Informace o kvalifikační práci Souvislost sklonu k nudě s rizikovým chováním, školní úspěšností, vybranými osobnostními rysy a depresivitou u adolescentů ze Vsetínska
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Souvislost pocitu nudy, osobnostních rysů a rizikového chování u adolescentů
Hlavní téma v angličtině
The Relationship between Sense of Boredom, Personality Traits and Risk Behaviour in Adolescents
Název dle studenta
Souvislost sklonu k nudě s rizikovým chováním, školní úspěšností, vybranými osobnostními rysy a depresivitou u adolescentů ze Vsetínska
Název dle studenta v angličtině
The Relationship of Boredom Proneness to Risky Behavior, School Achievement, Selected Personality Traits and Depression of Adolescents from Vsetín Area
Tématem této diplomové práce je nuda. Nuda nemá ustálenou definici ani jednotný kon-cept. Co však všechny koncepty mají společného je, že se jedná o negativní emoci. Nuda pak jako emoce ovlivňuje motivační procesy. Ačkoliv projevy nudy mohou působit ne-škodně, z výsledků zahraničních výzkumů se ukazuje, že nuda souvisí s mnohými negativ-ními faktory jako s nejrůznějšími formami rizikového chování i školní neúspěšností. V této diplomové práci byly stanoveny dva cíle: 1. Zjistit a popsat jaký je vztah sklonu k nudě s proměnnými jako je rizikové chování, školní úspěšnost, impulzivita, agresivita a depresivita. 2. Převod a experimentální otestování Škály sklonu k nudě (Boredom Pro-neness Scale, BPS) v České republice. Analýza dat prokázala silnou pozitivní korelaci sklo-nu k nudě s rizikovým chováním, impulzivitou, agresivitou i depresivitou a negativní kore-laci se školní úspěšností. Výsledky korelací byly signifikantní již na hladině významnosti 0,001. Výsledky této práce poukazují na potřebu se nudou více zabývat a hledat možnosti jejího zmírnění. Reliabilita překladu BPS vykazovala uspokojivou hodnotu 0,82. Ovšem pro širší užití by bylo vhodné zvážit úpravy některých položek a důkladnější ověření psychome-trických vlastností.
Anotace v angličtině
The theme of this diploma thesis is boredom. Boredom does not have a stable definition, neither a unique concept. However, all the concepts share the same perspective, classifying boredom as a negative emotion. Boredom as an emotion influences motivational processes. Although the manifestations of boredom might seems harmless, the results of foreign researches have proved that boredom relates to many negative factors like risk behavior or poor school achievement. Two research goals were established for this diploma thesis: 1. To detect and describe what relationship is between boredom proneness and other variables like risk behavior, school achievement, impulsivity, aggressiveness and depression. 2. Transfer and experimental test Boredom Proneness Scale (BPS) in the Czech Republic. The data analysis has found a positive correlation between boredom proneness and risk behavior, impulsivity, aggressiveness and depression and a negative correlation with school achievement. These results were statistically significant on level 0,001, which proves that there exists a need to pay more attention to boredom and follow up this phenomenon to find possibilities to mitigate the boredom. Reliability of Czech version of BPS has had the satisfactory value of 0, 82. Although, for the purpose of wider use, corrections of particular items and more detailed verification of its psychometric traits should be consider.
Tématem této diplomové práce je nuda. Nuda nemá ustálenou definici ani jednotný kon-cept. Co však všechny koncepty mají společného je, že se jedná o negativní emoci. Nuda pak jako emoce ovlivňuje motivační procesy. Ačkoliv projevy nudy mohou působit ne-škodně, z výsledků zahraničních výzkumů se ukazuje, že nuda souvisí s mnohými negativ-ními faktory jako s nejrůznějšími formami rizikového chování i školní neúspěšností. V této diplomové práci byly stanoveny dva cíle: 1. Zjistit a popsat jaký je vztah sklonu k nudě s proměnnými jako je rizikové chování, školní úspěšnost, impulzivita, agresivita a depresivita. 2. Převod a experimentální otestování Škály sklonu k nudě (Boredom Pro-neness Scale, BPS) v České republice. Analýza dat prokázala silnou pozitivní korelaci sklo-nu k nudě s rizikovým chováním, impulzivitou, agresivitou i depresivitou a negativní kore-laci se školní úspěšností. Výsledky korelací byly signifikantní již na hladině významnosti 0,001. Výsledky této práce poukazují na potřebu se nudou více zabývat a hledat možnosti jejího zmírnění. Reliabilita překladu BPS vykazovala uspokojivou hodnotu 0,82. Ovšem pro širší užití by bylo vhodné zvážit úpravy některých položek a důkladnější ověření psychome-trických vlastností.
Anotace v angličtině
The theme of this diploma thesis is boredom. Boredom does not have a stable definition, neither a unique concept. However, all the concepts share the same perspective, classifying boredom as a negative emotion. Boredom as an emotion influences motivational processes. Although the manifestations of boredom might seems harmless, the results of foreign researches have proved that boredom relates to many negative factors like risk behavior or poor school achievement. Two research goals were established for this diploma thesis: 1. To detect and describe what relationship is between boredom proneness and other variables like risk behavior, school achievement, impulsivity, aggressiveness and depression. 2. Transfer and experimental test Boredom Proneness Scale (BPS) in the Czech Republic. The data analysis has found a positive correlation between boredom proneness and risk behavior, impulsivity, aggressiveness and depression and a negative correlation with school achievement. These results were statistically significant on level 0,001, which proves that there exists a need to pay more attention to boredom and follow up this phenomenon to find possibilities to mitigate the boredom. Reliability of Czech version of BPS has had the satisfactory value of 0, 82. Although, for the purpose of wider use, corrections of particular items and more detailed verification of its psychometric traits should be consider.
1. Formulace výzkumných cílů
2. Studium teoretického pozadí problému
3. Formulace teoretických a praktických hypotéz
4. Rozhodnutí o populaci a výběru výzkumného vzorku
5. Sestavení výzkumné baterie testů
6. Pilotní ověření, odzkoušení zvolených metod
7. Oslovení a kontaktování respondentů
8. Administrace testové baterie
9. Převod primárních dat a statistická analýza dat
10. Interpretace a závěry
Zásady pro vypracování
1. Formulace výzkumných cílů
2. Studium teoretického pozadí problému
3. Formulace teoretických a praktických hypotéz
4. Rozhodnutí o populaci a výběru výzkumného vzorku
5. Sestavení výzkumné baterie testů
6. Pilotní ověření, odzkoušení zvolených metod
7. Oslovení a kontaktování respondentů
8. Administrace testové baterie
9. Převod primárních dat a statistická analýza dat
10. Interpretace a závěry
Seznam doporučené literatury
Dolejš, M., Skopal, O., Suchá, J. & kol. (2014). Protektivní a rizikové osobnostní rysy u adolescentů. Olomouc: UP.
Farmer, R. & Sundberg, N. D. (1986). Boredom Proneness - The Development and Correlates of a New Scale. Journal of Personality Assessment, 50, 4-17.
Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál.
Svendsen, L. F. H. (2011). Malá filosofie nudy. Zlín: Kniha Zlín.
Watt, J. D. & Vodanovich, S. J. (1999). Boredom Proneness and Psychosocial Development. The Journal of Psychology, 133(3), 303-314.
Seznam doporučené literatury
Dolejš, M., Skopal, O., Suchá, J. & kol. (2014). Protektivní a rizikové osobnostní rysy u adolescentů. Olomouc: UP.
Farmer, R. & Sundberg, N. D. (1986). Boredom Proneness - The Development and Correlates of a New Scale. Journal of Personality Assessment, 50, 4-17.
Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál.
Svendsen, L. F. H. (2011). Malá filosofie nudy. Zlín: Kniha Zlín.
Watt, J. D. & Vodanovich, S. J. (1999). Boredom Proneness and Psychosocial Development. The Journal of Psychology, 133(3), 303-314.