Diplomová práce se bude zabývat analýzou místopisných pojmů uvedených ve vybraném vzorku učebnic regionální geografie světadílů s konkrétním zaměřením na Asii. Reprezentativní vzorek učebnic bude vybrán na základě průzkumu využití ve výuce zeměpisu na základních a středních školách Olomouckého kraje. Předpokládaným výstupem bude tematická mapa místopisných pojmů reprezentujících nejenom jejich prostorovou distribuci, ale také četnost výskytu v učebnicích a další charakteristiky.
Anotace v angličtině
The basis of the submitted thesis is topographical concepts, which can be seen from various perspectives. It can be an element that links an individual to a variety of remote locations or territories near our home. Because of it, certain ground representations of space are created and thanks to them, we are able to orientate on both the map and the place we are visiting. Each person takes notice of a given space in a very subjective way that can be influenced by education, age or experience. Since early childhood, we have linked certain concepts to places, aids, people, and many other things. For this reason and in terms of geography it is important to focus on with which geography we connect certain places on Earth.
Diplomová práce se bude zabývat analýzou místopisných pojmů uvedených ve vybraném vzorku učebnic regionální geografie světadílů s konkrétním zaměřením na Asii. Reprezentativní vzorek učebnic bude vybrán na základě průzkumu využití ve výuce zeměpisu na základních a středních školách Olomouckého kraje. Předpokládaným výstupem bude tematická mapa místopisných pojmů reprezentujících nejenom jejich prostorovou distribuci, ale také četnost výskytu v učebnicích a další charakteristiky.
Anotace v angličtině
The basis of the submitted thesis is topographical concepts, which can be seen from various perspectives. It can be an element that links an individual to a variety of remote locations or territories near our home. Because of it, certain ground representations of space are created and thanks to them, we are able to orientate on both the map and the place we are visiting. Each person takes notice of a given space in a very subjective way that can be influenced by education, age or experience. Since early childhood, we have linked certain concepts to places, aids, people, and many other things. For this reason and in terms of geography it is important to focus on with which geography we connect certain places on Earth.
Diplomová práce se bude zabývat analýzou místopisných pojmů uvedených ve vybraném vzorku učebnic regionální geografie světadílů s konkrétním zaměřením na Asii. Reprezentativní vzorek učebnic bude vybrán na základě průzkumu jejich využití ve výuce zeměpisu na základních a středních školách Olomouckého kraje. Předpokládaným výstupem bude tematická mapa místopisných pojmů reprezentující nejenom jejich prostorovou distribuci, ale také četnost výskytu v učebnicích a další charakteristiky.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat analýzou místopisných pojmů uvedených ve vybraném vzorku učebnic regionální geografie světadílů s konkrétním zaměřením na Asii. Reprezentativní vzorek učebnic bude vybrán na základě průzkumu jejich využití ve výuce zeměpisu na základních a středních školách Olomouckého kraje. Předpokládaným výstupem bude tematická mapa místopisných pojmů reprezentující nejenom jejich prostorovou distribuci, ale také četnost výskytu v učebnicích a další charakteristiky.
Seznam doporučené literatury
GOULD Peter and Rodney WHITE. Mental maps. Routledge. 1986, 172s. ISBN 978-041-508-4826.
HUDEČEK, Tomáš. Kartografické hodnocení obsahu regionálního učiva učebnic zeměpisu. Geografie Sborník ČGS. 2004. roč. 109, č. 1, 5364s. ISSN 1212-0014.
KNECHT, Petr. Pojmy v učebnicích zeměpisu a jejich přiměřenost věku žáků. Pedagogická orientace. 2008, roč. 18, č. 2, 2236s. ISSN 1211-4669.
KNECHT, Petr a Veronika NAJVAROVÁ. Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic. 2008 . In: KNECHT Petr a Tomáš JANÍK (eds.): Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. s 107120. ISBN 978-80-7315-174-4.
SIWEK, Tadeusz. Percepce geografického prostoru. Geographica: České geografické společnosti. 2011, 163s. ISBN 978-80-904521-7-6.
Další doporučená literatura bude upřesněna v průběhu práce.
Seznam doporučené literatury
GOULD Peter and Rodney WHITE. Mental maps. Routledge. 1986, 172s. ISBN 978-041-508-4826.
HUDEČEK, Tomáš. Kartografické hodnocení obsahu regionálního učiva učebnic zeměpisu. Geografie Sborník ČGS. 2004. roč. 109, č. 1, 5364s. ISSN 1212-0014.
KNECHT, Petr. Pojmy v učebnicích zeměpisu a jejich přiměřenost věku žáků. Pedagogická orientace. 2008, roč. 18, č. 2, 2236s. ISSN 1211-4669.
KNECHT, Petr a Veronika NAJVAROVÁ. Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic. 2008 . In: KNECHT Petr a Tomáš JANÍK (eds.): Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. s 107120. ISBN 978-80-7315-174-4.
SIWEK, Tadeusz. Percepce geografického prostoru. Geographica: České geografické společnosti. 2011, 163s. ISBN 978-80-904521-7-6.
Další doporučená literatura bude upřesněna v průběhu práce.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v úvodu své obhajoby představila komisi hlavní cíle své práce a taky použité metody. Provedla rešerši literatury, průzkum využití učebnic ve výuce zeměpisu na ZŠ a SŠ Olomouckého kraje a také dotazníkové šetření. V krátkosti seznámila komisi s hlavními mapovými výstupy i s výsledky dotazníkového šetření.
V reakci na posudky vedoucího a oponenta se studentka zaměřila na:
- vysvětlení eorie Levinsona v návaznosti na výsledky práce - ukázat rozdíly mezi exonymy a endonymy.
- myšlenkové mapy v pojetí Buzanových - schémata, diagramy i grafy - snaží se o zkvalitnění učení, více kreativity
- funkci podbarvení některých buněk v tab. na str. 62 - 64 - zvýrazněny nejvíce se vyskytující pojmy
V diskusi:
- dr. Hercik - Mapy - nejsou přehledné, určitě by šly upravit, aby byly srozumitelnější
- doc. Toušek - Vy jste studovala učebnice Asie, chybí mi v práci váš subjektivní názor na učebnice.