praktikující na svůj život, co ovlivňuje jejich meditační praxi, jaké postoje ke smrti mají a jaký vliv meditační praxe vnímají na své postoje ke smrti. K tomu byl využit polostrukturovaný rozhovor. Ten byl zpracován Interpretativní fenomenologickou analýzou (Smith et al., 2009). Provedeno bylo celkem 12 rozhovorů s 8 muži a 4 ženami. Věk účastníků se pohyboval od 29 let do 57 let. Průměrná doba meditační praxe byla 20,25 let. Z výsledků vyplynulo, že účastníci vnímají, že meditace má na jejich život vliv, a to zejména v podobě benefitů jako osobní rozvoj. Výsledky také naznačily, že meditační praxe má i svá úskalí. Praxi podporují návštěvy retreatů a učitelé. Překážkou v praxi je zejména nedostatek času. Většina účastníků vnímala, že ze své smrti nemají velký strach. Mnoho z nich se domnívalo, že by strach bez meditační praxe mělo větší. Smrt byla vnímána zejména jako přechod či změna. Účastníci ve většině věřili v posmrtný život, nebyli si jisti, jak bude vypadat.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on perceived impact of Buddhist meditations on practitioners and their attitudes towards death. The aim of this research is to deepen understanding of the real experience of the participants by answering mainly the following questions: (i) what impact do participants perceive in their life due to meditation (ii) what effects their meditation practise (iii) what attitudes do participants have towards death and (iv) how does meditation influence their attitudes towards death. To find these answers several semi-structured interviews were conducted. Interpretative phenomenological analysis was used (Smith et al., 2009) to analyse these interviews. In total 12 interviews were conducted - 8 men and 4 women. The interval of the age was from 29 to 57 years. The average time-span of meditation was that of 20.25 years. The results showed that participants perceived that meditation left a prominent significance on their lives. This was mostly a positive influence bringing along various benefits. Furthermore, results showed that meditation facilitated the process of self-awareness and self reflection leading to emotion regulation. Supportive elements and factors to meditate were either a retreat attendance or classes. Lack of time was a crucial factor towards the hindrance the practise of meditation. The majority of the participants felt little fear towards death suggesting a correlation whilst those who feared death, said they would feel more afraid if not for meditation. Overall death was perceived as a change or transition. Most of the participants believed in the afterlife.
Tato práce se věnuje vnímanému vlivu meditační praxe na meditující a jejich postoje ke smrti. Cílem výzkumu bylo prohloubit porozumění žité zkušenosti účastníků pomocí výzkumných otázek: jaký vliv meditační praxe vnímají praktikující na svůj život, co ovlivňuje jejich meditační praxi, jaké postoje ke smrti mají a jaký vliv meditační praxe vnímají na své postoje ke smrti. K tomu byl využit polostrukturovaný rozhovor. Ten byl zpracován Interpretativní fenomenologickou analýzou (Smith et al., 2009). Provedeno bylo celkem 12 rozhovorů s 8 muži a 4 ženami. Věk účastníků se pohyboval od 29 let do 57 let. Průměrná doba meditační praxe byla 20,25 let. Z výsledků vyplynulo, že účastníci vnímají, že meditace má na jejich život vliv, a to zejména v podobě benefitů jako osobní rozvoj. Výsledky také naznačily, že meditační praxe má i svá úskalí. Praxi podporují návštěvy retreatů a učitelé. Překážkou v praxi je zejména nedostatek času. Většina účastníků vnímala, že ze své smrti nemají velký strach. Mnoho z nich se domnívalo, že by strach bez meditační praxe mělo větší. Smrt byla vnímána zejména jako přechod či změna. Účastníci ve většině věřili v posmrtný život, nebyli si jisti, jak bude vypadat.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on perceived impact of Buddhist meditations on practitioners and their attitudes towards death. The aim of this research is to deepen understanding of the real experience of the participants by answering mainly the following questions: (i) what impact do participants perceive in their life due to meditation (ii) what effects their meditation practise (iii) what attitudes do participants have towards death and (iv) how does meditation influence their attitudes towards death. To find these answers several semi-structured interviews were conducted. Interpretative phenomenological analysis was used (Smith et al., 2009) to analyse these interviews. In total 12 interviews were conducted - 8 men and 4 women. The interval of the age was from 29 to 57 years. The average time-span of meditation was that of 20.25 years. The results showed that participants perceived that meditation left a prominent significance on their lives. This was mostly a positive influence bringing along various benefits. Furthermore, results showed that meditation facilitated the process of self-awareness and self reflection leading to emotion regulation. Supportive elements and factors to meditate were either a retreat attendance or classes. Lack of time was a crucial factor towards the hindrance the practise of meditation. The majority of the participants felt little fear towards death suggesting a correlation whilst those who feared death, said they would feel more afraid if not for meditation. Overall death was perceived as a change or transition. Most of the participants believed in the afterlife.
1. Studium pramenů zabývající se různými formami meditace a jejich dopady na lidskou psychiku.
2. Analýza teorií a výzkumů zabývajících se postoji ke smrti a faktory, které je ovlivňují.
3. Vytvoření výzkumných otázek a osnovy semistrukturovaného interview.
4. Realizace kvalitativního výzkumu na souboru nejméně pěti respondentů z řad osob pravidelně praktikujících meditaci.
5. Analýza získaných dat za použití kvalitativní metodologie.
6. Kritická diskuse teoretických východisek, metodologie a výsledků výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Studium pramenů zabývající se různými formami meditace a jejich dopady na lidskou psychiku.
2. Analýza teorií a výzkumů zabývajících se postoji ke smrti a faktory, které je ovlivňují.
3. Vytvoření výzkumných otázek a osnovy semistrukturovaného interview.
4. Realizace kvalitativního výzkumu na souboru nejméně pěti respondentů z řad osob pravidelně praktikujících meditaci.
5. Analýza získaných dat za použití kvalitativní metodologie.
6. Kritická diskuse teoretických východisek, metodologie a výsledků výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Goleman, D. (2001). Meditující mysl: typy meditační zkušenosti. Praha: Triton.
Harvey, P. (2000). An Introduction to Buddhist Ethics Foundations, Values and Issues. Cambridge: Cambridge University Press.
Hytych, R. (2008). Smrt a nesmrtelnost: Sociální reprezentace smrti. Praha: Triton.
Keown, D. (2005). End of life: the Buddhist view. Lancet, 366(9489), 952-955.
Lopez, D.S. (2012). Příběh buddhismu. Průvodce dějinami buddhismu a jeho učením. Brno: Barrister & Principal.
Meyers, D. G (2010). Social Psychology. Michigan: McGraw-Hill.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Rinpoche, S. (1994). The Tibetan Book of Living and Dying. San Francisco: HarperSanFrancisco.
Tibetská kniha mrtvých. (2014). Praha: Argo.
Young, S. (1994). Purpose and method of Vipassana meditation. The Humanistic Psychologist, 22(1), 53-61.
Seznam doporučené literatury
Goleman, D. (2001). Meditující mysl: typy meditační zkušenosti. Praha: Triton.
Harvey, P. (2000). An Introduction to Buddhist Ethics Foundations, Values and Issues. Cambridge: Cambridge University Press.
Hytych, R. (2008). Smrt a nesmrtelnost: Sociální reprezentace smrti. Praha: Triton.
Keown, D. (2005). End of life: the Buddhist view. Lancet, 366(9489), 952-955.
Lopez, D.S. (2012). Příběh buddhismu. Průvodce dějinami buddhismu a jeho učením. Brno: Barrister & Principal.
Meyers, D. G (2010). Social Psychology. Michigan: McGraw-Hill.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Rinpoche, S. (1994). The Tibetan Book of Living and Dying. San Francisco: HarperSanFrancisco.
Tibetská kniha mrtvých. (2014). Praha: Argo.
Young, S. (1994). Purpose and method of Vipassana meditation. The Humanistic Psychologist, 22(1), 53-61.