Diplomová práce na téma "Možnosti využití čtenářskych dílen v primárním
vzdělávání" se zabyvá využitím čtenářskych dílen na prvním stupni základní školy. Práce
je rozdělena na část teoretickou, která obsahuje tři kapitoly a část praktickou.
První kapitola teoretické části objasňuje pojem čtení, znaky, druhy a fáze čtení
a nastiňuje podporu čtenářství. Druhá kapitola je zaměřena na čtenářskou gramotnost.
Vymezuje pojem, čtenářské roviny a strategie, dále seznamuje s mezinárodními
vyzkumy, metodami k rozvoji čtenářské gramotnosti a vyznamem této gramotnosti. Ve
třetí kapitole jsou popsány čtenářské dílny a jejich organizace, následně pak RVP,
vyznam a negativní vlivy čtenářskych dílen, aktuální problémy ve vyuce českého jazyka
a využití čtenářskych dílen i v jinych předmětech.
Cílem praktické části je vytvořit 6 modelovych lekcí, které budou uplatněny
a ověřeny ve čtenářskych dílnách.
Praktická část obsahuje vyzkumny problém a cíl, charakteristiku zařízení, popis
vyzkumného vzorku, metody vyzkumu a časovy harmonogram. V poslední kapitole jsou
zpracovány modelové lekce čtenářskych dílen a jejich analyza, které jsou shrnuty
ve vysledcích vyzkumu.
Anotace v angličtině
This thesis named "Options for using the reading workshops within primary
education" deals with using the reading workshops at the first stage of primary school.
The thesis is divided into both theoretical part, consisting of three chapters, and the
practical one.
The first chapter of the theoretical part clarifies notions such as reading, symbols,
types and phases of reading and introduces the support for reading. The second chapter
focuses on reading literacy. It defines terms such as reading levels and strategies, further
on it acquaints with international researches, methods for reading literacy development
and the importance of the literacy. The third chapter includes description of reading
workshops and their arrangement, the framework education program, the importance and
negative effects of reading workshops, current issues in Czech language teaching and
using the reading workshops also for other school subjects.
The aim of the practical part is to create six exemplary lessons, which will be
applied and verified within the reading workshops.
The practical part includes a research problem and aim, the facility features,
details on the research sample, research methods and time schedule. The last chapter
includes the assessment of exemplary lessons of reading workshops and their analysis,
summarized in research results.
Reading; reading literacy; reading workshops; exemplary lessons of reading
workshops
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma "Možnosti využití čtenářskych dílen v primárním
vzdělávání" se zabyvá využitím čtenářskych dílen na prvním stupni základní školy. Práce
je rozdělena na část teoretickou, která obsahuje tři kapitoly a část praktickou.
První kapitola teoretické části objasňuje pojem čtení, znaky, druhy a fáze čtení
a nastiňuje podporu čtenářství. Druhá kapitola je zaměřena na čtenářskou gramotnost.
Vymezuje pojem, čtenářské roviny a strategie, dále seznamuje s mezinárodními
vyzkumy, metodami k rozvoji čtenářské gramotnosti a vyznamem této gramotnosti. Ve
třetí kapitole jsou popsány čtenářské dílny a jejich organizace, následně pak RVP,
vyznam a negativní vlivy čtenářskych dílen, aktuální problémy ve vyuce českého jazyka
a využití čtenářskych dílen i v jinych předmětech.
Cílem praktické části je vytvořit 6 modelovych lekcí, které budou uplatněny
a ověřeny ve čtenářskych dílnách.
Praktická část obsahuje vyzkumny problém a cíl, charakteristiku zařízení, popis
vyzkumného vzorku, metody vyzkumu a časovy harmonogram. V poslední kapitole jsou
zpracovány modelové lekce čtenářskych dílen a jejich analyza, které jsou shrnuty
ve vysledcích vyzkumu.
Anotace v angličtině
This thesis named "Options for using the reading workshops within primary
education" deals with using the reading workshops at the first stage of primary school.
The thesis is divided into both theoretical part, consisting of three chapters, and the
practical one.
The first chapter of the theoretical part clarifies notions such as reading, symbols,
types and phases of reading and introduces the support for reading. The second chapter
focuses on reading literacy. It defines terms such as reading levels and strategies, further
on it acquaints with international researches, methods for reading literacy development
and the importance of the literacy. The third chapter includes description of reading
workshops and their arrangement, the framework education program, the importance and
negative effects of reading workshops, current issues in Czech language teaching and
using the reading workshops also for other school subjects.
The aim of the practical part is to create six exemplary lessons, which will be
applied and verified within the reading workshops.
The practical part includes a research problem and aim, the facility features,
details on the research sample, research methods and time schedule. The last chapter
includes the assessment of exemplary lessons of reading workshops and their analysis,
summarized in research results.
Reading; reading literacy; reading workshops; exemplary lessons of reading
workshops
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Stanovení výzkumného problému
3. Teoretický rozbor problematiky
4. Příprava a realizace praktické části diplomové práce
5. Zpracování výsledků výzkumu
6. Konzultace se školitelem
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Stanovení výzkumného problému
3. Teoretický rozbor problematiky
4. Příprava a realizace praktické části diplomové práce
5. Zpracování výsledků výzkumu
6. Konzultace se školitelem
Seznam doporučené literatury
KOTRBA, T. LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister&Principal, 2011.
KOŠŤÁLOVÁ, H. a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: česká školní inspekce, 2010.
ČERNÁ, O. Čtení není žádná nuda. Praha: Portál, 2014
KRAMPLOVÁ, I. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002.
TOMAN, J. Vybrané kapitoly z dětské literatury. České Budějovice: PdF JU, 1992.
TOMAN, J. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy I, II. České Budějovice: PdF JU, 1990, 1991.
TOMAN, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: JU, 2007.
KOŠŤÁK, J. Hrátky s literaturou. Olomouc: Votobia, 1999.
BERÁNKOVÁ E. Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
MARTINKOVÁ, V. Teorie literatury netradičně. Praha: Trizonia, 1995.
MOCNÁ, D. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka, 2004
JEČNÁ, K. Nuda při čeština? Ani nápad! Praha: Strom, 1997.
KOSTEČKA, J. Do světa literatury jinak. Praha: SPN, 1995.
RUT, P. Menší poetický slovník v příkladech. Praha: Mladá fronta, 1985.
BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha, 2008.
HOUŠKA, T. Škola hrou. Praha, 1991.
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1993.
MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. Brno: MU, 1997.
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H, 2007
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008.
SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum: praktická příručka. Bratislava: Ikar, 2005.
http://ctenarskekluby.cz/
http://www.vuppraha.cz/
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/
http://rvp.cz/
http://www.kritickemysleni.cz/
http://www.csicr.cz/
http://www.cteme.eu/
Seznam doporučené literatury
KOTRBA, T. LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister&Principal, 2011.
KOŠŤÁLOVÁ, H. a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: česká školní inspekce, 2010.
ČERNÁ, O. Čtení není žádná nuda. Praha: Portál, 2014
KRAMPLOVÁ, I. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002.
TOMAN, J. Vybrané kapitoly z dětské literatury. České Budějovice: PdF JU, 1992.
TOMAN, J. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy I, II. České Budějovice: PdF JU, 1990, 1991.
TOMAN, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: JU, 2007.
KOŠŤÁK, J. Hrátky s literaturou. Olomouc: Votobia, 1999.
BERÁNKOVÁ E. Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
MARTINKOVÁ, V. Teorie literatury netradičně. Praha: Trizonia, 1995.
MOCNÁ, D. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka, 2004
JEČNÁ, K. Nuda při čeština? Ani nápad! Praha: Strom, 1997.
KOSTEČKA, J. Do světa literatury jinak. Praha: SPN, 1995.
RUT, P. Menší poetický slovník v příkladech. Praha: Mladá fronta, 1985.
BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha, 2008.
HOUŠKA, T. Škola hrou. Praha, 1991.
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1993.
MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. Brno: MU, 1997.
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H, 2007
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008.
SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum: praktická příručka. Bratislava: Ikar, 2005.
http://ctenarskekluby.cz/
http://www.vuppraha.cz/
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/
http://rvp.cz/
http://www.kritickemysleni.cz/
http://www.csicr.cz/
http://www.cteme.eu/