Cílem této práce je popsat význam práce s literaturou s předškolními dětmi. Zaměřuje se na pohled učitelů na význam knihy při vývoji dítěte, na jejich názor a na práci s knihou v rámci mateřské školy. Teoretická část se zabývá obecným vývojem předškolních dětí a jeho specifiky. Dále významem literatury a předčítání v rámci předškolního věku a poslední část se zaměřuje na mateřské školy, jejich fungování a práci s literaturou v rámci nich. Empirická část je pak sondou do mateřských škol, konkrétně se zaměřuje na zkušenosti a názor učitelů. Výběrový soubor tvořilo 22 učitelů mateřských škol z Olomouckého kraje. Jedná se o kvalitativní výzkum. Metodou sběru dat bylo polostrukturovaný rozhovor. Následně byla data zpracována pomocí tematické analýzy. Z výsledků vyplývá, že učitelé knihu považují za důležitou součást dětského života a rámci výuky ji neustále zařazují do denního programu dětí
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to describe the importance of literature for educating of preschool children. The main focus of the thesis is to examine the views of preschool teachers on the literature and the use of books in school. Theoretical part looks into general development of preschool children and its specifics. It also explores the importance of literature and reading to preschool children, for the child's cognitive development. The last part of the theoretical section of my thesis is focused on the use of books in kindergartens and the general running of kindergartens. Empiric part of the thesis is a probe to examine opinions and experiences of preschool teachers with using literature in their work All 22 preschool teachers, who participated in the study, were from Olomouc region. The qualitative research was used to investigate the research question and semi-structured interview was used to collect the data. Subsequently the collected data was analysed by thematic analysis. Results of the research showed that teachers consider books as a very important part of children's life and that the books are still significant cornerstone of the education in the kindergartens.
Klíčová slova
předškoláci, předškolní vzdělávání, literatura, učitelé mateřských škol
Klíčová slova v angličtině
preschooler, preschool education, literature, teachers in kindergartens
Rozsah průvodní práce
52
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je popsat význam práce s literaturou s předškolními dětmi. Zaměřuje se na pohled učitelů na význam knihy při vývoji dítěte, na jejich názor a na práci s knihou v rámci mateřské školy. Teoretická část se zabývá obecným vývojem předškolních dětí a jeho specifiky. Dále významem literatury a předčítání v rámci předškolního věku a poslední část se zaměřuje na mateřské školy, jejich fungování a práci s literaturou v rámci nich. Empirická část je pak sondou do mateřských škol, konkrétně se zaměřuje na zkušenosti a názor učitelů. Výběrový soubor tvořilo 22 učitelů mateřských škol z Olomouckého kraje. Jedná se o kvalitativní výzkum. Metodou sběru dat bylo polostrukturovaný rozhovor. Následně byla data zpracována pomocí tematické analýzy. Z výsledků vyplývá, že učitelé knihu považují za důležitou součást dětského života a rámci výuky ji neustále zařazují do denního programu dětí
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to describe the importance of literature for educating of preschool children. The main focus of the thesis is to examine the views of preschool teachers on the literature and the use of books in school. Theoretical part looks into general development of preschool children and its specifics. It also explores the importance of literature and reading to preschool children, for the child's cognitive development. The last part of the theoretical section of my thesis is focused on the use of books in kindergartens and the general running of kindergartens. Empiric part of the thesis is a probe to examine opinions and experiences of preschool teachers with using literature in their work All 22 preschool teachers, who participated in the study, were from Olomouc region. The qualitative research was used to investigate the research question and semi-structured interview was used to collect the data. Subsequently the collected data was analysed by thematic analysis. Results of the research showed that teachers consider books as a very important part of children's life and that the books are still significant cornerstone of the education in the kindergartens.
Klíčová slova
předškoláci, předškolní vzdělávání, literatura, učitelé mateřských škol
Klíčová slova v angličtině
preschooler, preschool education, literature, teachers in kindergartens
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na téma vnímání a roli literatury u předškolních dětí. Teoretická část se bude zabývat vývojem předškolních dětí, dále rolí dětské literatury ve vývoji dítěte a v závěru se bude zabývat současným fungováním mateřských škol.
Hlavním cílem výzkumu je zmapovat význam literatury pro psychický vývoj dítěte z pohledu učitelů mateřských škol. Cílem je také zjistit pohled učitelů mateřských škol na vztah dětí k literatuře a prozkoumat i co a jak se dnes dětem v rámci mateřských škol čte.
Výzkum obsažený v této práci bude kvalitativní. Výzkumný vzorek bude tvořit zhruba 15 vyučujících v mateřských školách. Jako metoda sběru dat bude použito polostrukturované interview s učiteli mateřských škol.
Výzkumná zjištění budou užitečná, protože by mohla upozornit na význam knih nejen pro děti, ale také na to, jak i přes existenci jiných, často jednodušších alternativ, je stále důležité dětem předčítat.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na téma vnímání a roli literatury u předškolních dětí. Teoretická část se bude zabývat vývojem předškolních dětí, dále rolí dětské literatury ve vývoji dítěte a v závěru se bude zabývat současným fungováním mateřských škol.
Hlavním cílem výzkumu je zmapovat význam literatury pro psychický vývoj dítěte z pohledu učitelů mateřských škol. Cílem je také zjistit pohled učitelů mateřských škol na vztah dětí k literatuře a prozkoumat i co a jak se dnes dětem v rámci mateřských škol čte.
Výzkum obsažený v této práci bude kvalitativní. Výzkumný vzorek bude tvořit zhruba 15 vyučujících v mateřských školách. Jako metoda sběru dat bude použito polostrukturované interview s učiteli mateřských škol.
Výzkumná zjištění budou užitečná, protože by mohla upozornit na význam knih nejen pro děti, ale také na to, jak i přes existenci jiných, často jednodušších alternativ, je stále důležité dětem předčítat.
Seznam doporučené literatury
Bäcker-Braun, K. (2014). Rozvoj inteligence u dětí od 3 do 6 let. Praha: Grada.
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada Publishing.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie (2., aktualizovné vydání). Praha: Grada.
Psychologie pro učitelky mateřské školy. (2015) (Třetí vydání). Praha: Portál.
Streit, J. (2013). Včelka Sluněnka: Proč děti potřebují pohádky. Hranice: Fabula.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (Vyd. 2., dopl. a přeprac.). Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Bäcker-Braun, K. (2014). Rozvoj inteligence u dětí od 3 do 6 let. Praha: Grada.
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada Publishing.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie (2., aktualizovné vydání). Praha: Grada.
Psychologie pro učitelky mateřské školy. (2015) (Třetí vydání). Praha: Portál.
Streit, J. (2013). Včelka Sluněnka: Proč děti potřebují pohádky. Hranice: Fabula.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (Vyd. 2., dopl. a přeprac.). Praha: Karolinum.